Växter

»

Vad för grönt ska man ha i en framtida djungel...

Byggde en ny bänk o pasade samtidigt på att fixa växtspalje, lite växtlampor i borrade zinkkrukor uppner... Just nu en 200l burk med fx6 där ett gäng l397 ska få bo. Droppfilter kanske när tid/ork finns, men tänker göra lite hål i täcklock längst bah för att sätta ner rötter i vattnet.
Klassiskt e ju gullranka som kommer få klättra högt o hänga löst ner eftethand den växer. Monstera, amplija ej alltid fint.
Dock såg jag i butiken en Forell begonia som var skitsnygg. Kan man ha den stående konstant m rötter i vattnet? Något annat kul. ?
/Seb
Riktigt snyggt! Väldigt mycket Ernst över den där grenen med lamporna... 😉

Förutom vanlig monstera så finns ju den lite mer exklusiva Monstera "variegata"... Och sen är en klar favorit hos mig Rapidophora tetrasperma. Som en blandning mellan Gullranka och Monstera.

Osäker på hur bra begonior tål vatten på det där sättet. Zero0ne kanske kan svara på det.
Det vi pratar om här är tekniskt sett ett DWC (deep water culture) system / aquaponiskt system dvs låg näring från fiskarna och ett konstant blött ofta medialöst system med syresatt vatten.
Ganska många växter kan överleva denna typen av miljö som säkert många som stoppat en klon eller en bit av en växt i ett kar nånting kan vittna om.
Detta gäller ju mycket på nästan alla aroider men många andra växter kan acclimaticera sig till denna typ av miljö.
Allt handlar ofta om små detaljer i systemet och olika växtsläktens och arters förmåga att anpassa sig.
Temperatur, ljus, mängd dissolverat syre/koldioxid i vattnet samt allt som spelar in där som ytstorlek, ytrörelse, mängd biomassa i karet vs filter osv osv.
Detta är varför vissa säger att en sak fungerar och en annan person säger att det inte alls funkar för kanske en specifik art.
Ofta är just mängden syre och rörelse i vattnet flaskhalsen för dessa typer av system, ett enkelt sätt att gå en säkrare väg isåfall eller kanske mer lämplig väg för mer syre krävande växter är drippsystem som te x en växtvägg i duk eller liknande eller ett droppfiltrer/drippsystem för växter eller ett NFT system (nutrients film tec).
Mycket mer arter än man tror kan överleva Hydro baserade system med rött moddningar och tänk. Ofta kan man kolla rötter för att förstå sig på hur bra en växt är på att ta upp vatten och syre, om vi liknar ett rotsystem med ett vattenlevande djurs gälar t ex, en lax har extremt fina tunna röda gälar i ett tajt byggt system för att utvinna maximalt med syre och ge energi till sina top atletiska muskler och kan utvinna mängder med syre med sina mjuka och fina gälars form och stora yta, vilket är great när vattnet är kallt och den är i t ex en älv i Vitvattnet och har mängder med syre runt sig att utvinna.
Men detta system kommer på en kostnad när temperaturen ökar och syret minskar i vattnet eller rörelsen i vattnet minskar så blir de tuffare för laxens gälar att utvinna syret den behöver. Eller när den tas upp i luften av en fiskare en varm sommardag då kollapsar gälarna totalt och laxen kan inte andas alls.
Vs t ex en krabba som har tjocka och rigida gälar som inte direkt är gjorda för att ta upp maximalt med syre utan är designade för att vara mer flexibla som rigida nog för att gå upp på land utan att kollapsa och andas atmosfäriskt syre nästan lika bra som syret ur vattnet.
Rötter är lite på samma nivå.. en begonia har t ex ofta väldigt rhizomorphiska rötter dvs väldigt delade och små och fina trådar, designade specifikt för att leverera massa svalkande vatten samt syre till dom stora fina bladen som träffas av massa sol.
Medans en aroid eller en orchidé är designade för mer flexibel lösning då dom ofta växer i halvsol och är ofta designade för att klättra epifytiskt på en annan växt som ett träd så har dom flera typer av rötter, dom har rhizomorphiska rötter som är bra på samma sak som begonian men dom har också så kallade luftrötter som används på flera sätt, mycket för att fästa sig när dom klättrar men även för att skapa rhizomorphiska rötter i fall den behöver dom.
Stora tjocka luftrötter som orchidéer eller aroider har är inte great för att ta upp vatten och syre men dom är starka och härdiga mot miljön och kan konvertera till rhizomorphiska rötter ifall av olika som storm och den går av eller som när man skapar kloner och klipper en planta.
Ändå kör folk aroider i passiv Hydro och aktiv Hydro och allt däremellan med blandade resultat men ibland med fantastiska resultat.


