Jag är mamma till en fisktokig 16 årig dotter som efter några år i fiskträsket nu ska uppgradera till ett stort kar till sina älskade praktbotior. I dagsläget har hon 18 st i ett 540 kar. Eftersom karet hon planerar är på 1400 liter (diamantaquarien skickar tydligen inte större) så kommer jag att behöva en hel del hjälp och tips framöver.
Vi har ingen erfarenhet av sump, filtermedia, överrinning och cirkulationspumpar. Bänk har vi inte byggt till något större än 300 liter.
Eftersom mina frågor kommer att röra många olika områden så funderar jag på om det är bäst att skapa en projekttråd för att samla alla frågor på ett ställe? Eller ska jag dela upp mina frågor?
Hej, och välkommen om jag inte sagt det tidigare. 02 Låter som att ni har bra planer, vore kul o se bilder på karet med praktbotiorna! Om du vill ha en diskussons- och projekttråd ang. detta så är väl Akvarium och teknik avdelningen lämpligast: https://www.rovfisk.se/subforum/13/Akvarium+och+teknik/ (alternativt "filtrering och vattenkemi" om det är mer specifikt frågor och diskussioner om just filtreringen: https://www.rovfisk.se/subforum/14/Filtrering+och+vattenkemi/ )

För övrigt så är jag ganska säker på att diamantaquarien skickar större kar än så. Simon på forumet fick sitt 250x120x80cm (om jag minns måtten rätt?) kar levererat ganska nyligen. Det kanske beror på hur långt upp i sverige man bor? Det borde det dock inte göra tänker jag... 
Bänken bygger du lättast med leca-block om du är osäker på byggteknik.

20 mm plyfa mot golvet, 3 block på varandra, 20 mm plyfa och 10 mm cellplast är en beprövad metod. Sen kan du klä in hela ekipaget med tex en svart duk eller svartmålade skivor.
Mått på karet hade underlättat ytterligare om du behöver hjälp med antal block och placering om du tex vill ha sump under karet.

En projekttråd hade varit kanon :)
När vi kollade tidigare fanns det större kar. Som det ser ut nu är det största 250*80*70. De som är större så är priset inkl montering på plats. Helst hade hon velat ha 250*90*80.

Då drar jag igång en projekttråd på det hela så är allt samlat på ett ställe.

Lägger in en bild på dotterns i dagsläget största kar där praktbotiorna bor nu. Fast man kan ju inte tro att det bor 18 st där.
Välkommen! Skapligt projekt :) Jag är också rätt så säker på att diamant skickar större men då är det nog olimmat. Då får man säkert ett bättre pris och får skaffa någon själv som kan limma. Maila dem och kolla hur det fungerar. De brukar vara bra på att svara!
Vi bor norr om Sälen så att få hit någon som kan limma blir nog dyrt. Och 1400 liter lär ju räcka åt henne. Sen att hon har en annan åsikt om den saken är en annan femma :)
Skrivet av HelenLind
Vi bor norr om Sälen så att få hit någon som kan limma blir nog dyrt. Och 1400 liter lär ju räcka åt henne. Sen att hon har en annan åsikt om den saken är en annan femma :)
Jag är rätt säker på att en fick hem ett limmat kar på 270 cm upp till Luleå från DA. @jozi81 kan rätta mig om jag har fel. 
Skrivet av djr83
Jag är rätt säker på att en fick hem ett limmat kar på 270 cm upp till Luleå från DA. @jozi81 kan rätta mig om jag har fel. 
Tyvärr fel, det karet var 270*140*110, men det kom upp med ett arbetslag från Polen. Alltså inte DA.
Skrivet av Jozi
Tyvärr fel, det karet var 270*140*110, men det kom upp med ett arbetslag från Polen. Alltså inte DA.
Aha ok. My bad. 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.