Läst om sjukdomen det verkar vara! Men frågan är om man kan salta ( isåfall hur gör man?) När det går annan fisk i akvariet. Har inte tillgång till ett akvarium så pass stort som den sjuke behöver .
Nu vet jag inte om salt funkar mot bölder eller om fengäddor är känsliga mot salt. Förutsatt att dom inte är känsliga så är det bara att hälla i 3 dl/100 liter. Med eller utan jod spelar ingen roll. Dom övriga fiskarna kan gå kvar (också förutsatt att dom inte är känsliga mot salt).
@svampus vet kanske mer om ifall det funkar med salt mot bölder.
Kan du ladda upp någon bild på den? Lättare att avgöra då. Men oavsett så skadar inte salt, utan det hjälper ju immunförsvaret och att läka sår. Mycket möjligt att saltet kan hjälpa att motverka bölden.
Vissa har haft negativ påverkan på fengäddor när de saltat, men det har aldrig jag haft. Har i 2dl salt / 100 liter vatten i skrivande stund i båda mina kar där det tillsammans går över 18 fengäddor (har tappat räkningen). Och har saltat många gånger innan med. Så länge du inte har någon annan fisk i karet som är känslig för salt så är det bara att köra på.
Går 2 gäddor och en channa stewarti!
Har nersläckt , för pratade med förra ägarn och då hade den inte detta! Så verkar vara stress! Så försöker minska all stress med ! Tack för alla snabba svar
Salta på... Rött är ofta lika med bakterieangrepp.
Jag hade kört 3/100 för att det ska bita bättre.
Ok då kör jag på det! Vad för salt och häller jag rakt ner i akvariet?
Och hur vet jag hur mycket salt som försvinner/ blir kvar i akvariet efter vattenbyte
Om du har ett akvarium på 200 liter och har i totalt 6 dl salt och sen byter 30% vatten, då ska du ha i ytterligare 6x0,3 = 1,8 dl salt. Byter du 50% så ska du ha i 6x0,5 = 3 dl osv.
Har inte saltat utan bara bytt mycket vatten ofta, ser bättre och bättre ut och nu äter han och mår bättre :)