Akvarium och teknik

»

Bygga bänk

1/2
Nu börjar det bli dags för dottern att beställa karet. Och då ligger det ju på mej att bygga en bänk.
Hittade en ritning på nätet som jag tycker verkar bra. Men vad behöver jag ha för dimension på virket?
Fick en del 2´6 över efter uthusbygget som jag funderar på att använda om det skulle funka.
Karet är 250*80*70 och hon vill ha en ganska hög bänk.
Sen kommer det säkert att bli en sump i framtiden, så det behöver oxå få plats.
Jag skulle rekommendera lecablock istället. Enkelt att bygga (bara att stapla), billigt och definitivt hållbart.
Det förslaget försökte jag med men fick ett bestämt nej. Hon vill ha en träbänk med luckor
Skrivet av HelenLind
Det förslaget försökte jag med men fick ett bestämt nej. Hon vill ha en träbänk med luckor
Det går naturligtvis att ha luckor på en lecabänk också. Men vill hon ha den i trä så har jag tyvärr inga tips att komma med. 
Ja den här ungen har mycket bestämda åsikter. Jag ska fundera lite på bänkkonstruktionen.
Sök bara på bänk på hans kanal så hittar du alla videos där han byggt bänkar.
https://www.youtube.com/user/uarujoey
Här är senaste bänkvideon
Den där modellen är bra eftersom den är fri från reglar i mitten, det sparar mycket plats åt sumpen och filter. 02
Törs man verkligen bara ha ett ben i mitten till ett kar på 2,5 meter??
Ja det gör du. Reglar i dom dimensionerna håller. Du kan nog ställa 10 ton utan att vara orolig på den där som han har gjort. Använder man dessutom dubbel, stående regel som ben kan du lasta elefanter på hög där på.
Ok. Jag är av den nojjiga sorten och brukar överdimensionera rejält.
06
Bänken i videon är överdimensionerad rejält. Han har måmga tusen tittare och vet vad han sysslar med :)
Jo, jag har förstått det. Har faktiskt köpt hans bok.
Nu är vi på gång
Skrivet av HelenLind
Nu är vi på gång
Rejält.. det är kul det där..
Härligt! 02
Bara mdf kvar
Stilrent och stadigt. 02
Kan ju säga att jag inte är tveksam längre över antalet ben 04
Jisses vilken pjäs.
Blir mindre kul att väga in åbäket bara. Golvet är inte direkt plant.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.