Jag vet att detta kasnke inte är rätt ställe att fråga men någon kanske har något bra svar.
Finns det någon orm man kan ha i näst intill i en näst intill endast vatten miljö? Jag kommer kunna erbjuda land såklart men jag kommer främst ha vatten. Jag har tänkt mig ett stort akvarium på ca 400l med en stor botten yta på ungefär 1m^2 med en landdel som tar upp cirka 25% av karet som kommer bestå av någon diy bygg flytande stock av frigolit.
Ja de finns det men vet ej om karet är för litet eller inte, men jag kan ju direkt säg att du inte får tag på nån så lätt
Har en polare som har ett 40tal gift och kram ormar. HAN är inne på samma sak, skall kol, a med honom imorgon vilka alternativ han vet om som är snygga ;-)
har tänkt på den men är inte säker den har skit fina färger men kroppsformen är lite tråkig
huvudet är för litet och är lite för tråkig i kropps from helt lent huvud inget som ger huvudet dimention eller vad man nu kan kalla det. Här är ormen jag har tänkt att skaffa
[ATTACH=CONFIG]12016[/ATTACH]
[QUOTE=Charlemagne;65895]huvudet är för litet och är lite för tråkig i kropps from helt lent huvud inget som ger huvudet dimention eller vad man nu kan kalla det. Här är ormen jag har tänkt att skaffa
[ATTACH=CONFIG]12016[/ATTACH][/QUOTE]
Asball ju!
Lite opraktiskt med en korallorm kanske. Giftig o så ;)
[QUOTE=runstenen;65906]Lite opraktiskt med en korallorm kanske. Giftig o så ;)[/QUOTE]
Ssscchhhhh!!! :emoji52:
Lite litet kar men jag har haft en gäng Eunectes Murinus och dom är i stort sett helt vattenlevande och jävligt roliga och snygga enligt mig:) Växer inte jätte fort meen blir ganska så stora och jobbiga att hantera efter 3 m;)
Ja det blir svårt med en 3m orm tyvärr
[QUOTE=Loachaholic;65907]Ssscchhhhh!!! :emoji52:[/QUOTE]
-.-
Det brukar vara ganska svårt med orm i akvarium även med landdel. Till slut brukar det ge upphov till infektioner som munröta (vanligast) och fjällinfektioner och ormarna har en tendens att skita ner något alldeles djävulskt i vattnet eftersom de flesta ormar älskar att skita i vatten. Så det är nog inte läge med fisk i vattnet om vi pratar så litet som 400L
25% land är nog ok lite beroende på art/hur landsdelen är utformad men 400 L är som sagt alldeles för litet skulle jag tycka.
Ventileringen är alltså a och o. men det brukar vara lite knepigt med rymningsrisken (återigen om vi snackar då det är smått. Har du 2500L och en rejäl landdel så blir det annat) och toppöppnat.
Orm i "akvarium" brukar funka bäst om man verkligen bygger ett aquaterr. Bottendel akvarium. Toppdel terrarium med skjutglas o lås som helst ska vara lite höjs på. Då kan du ju dessutom dra in lite grenverk över ytan och kanske få fram lite naturligt "baskingbeteende" vilket är riktigt coolt.
Ska man inte ha jättestort och vill ha lite liv så är vissa strumpebandssnokar roliga annars. Dagaktiva,rörliga små och nyfikna.
Amerikanska vattensnoken är nog också ett bra tips.
Collaste aquaterr jag var typ 200x100x60 med en tredjedel land och ett gäng thamnophis marcianus i. Tror det var 8st.
Men dom är förjävliga på att rymma de små liven (jag har fått leta marcianus vid tillfälle hrm,hrm)
Det är absolut ingen omöjlighet att få det att funka. Jag vet ju inte hur mycket jobb du vill lägga och hur mycket biotopaquaterrarium du siktar på att ha men att ha litet inbjuder till nämnda sjukdomsproblem. Speciellt med mycket inredning. men att ha det amerikanskinrett motverkar hela grejen. men det är ju min åsikt. Jag har haft gott om trädlevande viperor som lever i mangrove/tropisk/vattenmiljö (om än ej rent vattenlevande och har sett många aquaterrarium men de enda som funkat riktigt bra och inte lett till en massa strul med slemhinnorna är att ha stort.
Annars blir det mycket topps och saltlösning och sitta och badda ormkäft. men det är ju spännande det också ;)
Sorry för mycket text.Gick tydligen igång på att snacka orm igen. Länge sedan :)
Nu var det ett bra tag sedan jag höll på med reptiler men jag var på väg att köpa en Acrochordus javanicus vid ett tillfälle. Den ska gå att ha i ett akvarium utan några större problem.
Fan. Jag stavar som en blind idag såg jag. Om du inte är rädd om händer och liv så kan du ju köra vattenmockasin :)
Glömde säga att med de mått du anger så går det rätt bra med 400 liter men det blir mest luftvolymen som blir prblematisk. Vad snackar vi för höjd på akvariet??

Skrivet av djr83
Morsan tyckte det fick räcka med fiskar helt enkelt.