Rovmalar

»

Brachyplatystoma juruense, "flash zebra catfish"

3/3
Skrivet av HampusH
Jo det sög lite.. Men det var mitt eget fel. Jag hade den i ett ganska litet kar, och jag gjorde lite missar vid VB osv. 20

Mja, vi snackade lite om Brachyplatystoma släktet i våran pod, nummer 7 eller 8 tror jag. Att dessa arter simmar helt sinnessjuka längder i naturen, och att de lever i vatten där de antagligen konstant simmar eller står och simmar på stället i rejält strömt vatten. En teori jag har är att dessa fiskar får alldeles för lite motion och motstånd i fångenskap och därför dör i förtid pga. det... Att de liksom blir feta och ohälsosamma. Men min dog av andra anledningar. Många brachyplatystoma når ändå 50-60cm i fångenskap. Men hur gamla de blir i naturen VS hur gamla de blir i fångenskap det vet jag inte riktigt. Vi snackade även om detta ämne i kommande pod, med grabbarna från Tropicarium. De sa något liknande för Pseudoplatystoma släktet om jag inte minns fel. 

Hade velat sätta upp ett långsmalt kar med många tusen liter strömmandes enabart från ena sidan och köra lite Brachyplatystoma arter i det. Kanske med Hydrocynus och Hydrolycus arter också. 7102
Hörde när ni snackade om detta, mycket intressant! (dom större arterna är själva målet med denna hobbyn för min del)

Men vi behöver vanligt ordning bara vända våra blickar åt östern, närmare bestämt fjärran östern! 70

För där verkar dom inte ha dessa problem med att hålla Brachyplatystoma arterna, varken i akvarium eller i sportfiske-dammar:

Exempel:
1-3 = från Exotic Fishing Thailand
4-8 = tigs & flash zebror i lätta & tungt belastade kar
9    = TRE (3) tigs i samma lilla kar...
resten = olika storvuxna arter tillsammans med div. andra firrar (samt en rousseauxii med perfekt nos)
Skrivet av theDOUCHE
Hörde när ni snackade om detta, mycket intressant! (dom större arterna är själva målet med denna hobbyn för min del)

Men vi behöver vanligt ordning bara vända våra blickar åt östern, närmare bestämt fjärran östern! 70

För där verkar dom inte ha dessa problem med att hålla Brachyplatystoma arterna, varken i akvarium eller i sportfiske-dammar:

Exempel:
1-3 = från Exotic Fishing Thailand
4-8 = tigs & flash zebror i lätta & tungt belastade kar
9    = TRE (3) tigs i samma lilla kar...
resten = olika storvuxna arter tillsammans med div. andra firrar (samt en rousseauxii med perfekt nos)
Mja, de första bilderna som föreställer fiskar uppfiskade i dammar vet jag inte om de är så övertalande. De är ju inte särskilt stora egentligen, de kan ju bli bra mycket större än det där. Sen så vet man inte backstoryn på ett enda utav akvarierna heller, de kan vara isläppta dagen innan bilden togs om det är så. Allt går att få tag i om man har rätt kontakter och pengar i plånboken. Jag känner till en i Holland som fiskade upp och plockade hem några Brachyplatysoma (tror det var B. filamentosum, men jag är osäker). De var i alla fall lätt 60cm+... Så alla behöver inte vara uppfödda i fångenskap eller ens ha gått i fångenskap en längre tid.

Bild nmr 10 och 11 är ju ett kar som är riktigt stort, så där kan ju faktiskt vattnet vara tillräckligt bra, men å andra sidan så kan det lika gärna vara som jag nämnde ovan...

Jag säger inte att det är omöjligt att dra upp Brachyplatystoma i stor storlek i fångenskap, det är säkert många som lyckats. Men jag tror dock att de definitivt inte kan få riktig full size, som andra fiskar kan i fångenskap, om de inte får sin beskärda del av strömt vatten för att träna sin muskulösa kropp på. Och om de ändå blir stora nog, så tror jag att de dör i förtid pga. något i stil med fetma... 
Tror inte dom blir lika stora i akvarie som vilt.... får jag för mig..
eventuellt att man kan husera flash zebra och liknande men tror filament, och andra större mår bättre i naturen. Dessa fiskar blir som hästar i vikt med en kraft man inte riktigt kan förstå innan man fiskat efter dom. 

Fotona från dammarna är säkert från krabi i Thailand, men det är ju bäbisar vi pratar om då. 

Känns lite som att försöka husera en lax på 2-3 meter på steroider. 
Har 2st små här hemma. Väntar med spänning på vad det blir av dom som stora 02
Dom i dammarna är capapretum, förvirrande lika "the real deal" i den storleken men dom blir ungefär bara den storleken som fullvuxna.
Skrivet av HampusH
Mja, de första bilderna som föreställer fiskar uppfiskade i dammar vet jag inte om de är så övertalande. De är ju inte särskilt stora egentligen, de kan ju bli bra mycket större än det där. Sen så vet man inte backstoryn på ett enda utav akvarierna heller, de kan vara isläppta dagen innan bilden togs om det är så. Allt går att få tag i om man har rätt kontakter och pengar i plånboken. Jag känner till en i Holland som fiskade upp och plockade hem några Brachyplatysoma (tror det var B. filamentosum, men jag är osäker). De var i alla fall lätt 60cm+... Så alla behöver inte vara uppfödda i fångenskap eller ens ha gått i fångenskap en längre tid.

Bild nmr 10 och 11 är ju ett kar som är riktigt stort, så där kan ju faktiskt vattnet vara tillräckligt bra, men å andra sidan så kan det lika gärna vara som jag nämnde ovan...

Jag säger inte att det är omöjligt att dra upp Brachyplatystoma i stor storlek i fångenskap, det är säkert många som lyckats. Men jag tror dock att de definitivt inte kan få riktig full size, som andra fiskar kan i fångenskap, om de inte får sin beskärda del av strömt vatten för att träna sin muskulösa kropp på. Och om de ändå blir stora nog, så tror jag att de dör i förtid pga. något i stil med fetma... 
Nej nej jag vet självklart inte exakt backstoryn på alla dom där, men många av dom uppdaterar på FB och sånt och dom verkar lyckas ganska bra, sen kanske det är expertna där borta som lyckas bäst... men personligen tror jag det framför allt handlar om en annan fisk/akvarie-kultur där borta.
Skrivet av Slamd
Har 2st små här hemma. Väntar med spänning på vad det blir av dom som stora 02
Nice! Juruense eller?
Skrivet av theDOUCHE
Nice! Juruense eller?
Japp 05 det var på det tråden handlade om 08
Skrivet av Slamd
Japp 05 det var på det tråden handlade om 08
11083
3/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.