Akvarium och teknik

»

1400 liter från diamantaquarien

1/3
Nu ska dottern beställa sitt kar, och jag har lite funderingar.
Belastningen kommer inte att vara allt för hög till att börja med.
Hennes 17 praktbotior och ett gäng rödmunstetror samt ett par L204. Ett gäng corydoras kanske.
Så till att börja med kommer hon att köra med 2 st FX5/6 samt nån mindre pump för cirkulation.
Men eftersom jag vet att hon kommer att fylla på med mer fisk så kommer det ju säkerligen att behövas en sump framöver.
Då känns det väldigt dumt att inte beställa karet borrat och klart. Är ju inte helt enkelt att fixa sen.
Men om hon beställer karet borrat och klart med överrinningskammare, hur pluggar man då hålen?
Det behöver ju vara lätt att ta bort den dan det blir aktuellt med sump.

En annan fundering jag har är vattenbytes proceduren.
Ska man beställa ett extra hål där man sätter en rörbit med en kran på och sen en slang från det eller hur har ni löst det?
Känns som att hävert med trädgårdsslangen lär ta en mindre evighet.
Skrivet av HelenLind
Nu ska dottern beställa sitt kar, och jag har lite funderingar.
Belastningen kommer inte att vara allt för hög till att börja med.
Hennes 17 praktbotior och ett gäng rödmunstetror samt ett par L204. Ett gäng corydoras kanske.
Så till att börja med kommer hon att köra med 2 st FX5/6 samt nån mindre pump för cirkulation.
Men eftersom jag vet att hon kommer att fylla på med mer fisk så kommer det ju säkerligen att behövas en sump framöver.
Då känns det väldigt dumt att inte beställa karet borrat och klart. Är ju inte helt enkelt att fixa sen.
Men om hon beställer karet borrat och klart med överrinningskammare, hur pluggar man då hålen?
Det behöver ju vara lätt att ta bort den dan det blir aktuellt med sump.

En annan fundering jag har är vattenbytes proceduren.
Ska man beställa ett extra hål där man sätter en rörbit med en kran på och sen en slang från det eller hur har ni löst det?
Känns som att hävert med trädgårdsslangen lär ta en mindre evighet.
Varför inte bara beställa med sump från början?  Diamant har kompletta de bygger.
Av ekonomiska skäl måste vi vänta med sumpen. Hon får uppgradera efter hand. Vi kommer att använda det vi har så länge.
Skrivet av HelenLind
Av ekonomiska skäl måste vi vänta med sumpen. Hon får uppgradera efter hand. Vi kommer att använda det vi har så länge.
Ok ni har fx6an redan? Annars lär det inte bli dyrare
Hon har en FX5 i sitt nuvarande kar. Och vi kollar efter en till begagnad.
Drar det inte iväg med sump?
Returpump och filtermaterial kostar väl en del? Jag har lite dålig koll på det.
Skrivet av HelenLind
Hon har en FX5 i sitt nuvarande kar. Och vi kollar efter en till begagnad.
Drar det inte iväg med sump?
Returpump och filtermaterial kostar väl en del? Jag har lite dålig koll på det.
Nja inte så. Du kan ju köpa billiga filtermaterial. Dammbutiker brukar ha bra storpack. Returpump kan du ju ta en jebao om du vill spara. 
Vi har ett 150 liters alukar som vi skulle kunna använda. Vad handlar det om för pengar på ett ungefär då att fixa en sump?
Skrivet av HelenLind
Vi har ett 150 liters alukar som vi skulle kunna använda. Vad handlar det om för pengar på ett ungefär då att fixa en sump?
Beror på. Tror jag betala 4000 med overflowbox, PVC osv. Det är ex pump och filtermaterial. Kolla med diamant.
Att lägga till möjlighet för sump kostar inte mycket. Be DA borra 1-2 hål i någon ruta. Sedan köper du PVCrör samt vinklar. Borde inte kosta mer än några hundralappar. Om du redan har ett kar som du kan använda till sump så är det ju enbart filtermaterial, returpump och slang du behöver. 

Eller så skiter du i att borra hål helt och kör på pipeoverflow. Enkelt att fixa när som helst. Se video. 02
Det var lite så jag tänkte. Köpa karet borrat och med overflowbox men fixa sumpen senare. Om man inte kan fixa returpump och filtermaterial billigt.
Beställ med hål, limmad kammare för överrinning och genomföringskitt. Då är allt klart och ingenting kommer att rinna ur sålänge du inte fyller tills det rinner ner i överrinningskammaren. 
Den dagen ni vill köra sumpen är allt redo.

