Detta är en genomgång av hur man gör för att få ett funktionellt och tyst droppfilter..
Börja med följande material (det finns självklart variationer)..
Plastback (biltema, ikea, hornbach osv har i olika storlekar)
Brödbackar eller liknande
Bordsgenomföringar (finns på biltema i olika storlekar under båtgrejer)
Packningar eller packningsmatta som passar genomföringarna
Slang
Filtermatta
32-40mm avloppsrör med tillhörande muffar och böjar
Utrustning
Irwingborrar
Skruvdragare
Vass kniv
En polare
Ta lådan och skruvdragaren och gör hål som passar genomföringarna i botten och ett så nära toppen på lådan som möjligt, hur mycket vatten du vill skicka genom filtret avgör hur stora eller många genomföringar du behöver.
Skär ut eller trä på packningar (även i genomföringen där du tänker skicka in vattnet) och skruva fast genomföringarna..
Se till att du har minst 5cm till godo på varje sida om brödbackarna där du för ner ark med filtermatta som ljuddämpning.
Brödbackarna för du ner i filtret (får plats med 3-4 backar i en 132l ikeabox) efter att du fyllt dem med filtermaterial. Dessa ska du inte fylla för mycket utan lämna 2 cm som distans till backen ovanför. Ställ även något i botten på backen typ avklippta slangbitar eller nåt för att se till att det inte hamnar filtermaterial som kläggar igen utloppen och i sådana fall se det.
Jag rekommenderar att fylla den övre backen med mekanisk filtrering (jag kör tjock filtermatta och en hel förpackning filtervadd, detta för att underlätta rengöring.
En av de viktigaste detaljerna på filtret är dropp-plattan, dvs första anhalten efter att du skickat upp vattnet i filtret, dess funktion är att sprida vattnet jämt över filtrets hela yta. Ju jämnare spridning du får på vattnet från början desto större del av filtret utnyttjas av varje droppe vatten. Jag har en anordning av 32mm avloppsrör som fungerar som ett 50x50cm strilrör men såg hos johan 86 att han använt en plastskiva (botten på en likandan back) och för diy-aren är det nog ett smidigare sätt.. Bara se till att man inte borrar för stora eller många hål så att allt vatten dyker utan att först fördelas på dropp-plattan..
Jag har upplevt efter att ha testat 3700lph och 13000lph att ju mer vatten du kan skicka genom filtret desto gladare fiskar.
Det viktiga är också för ljudnivåns skull att dels vaddera utanför backarna (förlupna strålar som slår mot backens sidor låter som att någon står och kissar bakom karet - undvikes gärna) och att föra ner vattnet under ytan av uppenbara skäl, tråkigt att ha en egen fors. För att göra detta tar du helt enkelt en slang av valfri kulör och sätter så långa bitar som krävs för att nå ca 10cm under ytan. Då ska du varken störas av gurglande eller strilande ljud.
(Inlägg kommer att finjusteras och återupptas imorgon eller nåt) over and out..
Bra tråd. Behöver nämligen uppgrsdera filtreringen. Utveckla gärna då jag inte fattar riktigt dedär med vart brödbackarna kommer in i bilden :) Har spanat in ett pumphuvud på 6900l/h, borde funka va?
Brödbackarna staplar du på varandra inuti den stora plastbacken. Dom har ju fullt med hål i botten så att vattnet rinner ner. Du kan ha olika filtermaterial i olika brödbackar och det blir lätt att rengöra filtermaterialet. Tex kan man rengöra en åt gången. Man måste såklart inte ha brödbackar. Själv har jag två plastbackar som står på varandra med borrade hål i botten på den översta då...
[QUOTE=HELLracing;52768]Brödbackarna staplar du på varandra inuti den stora plastbacken. Dom har ju fullt med hål i botten så att vattnet rinner ner. Du kan ha olika filtermaterial i olika brödbackar och det blir lätt att rengöra filtermaterialet. Tex kan man rengöra en åt gången. Man måste såklart inte ha brödbackar. Själv har jag två plastbackar som står på varandra med borrade hål i botten på den
Ajaa nu e jag med. Hur stor plastlåda kör du med, vad för filtermedia o hur kraftig pump ? Kör du endast med slang rätt in i lådan eller har du nåt strilrör som fördelar vattnet över materialet?
Jag kör 132l och en ram av 32mm avloppsrör som fungerar som vattenspridare, hellracimg antar jag kör en slang rätt in i back nr1 som sedan droppar ner i back nr2, och dessa står på varandra..
Ja typ. Dubbla 32 mm slangar som är formade som åttor inuti övre plastlådan och borrat så stora hål det gick i åttorna. För att få spridnig alltså...
Ett pumphuvud på 1800l/h och ett på 2400l/h.
Biobollar, grova filterkuber och lavasten ligger i lådorna.
[QUOTE=HELLracing;52802]Ja typ. Dubbla 32 mm slangar som är formade som åttor inuti övre plastlådan och borrat så stora hål det gick i åttorna. För att få spridnig alltså...
Ett pumphuvud på 1800l/h och ett på 2400l/h.
Biobollar, grova filterkuber och lavasten ligger i lådorna.[/QUOTE]
Hellracing det du har byggt är entyp av bakki shower filter eller?
mvh Johan
[QUOTE=johan väsby;52843]Hellracing det du har byggt är entyp av bakki shower filter eller?
mvh Johan[/QUOTE]
Öööh, ingen aning faktiskt.
Bakki och droppfilter är samma sak på olika språk.
Tackar för bra tips. Det skulle vara fint om du kunde få med några bilder också kapten.
Mvh GOONI
[ATTACH]10174[/ATTACH]
Granngården har 90 liters kraftiga plastlådor för under hundringen, dessutom gröna som kan döljas av en massa växter. Torde ju vara lämpliga till dylika experiment!!
Hästar dricker från dom, så dom håller ;)
Det där e ju en murarbalja, den håller för det mesta vill jag lova :)
[QUOTE=Jozi81;54260][ATTACH]10174[/ATTACH]
Granngården har 90 liters kraftiga plastlådor för under hundringen, dessutom gröna som kan döljas av en massa växter. Torde ju vara lämpliga till dylika experiment!!
Hästar dricker från dom, så dom håller ;)[/QUOTE]
Jag gillar hur ni norrlänningar definierar kvalitet.. Kan hästar dricka ur dem är det bra skit..
Efter ett stopp på hydrogarden.se och ett hos lokala grönsakshandlarn är de bara finlir som saknas :)
[ATTACH=CONFIG]10268[/ATTACH]
:emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07::emoji07:
[QUOTE=wrandel;54928]Efter ett stopp på hydrogarden.se och ett hos lokala grönsakshandlarn är de bara finlir som saknas :)
[ATTACH=CONFIG]10268[/ATTACH][/QUOTE]
[ATTACH=CONFIG]10284[/ATTACH] Hade kunnat varit lite bredare balja, men de var den bästa jag hittade. Ska tvinga i fin tunn filtermatta på långsidorna och tjock grov på kortsidorna som ljuddämpning
Skitbra tråd! hade vatt ännu bättre om någon kunde göra som en ritning så man kan skriva ut och följa :) bara en tanke
Första filtret jag bygger, å så kan jag inte rita ;) Så ritningar får nån mer estetiskt lagd stå för. Men jag kommer lägga upp bilder allt eftersom, å det är tom lättare att förstå än ritningar om su frågar mig