Jag har som titeln avslöjar en Hailea ACO-9820 luftpump som strular... Har haft den några år nu, och jag har bytt membranen på den när dessa har gått sönder. Har skett kanske 2-3 gånger under de senaste 4-5 åren. Och nu bytte jag dem igen. Men denna gången så tyckte jag den lät lite mer än vad den gjorde tidigare gånger när jag kopplade in den. Tänkte inte mer på det och lät den gå, men efter ca 12h så bara dog den. Jag var hemma just då, så jag hörde hur den bara tystnade... Kopplade ur och kopplade in, men den var helt död. Öppnade upp den och den var extremt varm. Själva metallen som är hela innanmätet var så varm att jag inte kunde hålla fingret på den mer än någon sekund.
Jag tog isär den igen, kollade membranen, och allt såg ok ut. Kollade så att axeln kunde röra sig fritt och det kändes det som att den gjorde. Satte igång igen och sedan samma visa igen, dog efter ca 12h... Lät den stå för jag orkade inte tag i det. Men igår satte jag igång den igen, och då gick den. Tog isär alla skruvar och delar jag kunde ändå för att inspektera mer, och det enda jag hittade var en liten liten "gummipackning" på ena sidan som var nästan helt borta. Annars såg allt bra ut. Vet inte vad den lilla gummipackningen (se bild) gör för något, men det känns väl inte som att den lilla grejen skulle göra att hela luftpumpen överhettas och dör?
Jag antar att den har något sorts inbyggt överhettningsskydd? Att när den når en viss temperatur så slår den ut. Det borde ju ha varit därför den gick att sätta igång igen utan vidare när den hade svalnat... Men frågan är varför. Varför överhettas den? ? Någon annan som har haft samma problem?
Hade något likande på en, det var att den var dåligt centrerad själva magneten. Vid en viss temp så slutar magneten att vara magnetisk och den stannar, magneten tar stryk mär den överhettas.

Skrivet av Päran
Hade något likande på en, det var att den var dåligt centrerad själva magneten. Vid en viss temp så slutar magneten att vara magnetisk och den stannar, magneten tar stryk mär den överhettas.
Blir magneten permanent skadad?

Skrivet av Päran
Åfan! Det visste jag inte... Men vad innebär det då, att den är dåligt centrerad? Är det något som kan vara från start, och bli värre över tid eller är det något som plötsligt sker efter slitage?
Jag var inne och petade på magneten och axeln, men eftersom jag inte vet hur den skall röra sig normalt så antog jag bara att den är som den ska, iomed att den pumpar luft "som vanligt", tills den blir överhettad då.

Skrivet av HampusH
Åfan! Det visste jag inte... Men vad innebär det då, att den är dåligt centrerad? Är det något som kan vara från start, och bli värre över tid eller är det något som plötsligt sker efter slitage?
Jag var inne och petade på magneten och axeln, men eftersom jag inte vet hur den skall röra sig normalt så antog jag bara att den är som den ska, iomed att den pumpar luft "som vanligt", tills den blir överhettad då.
Hade du bytat membranen de brukar hålla mgneten i center i spolen. Kan du fota.
Om du inte bytt så är det dags.

Skrivet av Päran
Hade du bytat membranen de brukar hålla mgneten i center i spolen. Kan du fota.
Bytte membranen nyss. När jag öppnade upp in till axeln (fick ta bort ena membranet för att komma in där) så kunde axeln hoppa fram och tillbaka typ en halv cm i sidled, alltså utöver att kunna hoppa fram och tillbaka som den skall göra när den är igång. Skall den kunna göra det eller ska det vara tight där emellan?

Skrivet av HampusH
Bytte membranen nyss. När jag öppnade upp in till axeln (fick ta bort ena membranet för att komma in där) så kunde axeln hoppa fram och tillbaka typ en halv cm i sidled, alltså utöver att kunna hoppa fram och tillbaka som den skall göra när den är igång. Skall den kunna göra det eller ska det vara tight där emellan?
När man monterar de nya så behöver man centrera magneten noga och sen spänner man fast membranet på axeln/ magneten, det är sedan membranet som håller axel/magneten i center, är man lite ur center så drar spolen hårt i membranet som ger vika, kanske de nya redan är kass.