sf_other

»

Forumets största/äldsta fisk

Så, vad sitter folk på för schysta firrar med lite storlek/ålder? 
Börja skryt nu, bilder är nästan ett krav 16
Hur många här bräcker 20-sträcket??
Min äldsta men dock inte största är en Pterygoplichthys sp. lituratus (eller hybrid) på 10+ år (8 i min ägo) 
Största är en Channa marulius på 57cm.
Tyvärr har jag inte mycket att komma med, den fisken jag har haft längst är min motoro som borde närma sig 6 år tror jag. Eller 5,5 kanske. 

Eller ja, min stora marble borde vara hyfsat gammal. @tigerdrottningen, @svampus eller Sjebbe vet kanske mer exakt ålder på henne. 

Sen har jag ju Pigbert som är över 15 år gammal. Exakt ålder har jag dålig koll på. 

Största är min tropical gar på 62+ (uppmätt till 62 för ett par år sen) och marblen på 55+. Men det finns ju klart större rockor än så här... Och troligtvis större gars också, men begränsar vi oss till tropical gar så är den nog störst 13
Äldsta fisken jag har borde väl vara min relativt nyinköpta panaque, som enligt storyn bakom skulle vara 10år +. Köpt som liten av en person för 10 år sedan, som sedan lämnade tillbaka den till samma butik som den köptes från. Där jag sedan kom och plockade hem den för ett litet tag sedan. Hoppas på minst 10 år till hos mig. 04 

Sen vet jag ju inte åldern på största ITn jag har, men den mäter 45cm+ iaf. (köpt och importerad i 40cm+). Den näst största ITn jag har, som nästan nästan är jämnstor, har jag själv dragit upp från 4cm storlek i alla fall. Köpta år 2010 någon gång tror jag. (Se videoklipp för 45cm+aren).

En del av alla fengäddor jag har bör ju ligga lite ålder bakom också. Några är från Sjebbe som han köpte i början av sin karriär. Bör vara 5-6år gamla de med. Sen vettifasen hur gamla mina 52cm+ Endlicheris kan vara, haha... (Se klipp nmr 2...)

Annars är nog den fisken jag själv haft längst i ägo en simpel Gibbiceps. Vet inte varför, men den har bara hängt med. Borde vara runt 7-8 år gammal, har varit i min ägo i minst 6 år iaf..
13år i akvarium...
Har en synodontis eupterus som är 17 år gammal
Måste leta bland gamla bilder för att verkligen minnas sånt här! Gissar att inköpsdatum kan vara något äldre än det som anges men detta är det jag hittar iaf.

Leptobarbus & knivfisken är tagna i slutet på mars 2006, så ganska exakt 10 år.
Och den på mokelembembe fengäddan: 2005 01 26 (köpte den av pleco)

(sen kanske även min endlicheri från 2004 lever ännu men jag sålde den för några år sedan, tror @svampus ägde den senast?)
Skrivet av HampusH
Äldsta fisken jag har borde väl vara min relativt nyinköpta panaque, som enligt storyn bakom skulle vara 10år +. Köpt som liten av en person för 10 år sedan, som sedan lämnade tillbaka den till samma butik som den köptes från. Där jag sedan kom och plockade hem den för ett litet tag sedan. Hoppas på minst 10 år till hos mig. 04 

Sen vet jag ju inte åldern på största ITn jag har, men den mäter 45cm+ iaf. (köpt och importerad i 40cm+). Den näst största ITn jag har, som nästan nästan är jämnstor, har jag själv dragit upp från 4cm storlek i alla fall. Köpta år 2010 någon gång tror jag. (Se videoklipp för 45cm+aren).

En del av alla fengäddor jag har bör ju ligga lite ålder bakom också. Några är från Sjebbe som han köpte i början av sin karriär. Bör vara 5-6år gamla de med. Sen vettifasen hur gamla mina 52cm+ Endlicheris kan vara, haha... (Se klipp nmr 2...)

Annars är nog den fisken jag själv haft längst i ägo en simpel Gibbiceps. Vet inte varför, men den har bara hängt med. Borde vara runt 7-8 år gammal, har varit i min ägo i minst 6 år iaf..
Endlicherin du köpte från mig är minst 12 år gammal , tror jag köpte den 2003/2004 . 
Skrivet av theDOUCHE
Måste leta bland gamla bilder för att verkligen minnas sånt här! Gissar att inköpsdatum kan vara något äldre än det som anges men detta är det jag hittar iaf.

Leptobarbus & knivfisken är tagna i slutet på mars 2006, så ganska exakt 10 år.
Och den på mokelembembe fengäddan: 2005 01 26 (köpte den av pleco)

(sen kanske även min endlicheri från 2004 lever ännu men jag sålde den för några år sedan, tror @svampus ägde den senast?)
2005 01 26 66 klockan då??

Känns som igår :) hur stor är den ? minns att jag köpte den som Polypterus retropinnis "Zaire Green"
Skrivet av pleco
Endlicherin du köpte från mig är minst 12 år gammal , tror jag köpte den 2003/2004 . 
Fan va kul o höra. 03
Skrivet av pleco
2005 01 26 66 klockan då??

Känns som igår :) hur stor är den ? minns att jag köpte den som Polypterus retropinnis "Zaire Green"
Haha! Kan kolla infon på kortet om du vill! 23

Men har bestämt för mig att det var sommar då jag var över & köpte den... så jag har nog haft den ännu längre!
Strax över 20cm har jag för mig sist jag mätte den. Japp retropinnis gick dom under då, stämmer bra! 83
Världsrekord i akvarium!
Denna Lungfisk är >83år & bor i Shedd Aquarium (Chicago).

http://chicagotonight.wttw.com/2016/05/19/super-slimy-granddad-shedd-world-s-oldest-aquarium-fish
Skrivet av Sigmond
Världsrekord i akvarium!
Denna Lungfisk är >83år & bor i Shedd Aquarium (Chicago).

http://chicagotonight.wttw.com/2016/05/19/super-slimy-granddad-shedd-world-s-oldest-aquarium-fish
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.