Vårdcentralen

»

Datnioides med skadad mun.

1/2
Min ena IT har lyckats fucka up din mun ordentligt, hur har jag ingen aning om, men jag behöver tips på hur jag ska lösa detta.
Jag är rädd för att jag kommer lyckas råka bryta något eller göra det värre om jag plockar upp fisken och försöker få tillbaks munnen i sin naturliga position. Men jag kan inte komma på något annat alternativ.
Borde kanske söva fisken först, hur gör man det isåfall?

Idéer?
Söv fisken innan du korrigerar, Sjebbe har köpt narkosmedel förr så han kan nog länka var man köper.
Är det bara att följa instruktionerna på burken för narkosmedlet eller har ni några tips? Dosering osv.
Bör fisken ligga på en våt handduk under tiden jag fixar munnen?
Hur lång tid har jag på mig innan fisken måste ner i vattnet igen? Borde jag konstant hälla vatten på fisken under tiden?
Hur gör jag för att väcka fisken igen?

CizziB har inte du sövt fiskar tidigare? Något särskilt man bör tänka på?
Skrivet av robidobban
Är det bara att följa instruktionerna på burken för narkosmedlet eller har ni några tips? Dosering osv.
Hur lång tid har jag på mig innan fisken måste ner i vattnet igen? Borde jag konstant hälla vatten på fisken under tiden?

Vorde bara vara att följa instruktionerna. Finns flera olika preparat att använda. Just preparat med cloverolja har jag sett klipp på när de används men aldrig använt själv.

En blöt handduk kan nog vara till att rekommendera. Att väcka fisken verkar bara vara att ner i vatten med hög syrehalt.
Skrivet av robidobban

Läs instruktionerna noga. Då menar jag NOGA! Gärna flera ggr. Förbered och ta fram allt du behöver innan du ens tar upp fisken. Repetera ingreppet i huvet flera ggr, så du vet vad du ska göra och när du ska göra det. Våta handdukar är bra. Föröka att göra ingreppet så fort så möjligt. Ha en hink/balja redo med tempererat VÄL syresatt vatten. Vid väckning av fisken så ner i det syresatta vattnet. Se till så bubblorna kommer och passerar igenom gälarna. Håll i fisken tills den börjar protestera mkt. Ha under observation en stund innan den återgår till karet.

Lycka till ??

På bilden är kitet vi beställde när vi opererade koi.
Någon som känner till butiker i Västra Götaland som säljer narkosmedel?
Skrivet av CizziB
Läs instruktionerna noga. Då menar jag NOGA! Gärna flera ggr. Förbered och ta fram allt du behöver innan du ens tar upp fisken. Repetera ingreppet i huvet flera ggr, så du vet vad du ska göra och när du ska göra det. Våta handdukar är bra. Föröka att göra ingreppet så fort så möjligt. Ha en hink/balja redo med tempererat VÄL syresatt vatten. Vid väckning av fisken så ner i det syresatta vattnet. Se till så bubblorna kommer och passerar igenom gälarna. Håll i fisken tills den börjar protestera mkt. Ha under observation en stund innan den återgår till karet.

Lycka till ??

På bilden är kitet vi beställde när vi opererade koi.
Tack för instruktionerna!
Skrivet av robidobban
Någon som känner till butiker i Västra Götaland som säljer narkosmedel?
Butiker som säljer dammprodulter borde ha. Kent i nol kanske har.
Vi beställde på nätet.
Skrivet av CizziB
Vi beställde på nätet.
Jag med!

Som CizziB skrev ?

Jag hade faktiskt bara den förberedda baljan med preparatet i sen hade jag fixat en streamer i det vanliga karet fisken gick i som jag höll fisken framför.

Och som sagt , håll fisken tills det blir mkt motstånd. Den kommer gå sjögång och simma underligt iaf en timme efteråt.

