sf_other

»

De bästa L-malarna i en rovtank

1/2
Det skulle vara schysst med en lista på de arter ni har haft goda erfarenheter av i rovfiskkar. Gärna med en motivering på varför de har fungerat bra. Även intressant om ni kommenterar tidigare nämnda arter som inte alls har fungerat för er.

Vanliga Gibbis t.ex. verkar det vara lite blandat med om det fungerar bra eller inte. Ancistrus är väl relativt skottsäkert med små rovfiskar osv.
Dom som funkat (funkar) för mig:

L95, en sjöko, unikt simsätt, snäll, bepansrad, stor.
L152, som ovan men utan färg :)
L25, vackrast, nöjd bara den får vara i fred, territoriell men har den ett gömställe så är det lugnt.
Achanticus hystrix (L155), imo lugnare än adonis, men man bör nog hålla koll då den blir större, grym!
Panaquer generellt inga problem.

Är väl mest med rockor man får hålla koll, en del kan äta av slemskicktet och det är ju "sådär"
Det handlar nog mest om att kunna ge dem förutsättningarna för att vara malar även i en rovburk.. Kan inte tänka mig att någon mal mår särskilt bra i en barebottom gris-tank där man matar ner 6kg massivore om dagen och struntar i att ge dem gömställen/grönsaker.. Det blir ju en kompromiss men iaf i mitt fall klart värt det..
[QUOTE=Cpt Migraine;65585]Det handlar nog mest om att kunna ge dem förutsättningarna för att vara malar även i en rovburk.. Kan inte tänka mig att någon mal mår särskilt bra i en barebottom gris-tank där man matar ner 6kg massivore om dagen och struntar i att ge dem gömställen/grönsaker.. Det blir ju en kompromiss men iaf i mitt fall klart värt det..[/QUOTE]

Jo, håller absolut med. Tänkte mer de som inte blir överdrivet aggresiva mot t.ex. bottenlevande rovfisk eller är så småväxta/ömtåliga att de faller i småbitar om en Ormhuvudsfisk tittar snett på dom. Så gott om rötter, sand, lite växter och något dämpad belysning.

Kanske egentligen inte handlar så mycket om rovfisk utan mer om vilka L-malar som är riktiga as nu när jag tänker efter...
Har rocka med gibbi, blåögd panaque samt lite annat sugmaligt. Inga problem whatsoever, och har aldrig haft en enda incident. Ge dem en rot att tugga på så är de glada. :D
Vid tillfällena där malar inte funkar med övrig fisk tror jag snarare att det är ägarens (nuvarande eller gammal) som misskött malen.. Har de bara ett ställe att gå undan på och rätt kost bör de inte ge sig på övrig fisk.. Att de däremot inte ger sig och därmed kanske spöar en fisk man tyckerbättre om är ju en annan femma..
[MENTION=21]Lutt[/MENTION] btw..
De flesta lite större robustare sugmalar funkar med rovfiskar. Jag har en förkärlek till Pterygoplichthys joselimaianus, visserligen äger jag bara en just nu. Men det är ett bra alternativ till den vanliga gibbicepsen.
Malar inom släktet Panaque, Pseudacanthicus, Leporacanthicus och Acanthicus kan vara lite buffliga, speciellt Acanthicus och Panaque. Men ger man dom bara gömställen så brukar det ordna sig.
En annan viktig sak att tänka på när man håller Panaque-malar är att helst inte blanda arterna. Man kan råka utlösa Panaque-sjukan och då går det snabbt, värre än ebola. Vet att L330 och L190 är immuna men kan vara bärare av PS, det är kan även drabba Pseudacanthicus och Scobiancistrus.

Arter jag tycker man ska kolla efter när man ska ha dom med rovfisk är följande;

Acanthicus hystrix
Hypostomus; Alla funkar, L037 är värt å kolla upp, dock liten mal som maxar på 25cm.
Panaque; Alla där med, tänka på är att dom är bajsmaskiner av rang.
Leporacanthicus; L264, L007, L240, L241
Pseudacanthicus; L114, L600, L024, L025
Pseudorinelepis L095
Pterygoplichthys gibbiceps, joselimaianus och pardalis.
Scobiancistrus auratus L014 och L048 är väl dom vanligaste att få tag på inom detta släktet.

