Så, dags o fylla stora karet lite..
Jävligt sugen på ett par arros och tycker det skulle se riktigt snyggt ut med en grupp på 3-4 individer, men är osäker på om karet räcker till, 200x120x60 cm, sparsamt inrett. big no no, eller skulle det fungera?
Vad har folket för erfarenhet av flera silvers tillsammans? Borde inte va några problem tycker jag, dom ska ju va rätt lugna i temperamentet, eller är det bättre att endast köra på en ensam?
Blir första gången jag har arowanor, kommer dra upp dom från 10-20cm (beroende på vilken storlek dom är i när jag får dom) så tänkte köra dom i ett 54 liters kar tills dom käkar dött sen över till ett 400 liters tills dom fått lite storlek och sen vidare till stora karet.
Tankar??
Jag har haft olika aros i omgångar, både enstaka och i grupp med blandade resultat.
Flera silvers funkar absolut, men jag personligen skulle tycka att det räckte med en silver i en burk med dina mått.
Skulle se både rörigt och lite trångt ut med 4st bitar på 60-70cm. Då hade jag hellre haft en som rejält blickfång! :)
Hmm, jo det låter vettigt nu när jag tänker efter, tack för svaret!
En silver får det bli.
Något jag bör tänka på i början? Försöka få den på pellets så fort som möjligt, eller kanske undvika pellets helt och hållet?
Läser gamla trådar o söker på nätet efter info, men kan ju missat något.

Skrivet av robidobban
Hmm, jo det låter vettigt nu när jag tänker efter, tack för svaret!
En silver får det bli.
Något jag bör tänka på i början? Försöka få den på pellets så fort som möjligt, eller kanske undvika pellets helt och hållet?
Läser gamla trådar o söker på nätet efter info, men kan ju missat något.
Undvik pellets och för fet mat.
Strunta i att försöka undvika drop eye. Meningslöst. Njut av en häftig fisk istället. Mata på !
Men drop eye är ju så fult :/
Vill förhindra det så gott det går, kommer njuta mer av fisken om den ser normal ut.

Skrivet av djr83
Inte funderat på en asiat? Dom drabbas ju mer sällan av DE och blir mindre så det är ju mest fördelar. Bara priset som är en nackdel

Ge mig inga dumma idéer nu, borde inte använda mina besparingar till fiskköp :p

Skrivet av robidobban
Ge mig inga dumma idéer nu, borde inte använda mina besparingar till fiskköp :p
Det är ju en investering, det är mycket bättre avkastning på en asiat än en silver och båda är nog lika dyra i drift :)

Skrivet av robidobban
Men drop eye är ju så fult :/
Vill förhindra det så gott det går, kommer njuta mer av fisken om den ser normal ut.
Då ska du inte ha en silver. Finns ju Ferreira oxå ( Svart Aro )
Bättre med en asiat med lite tur får du en psyko fisk som jagar livet ur all annan fisk på så vis har du sparat en slant i matkostnader med lite långsiktig planering. Silver känns som en quickfix för att stilla behovet men lite som med tjack kan ju gå fel en dag längre fram när dina 3 silvers får ett ryck o skuttar ut. Läste på fb tråden ang att de inte finns så många aros över 60cm, hur många aros har inte suicidat då i 540, 720 kar :) närmaste ja kommer va en 70+ afrikansk aro 1440l såg ut som ett nano till den men kör på va du vill är ditt samvete de gäller ändå i slutändan.
Menar du silvers över 60 cm ?
Uno silvero får det bli!
En asiat är för dyr och krånglig att få tag på.
En svart kan jag inte få tag på (endast imazo och AT är tillgängliga).
Resterande arter är inte intressanta.
Och ungefär där blir ju ett sånt kar förlitat för silver :p