Men undrar om du inte hade kunnat lösa detta utan preparat. Att söva fisken stressar den rätt mkt.
En våt handduk över fiskens kropp och ett extra par händer tänker jag. Kanske att du behöver lyfta upp honom ur karet. Dats är rätt så lugna utanför vattnet så det är inget jätteproblem.
För du måste dra ut käkens mekanism så att det fällas ihop normalt igen. Vill minnas att jag läst om en indo som det hände nått liknande med på Mfk.com.
Beställer jag på nätet så kommer jag tidigast att få hem det på måndag och paket kommer alltid efter att jag åker till jobbet så kommer inte kunna fixa fisken förrän på tisdag.

Kollat med 2 butiker men ingen har hemma. Hoppas på bättre lycka imorrn...

Vågar nog fan inte göra något utan att den är sövd, ifall att den skulle rycka till medans jag håller i munnen och därmed lyckas göra det värre...
Skrivet av robidobban
Beställer jag på nätet så kommer jag tidigast att få hem det på måndag och paket kommer alltid efter att jag åker till jobbet så kommer inte kunna fixa fisken förrän på tisdag.

Kollat med 2 butiker men ingen har hemma. Hoppas på bättre lycka imorrn...

Vågar nog fan inte göra något utan att den är sövd, ifall att den skulle rycka till medans jag håller i munnen och därmed lyckas göra det värre...
Ser inte så skoj ut för ITn nej.
Vilka sidor kan leverera redan på måndag? Skulle tippa på att leveransen sker tisdag som tidigast eller troligare onsdag. Så brukar det bli i den delen av Sverige som jag bor i iaf.
Jag hade nog faktiskt kört utan narkos. Det bör inte vara någon långvarig procedur att kunna rätta till den, om käken går att få i ett bra och rätt läge igen.
Jag hade försökt ha ett stadigt grepp om den kvar i vattnet. Använd en friggolåda eller stor balja. Ha gärna två händer till som sitter fast på en annan fiskvan person som håller fisken stilla och du sköter käkpartiet. Borde vara klart på mindre än en minut och vips så simmar den runt i karet igen.
Något mer komplicerat ingrepp som kan kräva mer tid och absolut helt stilla firre av större storlek, där kan nog narkos vara jäkligt smart och smidigt. Men det är ett moment till som också stressar fisken och gör att hela proceduren tar ytterligare lite längre tid. Men du ska såklart göra det som känns bäst, säkrast och smidigast för dig!
Hittade en tråd på mfk ( 2a på bollen ? ) och där gick det tillbaka av sig själv efter ett dygn. Men läs vidare och kolla :

https://www.monsterfishkeepers.com/forums/threads/please-help-lockjaw-on-my-indo.375436/page-2
Skrivet av runstenen
Hittade en tråd på mfk ( 2a på bollen ? ) och där gick det tillbaka av sig själv efter ett dygn. Men läs vidare och kolla :

https://www.monsterfishkeepers.com/forums/threads/please-help-lockjaw-on-my-indo.375436/page-2
Det var den jag tänkte på.

Sen fanns det en annan fast där var det en ST om jag inte missminner mig. Där var utgången en annan och desto hemskare. Där hade själva näsmekanismen, alltså den främre delen ovan för överläppen så att säga, gått rätt upp igenom huden.
Låter hemskt och såg rätt hemskt ut. I detta fallet så hade ju käken fastnat i ett inåt-läge. Tror den fisken simmade vidare faktiskt.
Hur går det ? robidobban
Skrivet av runstenen
Hur går det ? robidobban
Väntar på att få hem narkosen, jag är alldeles för nervös över att röra fisken utan att den är sövd, men det är samtidigt sjukt jobbigt att behöva se på den i nuläget...
Hur har det gått? ?
Skrivet av HampusH
Hur har det gått? ?
Jag får ingen ordning på det :'(
Jag har sövt den en gång men jag fattar inte hur benen ska sitta, försökte känna mig fram för att hitta var felet är, men jag förstår inte vilka ben som tar i var, eller om det är några leder det är fel på.
Det går att öppna munnen fullt, så det är inget problem.

Försökt hitta anatomibilder som visar hur det ska se ut men verkar inte finnas några, bilder på en levande fisk med öppen mun finns, men dom hjälper inte mig särskilt mycket.

Jag vet inte vad jag ska göra... Söva den igen och försöka en gång till kanske.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.