Har haft 3st sen de var ett par cm.
Nu är de gissningsvis runt 20cm.
De har växt fort för att vara malar.
Någon som har koll på vad det kan vara för sort??
Tyvärr kan jag inte erbjuda bättre bilder än den där.

Skrivet av Simon
tack så mkt!

blev fundersam eftersom de sa i butiken att de bara skulle bli 12cm,
enligt rovfisk blir de 40cm och på zoopet.se 50cm, kunde jag se nu när jag vet vad det är.
Skojj!

Av dom tre vanligaste (P. gibbiceps, P. pardalis och P. joselimaianus) så blir den där minst, 35-40 cm. Gibbin blir störst med sina 50-60 cm och pardalisen där emellan.
Dom trodde antagligen att dom sålde en vanlig ancistrus..

Skrivet av robidobban
Av dom tre vanligaste (P. gibbiceps, P. pardalis och P. joselimaianus) så blir den där minst, 35-40 cm. Gibbin blir störst med sina 50-60 cm och pardalisen där emellan.
Dom trodde antagligen att dom sålde en vanlig ancistrus..
Helt sjukt att butiker inte kan skilja ancistrus från andra arter. Inte direkt första gången det sker...

Skrivet av Twix
Helt sjukt att butiker inte kan skilja ancistrus från andra arter. Inte direkt första gången det sker...
Kan ju dock vara nästan omöjligt när de bara är ett par cm stora.

Skrivet av Wur
Kan ju dock vara nästan omöjligt när de bara är ett par cm stora.
Njaa, kan jag inte direkt hålla med om..
Är ganska stor skillnad på dom arterna, även som små. Nästa gång du är inne i en butik, ta och kolla på den vanliga ancistrusen och gämför den med en lika stor gibbi, pardalis eller 001 (joselimaianus), kan nog lova dig att du kommer se stor skillnad på dom.
Men visst, om det är en av hundtjejerna som har noll koll på fiskar som säljer en fisk till dig så lär alla bara va bruna damsugare...

Skrivet av Twix
Ett problem som det antagligen aldrig kommer bli ordning på, tyvärr..
Dom behöver inte ens ha gått någon kurs för att sälja husdjur, är det 3 stycken som jobbar i en butik så behöver endast en av dom gått en sån kurs, dom andra två behöver enligt lagen inte kunna ett skit om det dom säljer, det är upp till butiksägaren att avgöra hur mycket man behöver kunna. Många gånger anställs nog en bra försäljare före en påläst "djurälskare".

Skrivet av robidobban
Ett problem som det antagligen aldrig kommer bli ordning på, tyvärr..
Dom behöver inte ens ha gått någon kurs för att sälja husdjur, är det 3 stycken som jobbar i en butik så behöver endast en av dom gått en sån kurs, dom andra två behöver enligt lagen inte kunna ett skit om det dom säljer, det är upp till butiksägaren att avgöra hur mycket man behöver kunna. Många gånger anställs nog en bra försäljare före en påläst "djurälskare".
Tyvärr ser det ju ut så. Både försäljare och köpare bör ju veta vad och hur fisken ska skötas. Jag kan ju även tycka att Gibbis borde ersättas helt av Joselimanius, ser man på omplaceringsgrupper på facebook är det typ vanligaste arten där. Man kan ju undra hur många som levt i ett 112liters innan någon sagt ifrån...

Skrivet av Twix
Tyvärr ser det ju ut så. Både försäljare och köpare bör ju veta vad och hur fisken ska skötas. Jag kan ju även tycka att Gibbis borde ersättas helt av Joselimanius, ser man på omplaceringsgrupper på facebook är det typ vanligaste arten där. Man kan ju undra hur många som levt i ett 112liters innan någon sagt ifrån...
Stämmer ju tyvärr.
Men en mal växer ju överlag ganska sakta så har man god tid på sig att hitta ett större hem,
än till exempel en liten söt A gar som kan bli en halvmeter på ett halvår å slaktar allt den får tag i, och inte en käft vill ha.
Det är ju bara att ta upp telefonen å googla på fisken man är sugen på.