Det finns även endel mycket billigt filtermedia att köpa, lecakulor t ex. I sumpen har man mycket plats och kan köra på kvantitet och lite billigare media.
Vill man byta ut det med tiden är det enkelt och man behöver inte gråta för att man slänger 20 liter lecakulor i sina blomkrukor istället.
Så får det bli. Borrning och överrinningsbox kostade ju inte många kronor och då är allt förberett.
Vad har ni för dimension på era rör till sumpen?
Fick tips om att borra 2x55 mm till sumpen och 45 mm till returen.
Ska hålet till returen vara i overflowboxen eller utanför? Var två bilder på overflowboxen. När returen är i boxen ser det ut att bli lite knöligt med täckglasen om man inte kapar ur kammen.
Hittar inte färdiga paket med rördelar för overflowbox. Hur vet jag vad jag behöver?
Skrivet av HelenLind
Vad har ni för dimension på era rör till sumpen?
Fick tips om att borra 2x55 mm till sumpen och 45 mm till returen.
Ska hålet till returen vara i overflowboxen eller utanför? Var två bilder på overflowboxen. När returen är i boxen ser det ut att bli lite knöligt med täckglasen om man inte kapar ur kammen.
Hittar inte färdiga paket med rördelar för overflowbox. Hur vet jag vad jag behöver?
Jag kör 50mm rör (hålen man borrar ska vara ca 55mm för att genomföringarna ska passa om jag inte minns fel). Till min retur så har jag 2 separata pumpar, och de är 25mm tror jag. Returen spelar inte så stor roll, det som spelar roll är liter per timme som går i returen. Har du för mycket vatten per timme så hinner inte vattnet rinna undan. Eller så blir det som det är hos mig, att det är lite för mycket vatten i cirkulation så att sumpen töms till hälften. Jag fyller då på det som fattas, men det bör man inte göra egentlgen eftersom att om det blir strömavbrott så överfylls sumpen. 69 Min sump står dock i ett annat rum med betonggolv och golvbrunn så det är lugnt.

Hål för retur är ju inget måste heller. Jag föredrar att inte ha det, eftersom man då kan välja precis vart i karet man vill att vattnet ska returneras igen. 
Det beror på vad du ska ha för flöde genom sumpen och hur stor den ska vara. 1/6 av ditt kar brukar vara en bra tumregel, större är bättre. Ett hög flöde genom sumpen genererar inte så mycket då bakterierna inte hinner "äta" av vattnet som flyter förbi fort. Ett högt flöde är också lite svårare att få tyst. 
50 mm rör klarar av att svälja mycket vatten och det är inget negativt, dock behöver du en ventil på ett av rören ner i sumpen.
Jag vet inte hur stor sump vi kommer att ha och vilket flöde det blir. Det hoppas jag ni kan hjälpa mig med när det blir dags 04
När jag kollar hemsidan så verkar det vara 40 mm rör till 55 mm hål. Men det kanske beror på genomföringarna. Returen med 45 mm hål skulle då bli ett 32 mm rör.
Hur placerar man boxen och returen smartast?
Boxen längst in i bakre hörnet och returen utanför på gavelsidan?
Tänte även borra och sätta ett rör för vattenbyte i andra hörnet. Ett rör som är 2/3 av karets höjd med ett galler högst upp. En kran under karet och slang ut.
Skrivet av HelenLind
Jag vet inte hur stor sump vi kommer att ha och vilket flöde det blir. Det hoppas jag ni kan hjälpa mig med när det blir dags 04
När jag kollar hemsidan så verkar det vara 40 mm rör till 55 mm hål. Men det kanske beror på genomföringarna. Returen med 45 mm hål skulle då bli ett 32 mm rör.
Hur placerar man boxen och returen smartast?
Boxen längst in i bakre hörnet och returen utanför på gavelsidan?
Tänte även borra och sätta ett rör för vattenbyte i andra hörnet. Ett rör som är 2/3 av karets höjd med ett galler högst upp. En kran under karet och slang ut.
Ja det verkar stämma. 
http://www.diamantaquarien.de/upload/cache/phpThumb_cache_diamantaquarien.de_src1100051a623160d2049d1b03ab5ce979_par833c8c6c63ed1309d081bcf989ad4967_dat1457016011.jpeg
Borrar man i botten och limmar en kammare brukar man köra alla rör på samma ställe. Var du placerar kammaren är en smaksak. Flödet från returen ska riktas bort från kammaren så att inte vattnet bara går runt och ner igen. Resten av ciklulationen löser du med tex streamers.
Rör för vattenbyte kan du borra i sista facket i sumpen.
Ok. Då tror jag jag fått lite koll. Vi kan tyvärr inte köra med flygande vattenbyte för jag tror inte varmvattnet skulle räcka plus att vi måste avlufta vattnet i en tunna innan vi kan pumpa det till karet. Så ett rör i karet borde bli smidigare än slang och hävert.
Jag menar att du borrar ett hål i sumpen, sätter kran och slanganslutning i sista facket. En slang på anslutningen ner i avloppet och en slang i karet där du fyller på. När bytet är klart sängen man ventilen. :)
Skrivet av Jensinho
Jag menar att du borrar ett hål i sumpen, sätter kran och slanganslutning i sista facket. En slang på anslutningen ner i avloppet och en slang i karet där du fyller på. När bytet är klart sängen man ventilen. :)
Byter man genom sumpen så måste man köra flygande vattenbyte. Eller förstod jag dig fel?
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.