Hej.
La tidigare i en dos general tonic i karet då jag fick höra att det ska hjälpa mot cyanoproblem. Nu börjar jag dock bli lite rädd att mina fengäddor inte mår bra av det (ornatipinnis, teugelsi, delhezi). Ornaten och teugelsin ser ut att "andas" rätt häftigt och delhezin syns inte till mycket, den brukar vara framme mest.
Någon som kört detta medel och kan uttala sig? Förutom fengäddorna har jag en grupp Channa pleuros men dom verkar bete sig normalt.
Tack!
Bytte iallafall ca 30% av vattnet och håller tummarna.
Jag körde med medimoor som är någon liknande allround medicin från en annan tillverkare och märkte inte att min Endlicheri påverkades av det. Inget annat heller, för den delen. Eventuellt att det tog död på några dammsnäckor.
De verkar vara i OK skick så förhoppningsvis är det jag som oroar mig i onödan.
Tycker nog ändå fiskarna beter sig lite konstigt, pleurosarna som brukar syns till i stort sett hela tiden och simma fram o tillbaka gömmer sig mest bakom rothögen och ligger på botten. Fengäddorna ser jag knappt till... :emoji29:
Kan inte låta bli att läsa "Gin & tonic + fengäddor" i all hast, haha. Hur verkar de? Cyano har jag alltid bekämpat genom att virvla och suga upp all cyano jag ser när jag byter vatten, sen mörklägga / stänga av belysningen helt i ett par dagar.
Haha, var min första tanke när jag hörde namnet. Det hade kanske varit smartare att göra så, vet inte.. Fiskarna lever iallafall men tycker det är konstigt att de plötsligt blivit så skygga.. Kan dock ha påverkat när jag pillat i karet betydligt mer än vanligt. Tyvärr är det inte över än, blir ju filter byte här nån dag också så måste få lös juwel lådan som sitter i burken m.m...
[QUOTE=makki;63770]Haha, var min första tanke när jag hörde namnet. Det hade kanske varit smartare att göra så, vet inte.. Fiskarna lever iallafall men tycker det är konstigt att de plötsligt blivit så skygga.. Kan dock ha påverkat när jag pillat i karet betydligt mer än vanligt. Tyvärr är det inte över än, blir ju filter byte här nån dag också så måste få lös juwel lådan som sitter i burken m.m...[/QUOTE]
Ja om du möblerat / grejjat i karet kan det hända att de tar tid på sig att känna sig hemma igen.. Äter dem som vanligt?
[QUOTE=Svampus;63787]Ja om du möblerat / grejjat i karet kan det hända att de tar tid på sig att känna sig hemma igen.. Äter dem som vanligt?[/QUOTE]
Har inte möblerat men grejjat en del med cyano och försökt få till ett bra flöde från pumphuvudet.. De äter lite grann, men inte riktigt som vanligt... Dom ser inte trygga ut :(... Imorgon hämtar jag ut nya filtret och så blir det att pilla med det. Sen ska jag låta dom vara ifred! Funderar samtidigt på om jag ska göra vattenbyte/suga upp cyano och sen efter det mörklägga. Alt. vänta nån dag. Passar bra nu eftersom jag ändå skulle bli tvungen att mata sparsamt då jag bytt filter.
Måste man köra kolfilter för att få bort general tonicen?
Troligtvis ingen fara. Fenor tenderar att överleva nästan allt. Lite som keckerlackor sådär..
[QUOTE=makki;63793]Har inte möblerat men grejjat en del med cyano och försökt få till ett bra flöde från pumphuvudet.. De äter lite grann, men inte riktigt som vanligt... Dom ser inte trygga ut :(... Imorgon hämtar jag ut nya filtret och så blir det att pilla med det. Sen ska jag låta dom vara ifred! Funderar samtidigt på om jag ska göra vattenbyte/suga upp cyano och sen efter det mörklägga. Alt. vänta nån dag. Passar bra nu eftersom jag ändå skulle bli tvungen att mata sparsamt då jag bytt filter.
Måste man köra kolfilter för att få bort general tonicen?[/QUOTE]
Det ökade flödet kan vara grejjen... Channor gillar lugnt vatten, och om de andra är vana vid lungt vatten kan de känna sig ovana och otrygga ett tag om flödet ökar. Ingen aning ang. kolfilter och tonicen dock...
Okej, tack båda två! Jo brukar försöka ha lugnt vatten men läste att ökat flöde kunde hjälpa till med att få bort cyanon så tänkte jag testar. Imorgon när jag kopplar i nya filtret drar jag ner på det igen.