Arowanor och andra bentungor

»

960 liters + BTN Amazonas, rovfisk?

1/7
Hej!

Har bara haft diskus o annan småfisk innan men är lite sugen på att testa något lite större.
Finns det någon potential för mitt 200x80x60 kar att bli något hem för rovfisk? (BTN-bakrunden tar en del plats).
Filtreringen och cirkulationen står 2 st eheim 2080 och 3 st eheim 2252 för.

Just nu är det ett växtkar, funkar det att ha t.ex en arowana i ett växtkar? (är mest sugen på en arowana).

Tack på förhand
//
Är det den där riktigt stora BTN bakgrunden? Oavsett så ja, de stjäl ju en del... Hade du inte haft bakgrunden så hade du kunnat ha en silver aro ett tag, men inte livet ut. Nu med bakgrunden, kortare tid ändå. De flesta rovfiskar som inte blir större än 40cm ungefär skulle jag säga skulle passa. Har ingen aning vad du är sugen på för fisk, förutom silverarowana men nått liknande är ju hepsetus odoe. Silvrig fisk nära ytan, fast mer tänder och lite mer badass ;) Dats, fengäddor, channor, florida gar är några som du skulle kunna ha länge men kanske inte hela livet ut. Mer exakta, lite mindre exempel är nandus nandus, ctenolucius hujeta, ctenopoma acutirostre, polypterus senegalus... Finns en himla massa. Bästa är att kolla runt i folks bildtrådar o sen om du hittar nått du gillar :)
Jo, var lite det jag misstänkte.

Jag har alltid varit sugen på arowana, tycker det är riktigt fräcka fiskar. Har kollar lite på aligator gar också, men kan man ens sticka ner handen i akvariet om man har en sån? :p Vill gärna kunna hålla på med växterna osv som vanligt utan att vara rädd för att bli biten ;) Finns det risk att bli biten av en arowana? :p

Jag såg att Tropisk akvariefisk import säljer små arowanor (runt 20 cm kanske). Hur länge kan jag ha den innan mitt kar är för litet? Ingen aning om hur växthastigheten på dessa rackare är.

Hur är det med annan fisk när det gäller arowanor? Har en hel del tetror just nu, de ryker direkt eller? Ancistrus? Corydoras?
Kan tilläggas att bakgrunden snor mest yta långt ner i karet, uppe vid ytan lämnar den ganska mycket simyta. På många bilder verkar det som att arowanan håller till i den övre regionen av karet.
en agar blir för stort för det där karet på någon månad. Bättre om du skaffar florida gars som blir betydliget mindre.
nja skulle inte vilja påstå att en arowana skulle ta ett bett i handen på dig, men sen kanske du får en som har en skum fetish för händer hehe. Sen finns det en väldigt stor risk att tetrorna o malarna blir käk ganska omgående, ancistrus kan möjligtvis klara sig. Tror du sumpar kanske en 15cm som max på djupet med den bakgrunden om jag inte e helt fel? så kanske 1 o halvt till 2år för en aro i det karet? beror på hur mycket du matar oxå(men man vill ju alltid ha mätta fiskar hehe) En svart arowana skulle möjligen kunna hålla sig där i lite längre men det är en viss prisskillnad där.
Ta bort bakgrunden ur karet och byt till några lösa moduler o fixa svart bakgrund ;)
Okey då stryker vi agaren ;)

Om man lägger om frågan lite, finns det några rovfiskar som kan gå i karet (med bakgrunden i) livet ut och som inte biter mig? ;)

"man vill alltid ha mätta fiskar" haha, man känner om de är hungriga eller? :p
Har ju ett 540-liters utan någon bakgrund också, men känns som att 960 borde vara lite bättre även med bakgrunden i?
ser dom hungriga ut så e dom inte mätta =P (o en fisk ser alltid hungrig ut så du förstår nog hur jag menar ;))

finns ju de som Hampus nämde blandannat. Arter som går länge och livet ut.
Arter som går länge :
Alla dats
Florida Gars
Flertal Channor. tex Pleuro
många fengäddor. alla går att ha väldigt länge och många livet ut.
sen finns det ju en del balla rovciklider oxå. hade du inte haft bakgrunden i hade du säkerligen kunnat ha en del cichlor väldigt länge och Kelberis skulle du kunna ha längst. men sen skulle jag väl vilja säga att de flesta cichlor går en ganska lång tid i ett 960 oxå.
men för att nämna andra rovciklider:
Caquetaia Myersi
Red Bay Snook
Crenicichlor

