Mm, det är ju klurigt det där.. Jag menar, om man kollar på avkomman där föräldrarna är två helt olika arter (säg ren motoro X ren leopoldi) så kan det skilja en hel del mellan avkomman. Några ser ut som vanliga leos i princip, kanske lite ljusare bara, medan vissa ser ut som vanliga motoros - och allt där emellan. Allt i samma kull kan ju uppkomma. Så min tanke är ju att om två st "rena" "sp. mantilla" rockor (hur rena de nu är som art) alltid producerar valpar där de nästan aldrig ser likadana ut, där några ser ut som föräldrarna i olika grader och några som vanliga motoros, så känns det som att det kanske ligger många olika arter bland föräldrarna bak i släktträdet.. Eller i alla vall någon sp. + motoros..
Om man skulle hybridisera två rockor vars föräldrar, och deras föräldrar, samt deras föräldrar är hybrider av helt olika rockor (alltså flera olika arter inblandade bak i släktträdet), så tänker jag att avkomman borde kunna få gener och drag från både föräldrar, och deras föräldrar, och kanske t.o.m ännu längre bak... Men jag vet inte, jag är ju ingen forskare direkt. ?Men om det är så, så kanske sp. mantilla är ett resultat av flera olika arter som under lång tid hybridiserats i naturen och blandats up i olika populationer som fortsätter hybridieras hela tiden pga. att de alla är så lika varandra.
Jag undrar dock hur de där som ser ut som helt vanliga motoros ser ut när de kommer upp i storlek. Vet inte om jag någonsin skådat någon sådan, i alla fall inte vad jag vet. Skulle jag se en bild på en och den utvecklas att se ut som en motoro så skulle jag ju anta att det är en vanlig motoro liksom..
AnnaElmqvist, har inte du en krabat som är en sp mantilla, men som ser ut som en motoro?