Filtrering och vattenkemi

»

Avlufta vatten

Vi har ett eget borrhål där vi installerat ett filter för att ta bort mangan och aggressiv kolsyra.
Den aggressiva kolsyran avlägsnas genom att vattnet luftas. Det leder till att när man tappar upp vatten så ser det ut som mjölk, för att långsamt klarna. Detta vatten kan jag inte skicka direkt ner i karet med slangen. Gjort den missen och praktbotiorna strök med.
Låta vattnet avluftas i hinkar är inte ett alternativ då vi har 9 kar på totalt ca 2000 liter.
Jag funderar på om man skulle kunna sätta något på slangen, eller en behållare av något slag att ställa på karet. Slangen in och avluftat vatten ut. Måste experimentera lite.
Snälla bomba mig med tankar och ideer hur jag ska lösa problemet. Spåna fritt :)

Filterföretaget har ju givetvis en lösning på problemet men då ryker halva förrådet och det blir många nollor på fakturan.
Ta en behållare (hink modell större eller nått) som ni fyller på via kranen. I hinken sätter du en rejäl luftpump som kommer att dra ur kolsyran. Sen sätter du ner en pump med en slang som går till karet. Det borde i teorin fylla på karet med vatten som åtminstone har mindre kolsyra.
Sen är frågan hur lång tid vattnet måste vara i hinken för att luftas tillräckligt, men ni kan ju justera flödet från kranen och pumpen så att det tar längre tid.

Ingen aning om idén är rimlig rent praktiskt, men en idé att spåna på i alla fall!
Skrivet av djr83
Ta en behållare (hink modell större eller nått) som ni fyller på via kranen. I hinken sätter du en rejäl luftpump som kommer att dra ur kolsyran. Sen sätter du ner en pump med en slang som går till karet. Det borde i teorin fylla på karet med vatten som åtminstone har mindre kolsyra.
Sen är frågan hur lång tid vattnet måste vara i hinken för att luftas tillräckligt, men ni kan ju justera flödet från kranen och pumpen så att det tar längre tid.

Ingen aning om idén är rimlig rent praktiskt, men en idé att spåna på i alla fall!
Mcgyver hade varit stolt...85
Luft pump har jag inte tänkt på. Det måste jag prova.
Har laborerat lite idag med lite olika material för att se om jag kan hitta något som de små microbubblorna kan fastna på och bli till ofarliga större bubblor.

Jag gillar Mc Gyver lösningar :) Det är ofta jag använder saker till något helt annat än de var tänkta för.
Sist fixade jag ett krånglande avlopp med en balongvisp och golvvärmeslang :)
Luftpumpen hade omvänd effekt. Rörelsen i vattnet drog ner luftbubblorna igen.
Jag får testa vidare.
Öka luften alternativt sänk flödet.
eller flytta pumpen så den sitter längs med vattenytan på behållaren? om det nu är kolsyra du vill få ur vattnet så är ökad ytcrickulation i kombination med en bubblare på botten svårt att klå, bubblerna drar med sig vatten från botten av behållaren (som inneehåller mest co2) till ytan, där gasutväxlingen sker, och ju tumultare ytan är dessto oftare byts vatten molekylerna som utför utväxlingen ut. bubblorna i sig övkar "ytarean" där utväxlingen sker men har en begränsand mängd O2 att byta ut. annars borde ett droppfilter också kunna gasutväxla för jekla bra utan att ta för mycket plats.
Jag var inne på nån typ av droppfilter att ställa på karet. Men efter att ha testat alla filtermaterial jag hade hemma i ett durkslag så kunde jag bara konstatera att det hände inget med luftbubblorna. Om inte flödet är vääääldigt långsamt.

Jag har testat lite olika varianter med pump och luftpump mm i ett litet akvarium.
Snabbaste sättet att få bort alla luftbubblor är att göra ingenting. 20 liter vatten är avluftat på ca en minut med noll rörelse i vattnet. Med pump/luftpump fördubblades tiden.

Så nu har jag införskaffat en 200 liters tunna som får stå och avlufta vattnet under tiden jag tömmer karet. Jag har ett gammalt pumphuvud som får flytta vattnet från tunnan till karet tills jag fixat en effektivare pump.
Inte den smidigaste lösningen men den får duga tills jag kommer på något bättre.

Lösningar finns för att avgasa vatten med hjälp av membranfilter och vacuum men det är tyvärr på industriell nivå och inget för min plånbok.

Testkörning i helgen.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0011747173900132

TL;DR brytningar på vatten ytan + riktat luftflöde = profit.

om du faktiskt vill räkna på det hela så finns även detta; (har bara skummläst lite på jobbet i denna dock.)
http://www.caryinstitute.org/sites/default/files/public/reprints/Cole_2010_LOMethods.pdf
Jag skulle testa köra vattnet genom grov filtermatta. Då borde bubblorna få tillräckligt med yta att fastna på och eftersom strukturen är så oregelbunden så bör det "tumla" vattnet så att allt vatten träffar en yta någon gång under nedfärden.
Jag ska kika närmare på det där med gasutbyte.

Jag har provat filtermatta men bubblorna är så microskopiskt små att de åker rakt igenom.

Håller på och byter vatten nu.
Fyller tunnan under tiden som karet tömms. Vattnet avluftas direkt. När jag slår av vattnet till tunnan så är vattnet klart efter 5 sekunder. Vet inte om virveln som blir i tunnan hjälper till.
Stoppade ett pumphuvud i tunnan för att pumpa vattnet till karet men det är alldeles för klent. Måste fixa en större pump.
Utöver den klena pumpen så blev det inte så stor skillnad mot att köra med slangen direkt på kranen.
Får köra så här med lite vidareutveckling.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.