livet ut :
flera channor tex Aurantimaculata, Pulchra, Parachanna africana
fengäddor : Senegalus, teuglesi, palmas, lapradei (?), öronål.
hujeta, Odoe
, alla ctenopoma, nandus nandus
tiretrack
samt vissa rovciklider

o sen finns det fler arter som jag garanterat glömt och / eller inte ens vet namnen på haha
Erythrinus Erythrinus funkar oxå livet ut
haha yes det är bättre ;) finns mycket kul du kan ha fortfarande även om det är en bakgrund i även om det begränsar lite grann. Men är inte direkt så att alla alternativ försvinner hehe ;)
Hujeta, Odoe, arowana (silver då) och florida gar är klart mest intressanta. De två förstnämnda kanske är bästa att satsa på efterssom man kan ha de livet ut.

Vad har ni för erfarenheter när det gäller dessa fyra? Man kanske kan ha flera av de i samma kar? Kan jag hålla på och fixa i akvariet utan att sy varje gång? ;)

Vad käkar de?
[QUOTE=PatrickPata;64207]http://www.seriouslyfish.com/species/boulengerella-maculata/[/QUOTE]

Såg intressant ut, men är det något att börja med? Verkar vara skygg och svår att få till att äta?
Hujetor blir ju ''små'', oftast runt 15cm. Käkar allt.
Odoe blir större, antingen fega eller aggro vad jag fått höra.
Silver aros växer ganska snabbt, äter allt och mycket. gillar mindre fiskar. Min gamla jag hade som jag fick med vid ett akvarie köp va typ 2år gammal o den va 35cm då.
Florida Gars är väl kända för o va lite svåra på käk som små och ganska känsliga. bäst o föda upp i ett litet akvarie så dom lär sig o få tag på käket och även vad som är käk. Kan använda ''trigger fisk'' för att få dom o lära sig äta och då kan hujeta va en bra kompis.
samtliga fiskar går att få på pellets och räka absolut. men Florida gars lite segare.

sen växer inte florida gars super snabbt men blir med åldern ganska stora och bitiga. Brukar inte va några jätte problem att bli av med dom då heller om man jämför med en silver aro
fråga alexander nilsson på facebook. han hade sånna i ett 720l. Dom åt flytande pellets har jag för mig :)
Okey! Sjukt svårt detta, finns många fräcka. Vilken/vilka hade ni kört på om ni hade det karet jag har?

Vill ju som sagt köra vidare med karet som växtkar, kommer det att fungera? Ofta när man ser "rovfiskkar" är de nästan helt tomma, är det pga att ägarna är helt ointresserade av växter eller har det med fiskarna att göra? :p Vissa ciklider äter ju växter, det borde ju inte rovfiskarna göra :p (om man inte får tag på en vegetarian då haha)
[ATTACH=CONFIG]11786[/ATTACH]

Så här ser karet ut idag. Kommer rensa på höga växter den dagen en rovfisk flyttar in..
Dom flesta rovfiskar är stora, buffliga och allmänt jobbiga, så växter rycks antagligen bara upp. Vill man ha rovfisk i ett växtakvarie så tror jag att man ska satsa på mindre och smidiga arter, speciellt ytlevande.
Channor brukar funka rätt bra i växtkar, även dom större arterna.
Hur mycket kan du tänka dig att betala för fisken/fiskarna?
Jag tror att många rovfiskar fixar sig i det där karet.. Det som dödar det mest är rockor.. Och sen är det skillnad på att stoppa växter i ett rovkar och att stoppa rovfisk i ett växtkar.. En arowana skulle absolut klara upp till 40cm i den där burken.. Dessvärre går det rätt fort haha.. Man får dimensionera växterna efter karet..
[QUOTE=robidobban;64219]Hur mycket kan du tänka dig att betala för fisken/fiskarna?[/QUOTE]

Jadu, börjar gärna försiktigt och känner lite på det!
Vet att man kan lägga många tusenlappar på enstaka rovfiskar, men har också sett mindre arowanor för under 500-lappen i butik.
1/7
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.