Rockor

»

"Minimarbles"

En tråd dedikerad till vad som i hobbyn brukar kallas "minimarbles", dvs fiskar av arten Potamotrygon motoro "marble" som enligt folkmun skall erhålla en betydligt mindre maxstorlek än sina nära släktingar, som ibland har potential att bli stora som paraboler...

Finns mycket att säga om dessa, men här är i alla fall en kort artkel av Richard Hardwick som menar att han har rätt bra koll på dessa djur. https://www.wharfaquatics.co.uk/stingrays_mini_marble_motoro.htm
Hur funkar det med avel på rockor? Jag har vana sen reptiler att avla fram morpher. Samma sak här eller det är vilda västern med generna? För annars borde det vara relativt lätt att avla fram "mini" av de flesta rockor?
Lite OT men finns ju tex. "Dvärg" tigerpyton osv.
Skrivet av DanLind
Hur funkar det med avel på rockor? Jag har vana sen reptiler att avla fram morpher. Samma sak här eller det är vilda västern med generna? För annars borde det vara relativt lätt att avla fram "mini" av de flesta rockor?
Lite OT men finns ju tex. "Dvärg" tigerpyton osv.
Så som jag ser det, så ligger ju (som vanligt) asiaterna i framkant när det kommer till avel på mer exklusiva djur. Det som jag ser mest är selektiv avel på morpher, och hybrider av olika slag. Albino finns det ganska mycket av numera, men även piebald, leusistic och några ytters få påstådda erythristic har jag skådat på den vida webben... Sen så korsas arter hejvilt mer eller mindre där nere. Sett videos där de har 20-30+ honor i en och samma damm, och skickar i en hane åt gången och låter de para sig kors och tvärs. Och sedan sker givetvis selektiv avel på enbart utseendet hos "rena" arter. Där är ju P. leopoldi "black diamond" väldigt populär. En svartvit rocka med vita prickar, som snart är en vit rocka med lite svart nätmönster om den selektiva aveln fortsätter som den gör nu. 😄

När det kommer till storlek på fisken så spelar det inte lika stor roll i asien, eftersom de har lite annan syn på djurhållning (generellt sett) där borta. Om fisken blir 20cm eller 200cm spelar ingen större roll. Vill dem ha fisken så skaffar dem den ändå. Sen så är det ju lite större rullians på djuren iomed en större hobby med fler folk, företag och föreningar, samt att många fler har allmänt större burkar och / eller dammar att skicka ner fisken i sen. Men iomed att storleken inte är ett problem så odlas det heller inte fram några "dvärgvarianter" i någon stor utsträckning där. Inte vad jag vet i alla fall.

Däremot, i Europa och till viss del staterna är det mer eftertraktat med de där djuren som blir mer lagom storlek, som de flesta ändå rimligtvis kan ha hemma. Därför är det lite mer eftertraktat med de mindre arterna, så som scobina, reticulata, och de så kallade "mini marbles". Om man kollar vilka arter som butiker tar in, de få gånger som det sker, så är det antingen vanlig motoro (enbart pga priset, då de är billiga) eller reticulata (också pga. priset, men även pga maxstorleken). Scobina odlas ganska friskt just nu av New World Aquatics nere i Nederländerna, delvis pga att de är snygga och ganska ovanliga, men den något mer behändiga maxstorleken är också en bra säljpunkt.

Hur som helst så har ju Richard Hardwick odlat på de så kallade "mini marbles" ett tag, flera generationer dessutom. Och det tyder ju starkt på att det ligger något i det. Och det är egentligen inte så konstigt... Som med många djur så sprider de ju ut sig, vissa blir isolerade till en viss del av världen (t.ex. en flod, en sjö eller dylikt), och efter många år av evolution så utvecklas ju ibland vissa särdrag. Kan vara färg, storlek, mönster eller vad som... Går det tillräckligt långt så kan man ju konstatera en helt annan art...

Hos Potamotrygon motoro som verkar ha extremt stor variation inom sin art så skiljer ju sig mönster och antagligen storleken extremt mycket från plats till plats, flod till flod. Så att det skulle finnas t.ex. en viss flod eller floder i Colombia där en typ av P. motoro "marble" som inte blir större än 30-35cm över disk ser jag inte som särskilt konstigt. "problemet" är väl bara att verkligen säkerställa att man har just det... Att fiskar inte växer till sin maxstorlek kan ju påverkas av många andra faktorer. Storlek på akvariet, vattenkvalitet, mat, temperatur, ålder osv. Som jag nämnde i "Vad gör du nu"-tråden så har jag just nu 5 st vuxna/könsmogna djur (vad jag tror åtminstone) och 6 st valpar. Jag hade verkligen velat behålla alla, dra upp dem i storlek och liksom se vad det blir av dem. De vuxna djuren är nog mellan 4-6 år gamla, med undantag för en av dem som är min förstfödda valp, på 2+ år nu. Och det har inte hänt särskilt mycket i tillväxt alls egentligen. Alla är ca 30cm över disk.

Att odla fram dvärgvarianter av alla olika sorters rockor tror jag är rätt svårt. För då måste man vet att just den/de rockorna man vill avla vidare på, pga en mindre storlek, har stannat av i sin tillväxt just pga gener, och inget annat... Och hitta just de som är små också. Inte omöjligt så klart, men som med "minimarbles" så verkar ju detta vara något som skett i naturen. Vilket gör det lättare att "fortsätta på" i fångenskap, om det nu är så fallet är...

Wall of text, haha. Hoppas det går att läsa. 😅
Var förbi Åleds akvarium igår och snackade lite med Janne som ganska nyligen har släppt upp sina tre marbles i deras lite större utställnings kar. Han har haft alla tre i ca 3år, alla är bedömt runt 25-30cm över disken och hans hane har varit könsmogen sedan han fick den. Får se om han lyckas få ungar på dom, Janne har ju haft viss framgång med rockor förr.

Såg nu att jag inte har skrivit att jag själv har en Motoro som kanske är en mini :)
Min rocka är en vildfångad hona från Colombia som importerades av Janne i Åleds för ca 3år sedan och som idag är 25cm över disken.
Mitt exemplar har varit en ganska lättskött rocka som sällan har krånglat med maten och aldrig har rör en annan fisk.

Skrivet av rambo
Var förbi Åleds akvarium igår och snackade lite med Janne som ganska nyligen har släppt upp sina tre marbles i deras lite större utställnings kar. Han har haft alla tre i ca 3år, alla är bedömt runt 25-30cm över disken och hans hane har varit könsmogen sedan han fick den. Får se om han lyckas få ungar på dom, Janne har ju haft viss framgång med rockor förr.

Såg nu att jag inte har skrivit att jag själv har en Motoro som kanske är en mini :)
Min rocka är en vildfångad hona från Colombia som importerades av Janne i Åleds för ca 3år sedan och som idag är 25cm över disken.
Mitt exemplar har varit en ganska lättskött rocka som sällan har krånglat med maten och aldrig har rör en annan fisk.

Han har tagit upp de där nu alltså, kul! Kikat på dem när de gick där nere i källarn. Extremt snygga... Och ja, mycket talar ju för att dessa Colombia-marbles är av mindre storlek. Vilket är riktigt sköj!

Släng upp en bild eller tre på din vetja!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.