Det var en snigel som kom med en gång när jag hitta en fin rot. Man blev rätt förvånad när man såg en stor brun korv på glaset. Sen dess har jag köpt objektivt finare rötter istället. XD
Det går ju att hetta upp. Finns väl ingen levande organism som klarar mer än 70 grader. Men att få upp en tjock rot till den tempen längst in i till exempel en bastu tar ju sin tid haha!
[QUOTE=björn90;15889]Ek och bok och asp e hårda kompackta träslag :-) sen om dem funkar i karet vet jag ej :-)[/QUOTE]
Det är nog ask du tänker på. Det är ett hårt trädslag som ek och bok.
Asp däremot är mjukt och ruttnar snabbare än många andra trädslag.
Fortfarande inga problem med mina stora sjörötter men så har jag skrapat i dom och inte känt någon doft direkt heller. Kanske var några gamla delar av lövträd ändå fast det nästan bara står barrträd kring stränderna.
Hur som har jag bärgat en redigt stor rot ur en lokal å. Den var halvt sjunken och jag har tyngt ned den i karet. Riktigt härligt spretig i ena änden. Det ser ut att vara björk, asp eller al. Inga problem än så länge och den börjar redan sjunka lite mer.
Man ska undvika barrträd det är jag med på.
Men nu har jag sprungit på en rätt schysst stubbe med massa fina tunnare grenar - rötter från den.
Stubben i sig är blek och jäkligt torr. Har nog legat i dagen i flera år, delvis i väta periodvis under vår och höst kan jag tänka mig.
Någon som testat att använda något liknande i ett kar? Det är alltså inte hela stubben det rör sig om utan delar av rötterna, tunna rötter/grenar. Det är dessutom ett kar där jag byter vatten ganska frekvent. Blir det tillräckligt urlakat tillslut?

Skrivet av OscarOberg
Man ska undvika barrträd det är jag med på.
Men nu har jag sprungit på en rätt schysst stubbe med massa fina tunnare grenar - rötter från den.
Stubben i sig är blek och jäkligt torr. Har nog legat i dagen i flera år, delvis i väta periodvis under vår och höst kan jag tänka mig.
Någon som testat att använda något liknande i ett kar? Det är alltså inte hela stubben det rör sig om utan delar av rötterna, tunna rötter/grenar. Det är dessutom ett kar där jag byter vatten ganska frekvent. Blir det tillräckligt urlakat tillslut?
Jag har en stor ekgren och en mega stammbit som är från typ asp eller nått sånt. Båda två har slutat förga vattnet efter kanske 10 vb på ca 1800L styck.

Skrivet av TobiasKing
Jag har en stor ekgren och en mega stammbit som är från typ asp eller nått sånt. Båda två har slutat förga vattnet efter kanske 10 vb på ca 1800L styck.
Okej, ja det är ju gött att det slutar färga? Jag tänkte mest på eventuell terpentin? Men det borde väl vara såpass genomsköljt och med täta vattenbyten borde det vara lugnt?

Skrivet av OscarOberg
Okej, ja det är ju gött att det slutar färga? Jag tänkte mest på eventuell terpentin? Men det borde väl vara såpass genomsköljt och med täta vattenbyten borde det vara lugnt?
Nu är inte jag så speciellt duktig på just träd men jag är osäker på om lövträd utsöndrar just terpentin på samma sätt som barrträd gör.

Skrivet av TobiasKing
Nu är inte jag så speciellt duktig på just träd men jag är osäker på om lövträd utsöndrar just terpentin på samma sätt som barrträd gör.
Nej det är klart och det underlättar ju om jag nämner att stubben och grenarna jag pratar om kommer från ett barrträd..... ?