Foder

»

Tankar runt frysfoder?

Hur gör folket när de väljer I frysdisken hos den lokala matbutiken när det ska handlas räkor/musslor/vitfisk osv? Är det billigast möjligaste eller köps det fina fisken till fina fiskarna därhemma? Thaibutiker har ju oftast allt mellan himmel och jord i deras frysdiskar dock dåligt med info både på förpackningen och hos butiksägaren om vad det egentligen är. Vad kan man klassa som vitfisk, är det all fisk med vitt kött eller finns det nåt man ska hålla sig ifrån?
Skrivet av ChristofferJonsson
Hur gör folket när de väljer I frysdisken hos den lokala matbutiken när det ska handlas räkor/musslor/vitfisk osv? Är det billigast möjligaste eller köps det fina fisken till fina fiskarna därhemma? Thaibutiker har ju oftast allt mellan himmel och jord i deras frysdiskar dock dåligt med info både på förpackningen och hos butiksägaren om vad det egentligen är. Vad kan man klassa som vitfisk, är det all fisk med vitt kött eller finns det nåt man ska hålla sig ifrån?
Här i köping är utbudet det som finns på willys och maxi typ. Jag har provat en del olika fisksorter till foder en del varit dyrare en del billigare. För tillfället så kör jag en hel del på pollock från typ euroshopper eller nått sånt. 17-18kr för 400g. Finns de strömming tillgängligt så brukar jag köpa de. Räkor brukar jag köpa på mig när de är billigt då jag matar en del med räkor. Ibland är skalade billigare då köper jag de. Köpte stillahavsflundra för ett tag sen rätt billigt som gick hem hos dom flesta fiskarna.
Hela räkor brukar jag köpa på mig när det är billigt. Musslor köper jag alltid från Åleds. Torsk, vitling,skrubba och skädda fångar jag själv.
Samma foder hos mig i stort. Alaspa pollock, räkor med skal, skalade räkor, blåmusslor. Lite annat skoj när jag stöter på det men det där är nog basen utöver pellets/sticks.
Det jag kollar främst efter är nog nyckelmärkta och stämplar för hållbart fiske osv... Men 8/10 gånger är det Alaska pollock, musslor och räkor från Coop eller Ica. Och de brukar ha bra grejer till bra priser, deras egna märken alltså. De andra två gångerna är det i Asiatiska livsbutiker. Där har de bl.a. de där små vita "flodräkorna", som är riktigt bra till mindre rovfisk och rockvalpar. Även hela småfiskar (tror det är typ ansjovis) händer det att jag köper.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.