Butiker och grossister

»

Fisklistan uppdaterad

21/24
Skumt att flera beskriver att de verkar stanna upp i växten efter ett tag. Men skulle ju isåfall vara en perfekt gar för något mindre kar
Skrivet av Datten
Vart lite sugen o köpa en på chans men när jag fick höra priset hos LFS försvann suget en del ?
Kan bara instämma?
Skrivet av Datten
Vart lite sugen o köpa en på chans men när jag fick höra priset hos LFS försvann suget en del ?
Vad fick du för pris hos LFS?
2500
Skrivet av Datten
2500
Ungefär samma jag fick för nån månad sen då en butin i närheten beställde hem en eller två för att se vad det var för nått
Skrivet av Datten
platinum a-gar och spotted red gar finns hos glaser. Vart lite sugen på spotted red tills jag läste om dom?
. Eller finns det större exemplar som håller kvar den röda färgen?
Röda gars är bara små gars, dom kommer att bli helt normala i färgen när dom blir äldre. Ungefär som med röda Channa micropeltes.
Finns de nån i gruppen som skaffat nått exemplar eller har nån äldre hemma?
Skrivet av djr83
Röda gars är bara små gars, dom kommer att bli helt normala i färgen när dom blir äldre. Ungefär som med röda Channa micropeltes.
djr83 Läste att de ”stannar” upp i växten vid en viss längd?
Skrivet av Datten
djr83 Läste att de ”stannar” upp i växten vid en viss längd?
Källa på de? Skulle nog säga att det avtar i växthastighet som för många andra fiskar
Bara läst på forum som mfk (US sidan?) att några tyckte de stanna i växten vid en viss längd

Här tex

Skrivet av Datten
Bara läst på forum som mfk (US sidan?) att några tyckte de stanna i växten vid en viss längd

Här tex

Vincent är iofs en reputabel person i hobbyn. Meen när vi talar red gar och mr wu så är det nog snarare xantiska gars. Han har en dragning mot extremt udda mutationer och sitter på kapital till att köpa det en annan enbart kan drömma som typ denna typen av mutation.

Edit eftar att ha tittat runt lite så verkar vincent haft röd/rosa gars med.
Skrivet av TobiasKing
Vincent är iofs en reputabel person i hobbyn. Meen när vi talar red gar och mr wu så är det nog snarare xantiska gars. Han har en dragning mot extremt udda mutationer och sitter på kapital till att köpa det en annan enbart kan drömma som typ denna typen av mutation.

Edit eftar att ha tittat runt lite så verkar vincent haft röd/rosa gars med.
?
den vart inte ful den !
Jo o han benämner dom som red gars och inte xantisk. Fast bägge kanske slarvigt kan kallas ”red gar”?
Jag skulle i alla fall inte våga chansa och spendera 2500 på en "red gar". Men under tusenlappen om man tror att det är något annat än en vanlig, så...
Nä precis! Dock hade den garanterat fortsatt vara röd hade jag nog tagit en eller två☺️.
Finns det någon information om fångstplats/miljö för dessa röda gars? Om det är som så att de tappar det röda när de växer till sig så låter det ju som att det skulle kunna vara någon miljöfaktor som ger dem den röda färgen. Jag hade nog försökt att behandla dem som en röd arowana som man vill maximera lystern på med rätt mat(rik på astaxanthin) och sola("tanning") dem med samma belysning som man använder för röda arowanor.

djr83 kanske kan bryta ut denna diskussionen till en egen tråd? Tillräckligt intressant för att det vore synd om det försvann i "fisklistan" :-)

https://www.aquariumglaser.de/en/fish-archives/red-gars/

From Indonesia we have received captive bred specimens of a gar species, which stands out due to its reddish brown (normally blackish, gray or silver) basic coloration with partly brick-red coloration parts

To us it seems most likely that the fish are a breeding form of Lepisosteus oculatus – or a cross.
Scrolla förbi dehär på FB som han skriver är en Red Gar
https://www.facebook.com/groups/garquatics/permalink/4342021345883234/
Ser onekligen lite annorlunda ut och även en hyfsad storlek ?
Jag drog ett Mail till glaser och frågade om de har nån aning om färgen, om den försvinner med tiden. Eller annan info värde ?

Minns att jag läste en tråd för länge sedan om olika morpher, så som albinism, erythrism (som det är i detta fallet), leucism osv. Att djuren ibland tenderar att bli mindre när de får en sådan mutation. Har för mig det spekulerades i att vissa mutationer kan föra med sig andra mutationer, eller att vissa mutationer helt enkelt innebar 2 saker. Ena var färgen, andra var den maximala storleken. Har för mig att Polypterus senegalus som förekommer i albinoform också brukar bli mindre än en vanlig senegalus. Skall inte ta gift på det, men har för mig det. Och det är ju inte helt osannolikt.

Att de tappar färgen och återgår till en normal färg tyder ju på att det är något annat än en mutation, alltså inte erythrism. Färgfoder och miljö kan göra väldigt mycket med fiskar. Det pratades det ju faktiskt om i NCS senaste cybertuesday, i Ola's föredrag. Där nämnde han att i naturen, på en del fångstplatser, förekommer en knallgul Dimidiochromis compressiceps. Men när man plockat upp dem från sjön och placerat dem i ett akvarium, så tappar de efter ett tag färgen och ser sedan normal ut. Exakt varför den har den färgen i naturen är ju dock ännu oklart...

On topic: sitter och scannar listan... Är ju farligt sugen på en Wallago attu. ?
21/24
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.