Rovmalar

»

Paroon hajar

Har kollat efter dem men hitar ej några, vet ngn vart man kan få tag på dem?
kanske inte hör till denna kategori kan flytta den i såfall
Du bör inte få tag i parooner.. That's why..

Nu har du startat trådar om jag vet inte hur många fiskar, allt från fiskar som maxar 70 och kostar 10 000 till paroonhajar.. Vad har du för burk/burkar egentligen? Nu kan det ju vara så att du sitter på en damm inomhus på 20kubik men oddsen säger ju att du inte gör det..
Jag har ett litet protjekt framför mig och lite kul att veta dock har ett 540 l just nu men som sagt lite planer :)
okej då vet jag :P
Man borde inte skaffa fisken om man inte redan har "planera" färdiga :) Bara ett råd
nej absolut int, ville bara fråga satt jag vet :)
Det är inte av elakhet btw.. Det är för att de växer så jävla vansinnigt fort.. Dessutom är de fortfarande unga och rörliga vid 80cm, de beter sig typ som en haj.. En paroon kräver nog 4ggr mer utrymme än en rtc eller tsn just pga sitt simsätt.. Den är numera med på listan över fiskar som djuraffärer rekommenderas att inte ta in..
okej tar ej illa upp ville bara veta lite varför de va så svåra att få tag på men då vet jag ;D
Ja, man ser dem aldrig i butiker längre. Fantastiskt skönt! :) No offense, men det är en katastrofalt dålig akvariefisk. Snabbväxande, aktiv, tung, lång, lättstressad. Betydligt sämre än andra stora malar som är lite slöare och inte så lättstressade. Fast stora malar ska man nog generellt hålla sig borta ifrån såvida man inte har jättestora kar då. :)
Ja har varit och köpt paroon haj i söndra sandby i skåne för 1 vecka sen.
Hobbyciklid heter affären och han har typ 6 st kvar i storlek 6 cm ca. Kostar 120 kr
[QUOTE=prylgalen79;56819]Ja har varit och köpt paroon haj i söndra sandby i skåne för 1 vecka sen.
Hobbyciklid heter affären och han har typ 6 st kvar i storlek 6 cm ca. Kostar 120 kr[/QUOTE]

Riktiga paroonhajar? Posta bild, kan (förhoppningsvis) vara en av de mindre arterna.. Hur stort kar / bassäng har du? :)
Är 100% säker det är "riktig" paroonhaj. Han har även i samma storlek hemma hajmal som ser i princip likadan ut men som inte är rovig.
Mitt kar är 2000 liter. Men paroonen går just nu i 720 liters eftersom han bara är liten ännu så akulle han bli uppäten i de stora karet. Han går med 1 dovii på 4 cm och 1 påfågelsabborre på 6 cm och 1 pacu på 10 cm. Han rör sig exakt som en haj :)
[QUOTE=prylgalen79;56824]Är 100% säker det är "riktig" paroonhaj. Han har även i samma storlek hemma hajmal som ser i princip likadan ut men som inte är rovig.
Mitt kar är 2000 liter. Men paroonen går just nu i 720 liters eftersom han bara är liten ännu så akulle han bli uppäten i de stora karet. Han går med 1 dovii på 4 cm och 1 påfågelsabborre på 6 cm och 1 pacu på 10 cm. Han rör sig exakt som en haj :)[/QUOTE]

Stort kar, alldeles för litet för en paroon tyvärr. Vad ska du göra när den växt ur det?
När dom fiskar jag har växer sig för stora så tar en kompis till mig emot dom då han äger en stor zoo butik. Vad han sen gör med dom är upp till honom. Förhoppningsvis kommer jag ialf ha glädje av dom i flera år innan någon av dom växer sig för stora :)
[QUOTE=Cpt Migraine;52281]Det är inte av elakhet btw.. Det är för att de växer så jävla vansinnigt fort.. Dessutom är de fortfarande unga och rörliga vid 80cm, de beter sig typ som en haj.. En paroon kräver nog 4ggr mer utrymme än en rtc eller tsn just pga sitt simsätt.. Den är numera med på listan över fiskar som djuraffärer rekommenderas att inte ta in..[/QUOTE]

eftersom dom flesta rtc:er går i 720l så räcker alltså 3kubik till paroonhaj? :p
min flowerhorn ciklid på 10 cm tog död på min 8 cm paroonhaj, Paroonhajen stressa antagligen flowerhornen så till sist fick flower nog och åt upp halva hajen =/ kommer inte att köpa en ny paroon då jag anser nu efter att ha ägt en att dom är aldeles för stirriga och blir rent för stora för akvarium då dom rör sig väldigt väldigt mycket.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.