Denna rant blev kanske lite lång och urspårad men ville mest få fram poängen att med rätt tänk och förståelse för arten och kemin och fysiken bakom allt som händer i plantans miljö så kan man lyckas med dem flesta arter oavsett hur olämpliga dom först känns för systemet.

Det finns folk som odlar potatis i Aeroponics system... Och alocasior som är knölar växer i stillastående dammar i Asien.. medans vi råkar övervattna dom i ett extremt dränerade substrat så ja menar allt går med rätt tänk.
Sorry att de blev knasigt långt hehe

/Z
Tack för grym information.
Har ju haft lite växter i nu ett tag... Moses sten tavlor funkar skitbra. Likaså vanlig gullranka och Rapidophora tetrasperma. Forellbegonian går lite fram o tillbaks i trivsel. Just nu verkar den gilla miljön. Vandrande jude växer bra i 2 olika kar, dock har stammen ned i vattnet på den ena blivit otroligt tunn och trådig, den känns oviss i framtid ifall rötter lätt går av (kanske sätter dit en ny stickling o testar, de e ju snygga) En Kruton stickling växer så smått i höjd, men ingen utveckling av nya bladskott ännu...
Har ngn annan växt med lite monstera liknande blad o lurviga rottet som inte verkar trivas, har lyft upp eller ned rötterna på lite olika djup utan resultat.
/S
Sista växten är philodendron squamiferum.
Philodendronen som många andra aroider behöver stöd att klättra på då dom naturligt är epifyter på träd och liknande för att komma upp från 1% ljuset på marken av djungeln till lite mer ljus fördelaktiga områden.
Därav behöver dom nåt att bindas fast på för att utveckla sin vuxna form och riktiga blad.
Observera bilder
Min verkar inte riktigt va nöjd m tillvaron. Blir bleka o mjuka blad ner till, som man får knipsa. Har du dina rötter i leca eller tätt mer i vattnet? Hur långt ner säyter du rot i vattnet. Har testat både upp ner utan skillnad tyvärr....
Skrivet av Zebulon
Min verkar inte riktigt va nöjd m tillvaron. Blir bleka o mjuka blad ner till, som man får knipsa. Har du dina rötter i leca eller tätt mer i vattnet? Hur långt ner säyter du rot i vattnet. Har testat både upp ner utan skillnad tyvärr....
Bleka och mjuka blad som aldrig härdar brukar va näringsproblem, även om aroider inte kräver direkt mycket näring så brukar ett relativt välskött kar vara lite för näringsfattigt för många växter, kanske ett tillskott av näring kan hjälpa, typ pmdd eller nåt kanske kan va värt att testa. Dock har philos ofta små blad nertill då bladen inte växer efter dom är färdigformade, dvs början man med en juvenil planta så kommer du alltid ha juvenila blad längst ner innan den etablerat sig och börjat klättra på nåt stabilt då den kan utveckla sig till vuxen form.
Syre kan va issue med aroider dom gillar porös och chunky substrat.
Så ska du köra en hydrovariant så ska du tänka inert substrat dvs typ leca ja eller lavasten eller pimpsten eller liknande, men du ska också tänka mer syre än vatten, stora chunky feta rötter är som sagt inte awesome på att överleva i vatten om man inte har mycket syre tillförsel. Dripp eller ebb i flod är nog att föredra som sagt. Om du kan ha en liten kruka med leca eller lavasten eller liknande inert material som får en långsam dripp så skulle det nog ge resultat.
Men Main key är dugligt ljus, fukt i rummet och nåt stabilt att klättra på, helst inte bara en bar pinne heller helst ska den ha nåt mysigt som kan fuktas ofta och som kan hålla fukt så luftrötterna kan förankra sig i materialet. Annars kommer den aldrig bli vuxen.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.


Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.