Filtrering och vattenkemi

»

Mitt nya SunSun ytterfilter modell 404. 2000l/h med UVC-lampa

8/11
http://m.youtube.com/watch?v=dLk-3HPS12Q

This^ köp en fx5 eller 2080 och glöm att det någonsin hänt..
Hahaha..... Jag kapade slangarna så jag har insug och utblås på samma sida. Blev ingen skillnad.
Men det fungerar som det ska förutom att det låter som en stenkross
eller ? Undrar om ngt skadats när du körde det torrt utan vatten där i början.
Jag skulle plocka isär allt och inspektera varje del osv. Sen prova att köra det i
en hink helt utan fiktermedia etc. Så att du på ngt sätt kommer underfund med
vad det är som är felet...
Jo förutom oljudet så verkar den funka som den ska. Hur menar du köra i en hink? Bara själva locket då?
Nej du har både insug och utblåsslangarna i en hink med vatten. Sen kan du provköra där och inspektera ..
Med ett ihopsatt vattenfyllt filter förståss ...
Ska öppna upp locket och smörja in packningarna med vitt vaselin nu tänkte jag. Hjälper det inte så gör jag en större koll imorgon.
Hjälpte faktiskt lite grann, smörjde alla packningar +"pinnen" till impellern. Den är ju inte så tyst som folk säger att den ska vara (hör den fortfarande på flera meters avstånd) Men det kanske blir bättre när den får gå ett tag och all luft är borta.

Har funderat, filtret läcker ju ifall man vickar på den för mycket.. Det borde ju göra att den jämt drar in luft där?

EDIT: Tror inte det hjälpte, var nog bara jag som drömde.
Du måste fått ett riktigt felsnickrat exemplar alltså... Går det inte att reklamera och skicka tillbaka typ?
Jo, den är hemsk... Vet inte riktigt får ta och kolla upp det. Skicka tillbaka den och köpa en Eheim.
[QUOTE=makki;64056]Jo, den är hemsk... Vet inte riktigt får ta och kolla upp det. Skicka tillbaka den och köpa en Eheim.[/QUOTE]

Skicka tillbaka och köpt ett nytt sunsun :D Lev lite farligt liksom... :cool:
[QUOTE=Svampus;64066]Skicka tillbaka och köpt ett nytt sunsun :D Lev lite farligt liksom... :cool:[/QUOTE]

Haha, jag skippar nog det... Om jag nu ens kan skicka tillbaka den.
[QUOTE=Cpt Migraine;64028]http://m.youtube.com/watch?v=dLk-3HPS12Q

This^ köp en fx5 eller 2080 och glöm att det någonsin hänt..[/QUOTE]

+1
o för sjuttioelfte gången så visar det sig att dessa filter generellt är rent jävla skit. O nej [MENTION=4]Sjebbe[/MENTION] det handlar inte om att tvinga ner locket när jag skrev att han skulle prova att trycka ner det. Utan att det hade visat på hurvida locket satt som det skulle från början eller ej =). Inte för att vara sådan, men har skruvat med grejjer som är mkt mer finlir än detta sen jag var liten pilt så ett ytterfilter är inga problem. o varesig mina eller polarns som också sköt locket satt fel på något vis. Snarare så att det är fel på hela filtret så att säga =).
Blir att köpa ett Eheim 2075 så fort jag har råd.. Fasen så störande att ha lagt tot. ca 1250kr på filter under en månad och inte vara nöjd med någon av dom.. (Juwel +sunsun) Juwelen var t.o.m bättre. Där var det inte själva pumpen som lät utan vibrationerna lådan skapade.
[QUOTE=makki;64079]Blir att köpa ett Eheim 2075 så fort jag har råd.. Fasen så störande att ha lagt tot. ca 1250kr på filter under en månad och inte vara nöjd med någon av dom.. (Juwel +sunsun) Juwelen var t.o.m bättre. Där var det inte själva pumpen som lät utan vibrationerna lådan skapade.[/QUOTE]

Lider med dig. släng ut dom på akvarist för några 100ingar styck så har du iaf nåt startkapital =/. brukar gå att hitt bra beggade fx5or för runt 1000-lappen. Jävligt bra investering.
[QUOTE=ratfink;64082]Lider med dig. släng ut dom på akvarist för några 100ingar styck så har du iaf nåt startkapital =/. brukar gå att hitt bra beggade fx5or för runt 1000-lappen. Jävligt bra investering.[/QUOTE]

Är det något forum, Akvarist? Har funderat lite på fx5 tidigare men vet inte om jag vågar köpa den då jag hört att dom kan låta en hel del, nåt strul med luft tror jag det var? Med min otur får jag säkert en som just strular. En 2075 räcker nog gott till mina channor och fenisar. Fast visst, skadar ju aldrig med utrymme för mer filter media :)
Ser att man får en ny FX6a för 2500kr, någon som har erfarenhet av dessa? Tysta? Går dom att justera flödet på? Tänkte det blir ju storm i mitt 540 annars. Om det går så kan det kanske vara ett alternativ till Eheims 2075.
Jodå så att ....
Du lär ju inte sälja det om det är defekt. Känns lite taskigt kanske ?! ;)
Flödet går inte att ställa på fx6an.. Full patte !
8/11
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.