Filtrering och vattenkemi

»

Ännu en sumptråd

1/3
Hej
Vi var och hämtade ett 240 liters juwel kar idag som ska bli sump till dotterns 1400 liters.
Sumpen är 120*40*47 (l*dj*h)
Men hur gör jag??
Hur många kammare? Hur stora?
Vilken filtermedia?
Karet är borrat och vi har två rör ner och två upp. Blir två returpumpar.
Har tittat på youtube klipp och läst foruminlägg men det finns ju lika många lösningar som det finns akvarister.
I dagsläget är det väldigt låg belastning på karet men det lär ju ändras.
Någon som orkar/känner för att komma med lite bra och beprövade ideer?
Om du inte ska köra moving bed...
Ett par fack i lagom storlek,  typ 30 cm, för små är dumt. Först mekanisk, sen biologisk media,  returfack med pump i. 
Värt att tänka på att returfackets volym för att inte tömmas för att få hela processen att snurra. Och att inte fylla över karet om utloppet täpper sig. 

Kika runt på tuben och Google för att få en helhetskänsla, det finns inga direkt rätt eller fel. Vatten ska flöda med ett lugnt temp genom media, det är huvudsaken. 
Movingbed är inte uteslutet.
Vi vill ha en effektiv sump som är lätt att underhålla.
Då ska du satsa på ett sort fack innan returen. Ett fack litet med mekanisk filtrering först är dock aldrig fel. 
02
Skrivet av Jensinho
Då ska du satsa på ett sort fack innan returen. Ett fack litet med mekanisk filtrering först är dock aldrig fel. 
02
Man behöver inte ens ha ett fack för returen. Jag la ner returpumpen med galler för insuget rätt ner i K1-delen, funkat u.a i flera år!
Skrivet av Jozi
Man behöver inte ens ha ett fack för returen. Jag la ner returpumpen med galler för insuget rätt ner i K1-delen, funkat u.a i flera år!
True,  True. 
Men om man inte har fack för returen och rören ner sätts igen så blir det ju en mycket större volym som karet måste kunna ta utan att rinna över? Då måste det vara säkrare med ett fack?
Jag har gjort min sump extremt enkel med ett enda stort fack och så ligger pumpen bara löst, med ett skydd för insuget. I mitt enda stora fack så har jag K1 micro. Ett till fack vid inflödet med partikelfilter är väl inte helt fel, men jag har valt att fånga upp partiklarna i droppfiltret istället.

Ju mindre skit det hamnar i sumpen, desto mindre behöver jag krångla och göra rent där och den principen har fungerat väldigt bra faktiskt.
Du har ju för övrigt två rör för återflöde till sumpen och har du gjort det rätt så ska ett av dom rören räcka till för hela flödet. Det gör dels att du kan få en helt tyst sump och samtidigt har du en bra försäkring mot att det ska bli helt stopp.
Ok. Har tittat på typ filtersockor som får ta den mesta skiten. Blir ju lite som ett förfilter man har till ytterfiltren.
Hur räknar man ut hur mycket k1 som behövs och var köper man det till bäst pris?
Det beror på hur du har tänkt driva mediat. Jag har ca 45 liter på 160 liter sump. Du får komma ihåg att sumpen inte är helt fylld när den är igång eftersom en del av vattnet kommer att vara på väg i systemet.

Driver du allt med luft så kan du ha mer media än om du driver det med tex en streamer.
Delen för k1 blir nog ca 160 liter så då räcker ju en 50 liters säck. Är det ebay som gäller?
Vet inte hur eBay ligger till men det brukar väl vara billigare utomlands. Jag köpte dock från Dammbutiken.
http://www.dammbutiken.se/biomagic-media-for-moving-fluid-bed-50l

Detta köpte jag. Tror inte du gör så många kronor på det om du kör eBay
Det var bra pris
Personligen tar jag inte hänsyn till något ev stopp i utloppet. Jag har byggt ett skydd av plexiglas runt rören för att eliminera problemet. Har också en överrinningslåda runt rören. På så sätt får jag maximalt med vatten i sumpen då det bara krävs ett par liter för att få alltihop att snurra. 

Jag köpte också mitt från dammbutiken 02
Bygga sump är skoj. Lycka till!! 03
Hon har ju box i karet med kam så risken är minimal
Perfekt! Då är det bara att köra 02
Kommer man åt lätt rekommenderar jag att du ska klämma in ett förfilter med fin filtermatta först. Du kan rent av köpa en 50x50 matta, klämma in och använda som fack. Det samlar så otroligt mycket partiklar och behöver sällan göras rent. 
Funderar på att ha en liten kammare först som får ta hand om partiklarna. Den blir ca 20*40*40 cm. Grov filtermatta i botten och finare ovanför efter behov. Det kommer att va ganska gott om plats eftersom dottern skulle ha en hög bänk. Bänken är 97 cm hög
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.