Foder

»

Tips - Bottenlevande fiskar med mycket konkurrens om mat

Fick ett fruktansvärt bra tips av [MENTION=18]boris[/MENTION] här på forumet, ang. fiskar som lever på botten och har svårt att få tag i tillräckligt med mat om resterande tankmates äter snabbt och mycket. Jag har själv en rocka som nu är skämmigt mager, försöker att slänga i en massa mat på en gång vid varje matning så att det ska hinna komma ner till botten. Jag trodde det funkade hyffsat men vid en närmare titt på rockan de senaste veckorna så är han inte det minsta tjock och go som en rocka ska vara, likt [MENTION=350]splash[/MENTION] och [MENTION=466]wrandel[/MENTION]s rockor. Det ska se ut som två feta skinkor precis innan svansen helt enkelt..

Så, till själva idén. Det enda som behövs är egentligen någon typ av slang eller rör. T.ex. pvcrör funkar nog bäst eftersom det är enkelt att "styra". Kapa det till en längd som är ett par cm längre än vad ditt kar är högt, kanske 10-20cm. Sen är det bara o slänga i mat i karet, vänta på att fisken i fråga kommer fram och sen sticker du försiktigt ner röret strax ovanför fisken och häller i maten i toppen av röret. Det singlar ner och du kan styra lite lätt så att det hamnar mitt framför ansiktet på fisken. Mycket simpelt, och mycket effektivt.

Detta funkade som sagt riktigt bra i mitt kar, och jag kommer fortsätta med detta i framtiden. Förhoppningsvis blir det en positiv skillnad med en rocka med saftig bakdel istället för synliga höftben... :emoji55:
+1
Det använde jag när min rocka matvägrade i början och jag var tvungen att mata med döda neontetror och jag ville ju inte slösa på dom till övriga fiskar. Fungerade mycket bra!
hand mata den? Mina rockro äter gärna ur handen. Sen vet jag inte om dom andra fiskarna kommer vilja bita av dina korvar men det är ett litet pris att betala tycker jag XD nej men om dom andra fiskrana skulle bita av dig fingrarna så kan du ju gör som du as med pvcs rör på något vänster eller så har du ringbrynja.
funkar bra o köra med rör dansken ja köpte marbles av som numera går hos [MENTION=102]Johan_86[/MENTION] blev matade på de viset enda nackdelen som ja upplevt när ja t ex matat med planteringstång för o punktmata igång är att de blir "dåliga" jägare då de förväntar sig maten kommer av sig själv under disken men tycker definitivt du ska köra på de om höftbenen syns en tjock rocka är en glad rocka :) Ja skaffa en liten Bd för ett tag sen med alla bad signs höftben revben tändstickssvans och sunken head så utgångsläget va sådär men nu efter ett par veckor utan stress är hon tjock om höfterna inget sunken head o svansen e rund o go så de går o vända mao =)
[QUOTE=Charlemagne;57922]hand mata den? Mina rockro äter gärna ur handen. Sen vet jag inte om dom andra fiskarna kommer vilja bita av dina korvar men det är ett litet pris att betala tycker jag XD nej men om dom andra fiskrana skulle bita av dig fingrarna så kan du ju gör som du as med pvcs rör på något vänster eller så har du ringbrynja.[/QUOTE]

Mja, jag orkar inte riktigt lyfta av täckglasen och stå lutandes över karet med vatten upp till örat varje gång jag ska mata rockan när jag enkelt kan göra det med ett pvcrör... :emoji15: Kan posta bild på ett ungefär hur jag gick till väga sen.
Men men kör med pvc rör det funkar nog bäst men jag tänket bara om det kom en fisk och åt upp maten det lik förbannat när den ligger på botten.

Jag är alltid orolig för mina rockor och jag tycker alltid dom är smala fast oftast tycker folk tvärtom. Det är bara jag som är en orolig skäl :P
Bra lösning !
[QUOTE=Svampus;57920]Fick ett fruktansvärt bra tips av [MENTION=18]boris[/MENTION] här på forumet, ang. fiskar som lever på botten och har svårt att få tag i tillräckligt med mat om resterande tankmates äter snabbt och mycket. Jag har själv en rocka som nu är skämmigt mager, försöker att slänga i en massa mat på en gång vid varje matning så att det ska hinna komma ner till botten. Jag trodde det funkade hyffsat men vid en närmare titt på rockan de senaste veckorna så är han inte det minsta tjock och go som en rocka ska vara, likt [MENTION=350]splash[/MENTION] och [MENTION=466]wrandel[/MENTION]s rockor. Det ska se ut som två feta skinkor precis innan svansen helt enkelt..

Så, till själva idén. Det enda som behövs är egentligen någon typ av slang eller rör. T.ex. pvcrör funkar nog bäst eftersom det är enkelt att "styra". Kapa det till en längd som är ett par cm längre än vad ditt kar är högt, kanske 10-20cm. Sen är det bara o slänga i mat i karet, vänta på att fisken i fråga kommer fram och sen sticker du försiktigt ner röret strax ovanför fisken och häller i maten i toppen av röret. Det singlar ner och du kan styra lite lätt så att det hamnar mitt framför ansiktet på fisken. Mycket simpelt, och mycket effektivt.

Detta funkade som sagt riktigt bra i mitt kar, och jag kommer fortsätta med detta i framtiden. Förhoppningsvis blir det en positiv skillnad med en rocka med saftig bakdel istället för synliga höftben... :emoji55:[/QUOTE]

Jag blir rörd 😊Finns nog en anledning att rocka rimmar på tjocka.
Bra metod btw
Försökte med detta för längesedan också men alla mina fiskar lärde sig rätt snabbt att det betydde mat, så det funkade inte så länge tyvärr. :(
[QUOTE=THE DOUCHE;58229]Försökte med detta för längesedan också men alla mina fiskar lärde sig rätt snabbt att det betydde mat, så det funkade inte så länge tyvärr. :([/QUOTE]

Mm jag har märkt att speratan har börjat fatta detta med, men jag håller pvct rakt ner mot botten så ingen kan ta något. Sen när rockan kommer fram så lyfter jag lite och han käkar glatt, sen stänger jag till igen. Funkar rätt bra trots att speratan mfl. står och hänger där litegrann.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.