Baryancistrus ska man hålla sig borta från i rovfiskkar då de är herbivorer och får lätt magproblem och dör om dom får i sig matresterna från rovfiskarna.
Enda anledningen till att dom passar i ett rov kar är att dom är obehagliga att svälja...
Tjusig lista [MENTION=21]Lutt[/MENTION] Hatten av!
Några tankar kring fiskar ur släktet Parancistrus? Både Parancistrus nudiventris och Parancistrus aurantiacus såg ganska trevliga ut utan att kosta skjortan...
Skrivet av Lutt
De flesta lite större robustare sugmalar funkar med rovfiskar. Jag har en förkärlek till Pterygoplichthys joselimaianus, visserligen äger jag bara en just nu. Men det är ett bra alternativ till den vanliga gibbicepsen.
Malar inom släktet Panaque, Pseudacanthicus, Leporacanthicus och Acanthicus kan vara lite buffliga, speciellt Acanthicus och Panaque. Men ger man dom bara gömställen så brukar det ordna sig.
En annan viktig sak att tänka på när man håller Panaque-malar är att helst inte blanda arterna. Man kan råka utlösa Panaque-sjukan och då går det snabbt, värre än ebola. Vet att L330 och L190 är immuna men kan vara bärare av PS, det är kan även drabba Pseudacanthicus och Scobiancistrus.

Arter jag tycker man ska kolla efter när man ska ha dom med rovfisk är följande;

Acanthicus hystrix
Hypostomus; Alla funkar, L037 är värt å kolla upp, dock liten mal som maxar på 25cm.
Panaque; Alla där med, tänka på är att dom är bajsmaskiner av rang.
Leporacanthicus; L264, L007, L240, L241
Pseudacanthicus; L114, L600, L024, L025
Pseudorinelepis L095
Pterygoplichthys gibbiceps, joselimaianus och pardalis.
Scobiancistrus auratus L014 och L048 är väl dom vanligaste att få tag på inom detta släktet.

Baryancistrus ska man hålla sig borta från i rovfiskkar då de är herbivorer och får lätt magproblem och dör om dom får i sig matresterna från rovfiskarna.
Drar upp den här gamla tråden till ytan. Hur är det egentligen med Panaquesjukan? Vissa kan vara bärare trots att de är immuna. Vissa kan vara mottagliga. Om man tex har en l191 och en l330 som har gått med en l014, vet man då att de inte bär på sjukdomen eller kan den blomma ut när som helst? Skulle det kunna vara så att ens l014 är immun och andra malar kan dö som flugor om man blandar dem med dessa Panaquer? Lutt
Jag fick hem en sån här goding i veckan samt en P. schaeferi. De går i olika kar dock.
Finns det någon sanningshalt i de rykten jag har hört om att L-007 (L.galaxias) kan trasa sönder silikonet i ett akvarium så det börjar läcka? Bör man se upp med den här? Den var ju rätt snygg och hade en bra storlek...
Ytterst tveksamt.. har haft värre igelkottar än så utan att se någon skada.. men å andra sidan kan man ju bli träffad av blixten också så varför inte.. dåligt silikon i kombination med stor, arg mal över lång tid men har svårt att se dem ta sig igenom bägge fogarna i ett större kar..
Skrivet av CptMigraine
Ytterst tveksamt.. har haft värre igelkottar än så utan att se någon skada.. men å andra sidan kan man ju bli träffad av blixten också så varför inte.. dåligt silikon i kombination med stor, arg mal över lång tid men har svårt att se dem ta sig igenom bägge fogarna i ett större kar..
Tack Cap. Jag såg någon varning för det och tänkte se om det verkade vara ett vanligt problem. Lät ju iof lite långsökt. Då ligger en sådan på intressant att skaffa-listan!
Jag läste samma sak om mina L091:or och tänkte att det är nog en myt att dom biter på silikonet. Några månader senare när dom var över 10 cm så mycket riktigt var det tuggmärken i hörnet och det började pissa. Men det var ett ramkar och dom är känsliga än ett helglas.
Tänk på att panaquen har väldigt lång tarm och skall inte ha högt protein som basfoder.
Skrivet av CptMigraine
Det handlar nog mest om att kunna ge dem förutsättningarna för att vara malar även i en rovburk.. Kan inte tänka mig att någon mal mår särskilt bra i en barebottom gris-tank där man matar ner 6kg massivore om dagen och struntar i att ge dem gömställen/grönsaker.. Det blir ju en kompromiss men iaf i mitt fall klart värt det..
Tur att jag inte kör massivårre. Annars hade jag känt mig oerhört träffad. Och aningen kränkt
Skrivet av superaquaman
Jag läste samma sak om mina L091:or och tänkte att det är nog en myt att dom biter på silikonet. Några månader senare när dom var över 10 cm så mycket riktigt var det tuggmärken i hörnet och det började pissa. Men det var ett ramkar och dom är känsliga än ett helglas.
Tänk på att panaquen har väldigt lång tarm och skall inte ha högt protein som basfoder.
Helt vanliga Plecos alltså, dvs. pardalis? Det var som tusan. Kan inte höra till vanligheterna i alla fall.
Skrivet av Zybeer
Helt vanliga Plecos alltså, dvs. pardalis? Det var som tusan. Kan inte höra till vanligheterna i alla fall.
L091 och pardalis är två helt olika malar. Pardalisen behöver man inte va orolig för att dom ska tugga på silikonet. 
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.