Har startat mitt 960L för två dagar sedan. Sanden låg i hink och jag sköljde så gott jag kunde innan jag la i den i akvariet. Ytterfilter har varit igång i de förra akvariet så de är ok. Såg nu när rockan far runt att de kommer lite små bubblor från sanden ibland. Bör jag vara orolig för gifter?

Tacksam för svar.
Filma karet.. Tror inte det är nån fara om fiskarna är pigga ...
Ta det lugnt med matningen dom första veckorna...
Det där med bubblorna beror väl på att det är syre under sanden o när fiskarna rör runt i sanden så "lossar" syret o bubblar upp
Alltid så jag trott d varit när d händer hos mig iallafall x) o brukar för det mesta bli så i nystartade kar :P
[QUOTE=Rode;42286]Har startat mitt 960L för två dagar sedan. Sanden låg i hink och jag sköljde så gott jag kunde innan jag la i den i akvariet. Ytterfilter har varit igång i de förra akvariet så de är ok. Såg nu när rockan far runt att de kommer lite små bubblor från sanden ibland. Bör jag vara orolig för gifter?

Tacksam för svar.[/QUOTE]

Har du fin sand är detta naturligt, har 10cm sand i bakkant på mitt växtkar och efter ett år igång kan jag få upp bubblor ibland där jag inte rört runt innan.
Okej. Jo antog också att det var syre under sanden och uppstår vid nystartat. Men hörde även att de kunde vara typ någon form av gas eller nåt sånt hette de. Men tror inte de eftersom jag var noga men sköljningen av sanden. Får köra lite mat och små vattenbyten fram över.
Det är därför jag kör utan sand, så slipper man oroa sig för att det samlas skit i den.
Sanden är väldigt fin kornig. Körde ner näven och rörde runt och kommer små små bubblor. Fiskarna verkar inte lida så kanske inte är någon fara. Kollar v-värdena varje dag och de ser med bra ut.
Utan sand vill ja inte köra eftersom de står i vardagsrummet och ska se bra ut med. ;)
Ska & ska... inget måste, men dom verkar ofta tycka det är kul att röja runt i det så med just rockor är det ju ingen större fara att köra med sand.
Jo men jag menade för fiskens trivsel är det skitsamma.
[QUOTE=THE DOUCHE;42327]Jo men jag menade för fiskens trivsel är det skitsamma.[/QUOTE]

Har du frågat? =D

Sand är annars såpass finkornigt att det är svårt för skit att samlas där, Därav gaser ( Dålig eller ingen genomströmning )

Jag har ett 375 med Djuuup sandbädd, ingen som gräver. Bara pansarmalar som penslar ytan.

Nemas problemas!

Vill man kan man ju alltid ha 1cm sand så finns det inga risker alls, bara å röjja runt när du gör vattenbyte.
Orkar man inte det så är det bara att rikta vattnet mot sanden när man fyller på, den flyttar på sig väldigt lätt.
Jordbruksverket vet oftast piss och ingenting om sakerna de stiftar regler runt.. "Greenpeace" har bättre lobbyister än oss hobbyister och skulle gärna förbjuda djurhållning helt.. Vad de säger om saker de inte vet ett skit om måste man som hobbyist skita i för djurens bästa.. Många kör sina odlingar barebottom eller kaklat och det är nog betydligt mindre risk att tappa en fisk i den miljön pga lättare filtrering osv..
Mreque, tro mig jag började denna hobby som vilken akvarist som helst och sa precis som du. Men med åren har jag fått en annan uppfattning, lärt mig den hårda vägen... och inte minst helt enkelt bara fått annan smak för estetiken.

Huvudet på spiken @kapten!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.