Hallå!
Idag blev jag en äkta rovfiskare när jag blev vårdare åt 7 små Channa Fireback yngel. Jag hade bokat 5 stycken av säljaren men han skickade med några extra!
Han sa även att de skulle äta pellets så jag la i småbitar av Novotab och de tog det! Känner redan att dessa firrar är klart roligare än de vanliga sällskapsfiskarna jag haft tidigare.
9 dagar har gått, man märker stor skillnad i hur modiga de är och de börjar även förstå att det är jag som matar dom. Svårt att visa på bild men jag kan faktiskt se att de har växt, helt klart roligt!
En del har mörknat på en hel del, medan några fortfarande är väldigt ljusa. Svårt att visa på mobilbild men här är ser man att det börjar likna Channa iallfall
De har fått flyttat från nanot och går nu i ett avdelat 220. Egengjord bakgrund med skifferplattor limmade på plexiglasplattor. Två hörnor för att kunna ha filter, doppvärmare mm. Filtrering är ett innerfilter, en juwelpump och båda dessa ligger i en hörna tillsammans med filterkuber samt ett mindre Eheim ytterfilter.
Tanken med avdelningen var att jag tänkte skaffa några små F. gar som skulle få gå i högra sidan och lära sig äta mat, men nu hittar jag inte dem på någon lista? Någon som vet varför?
Tyvärr växer de rätt ojämnt, tre är biffiga, en medium och två ät riktigt tunna. Funderar på att separera dom snart då det börjar skilja mycket i storlek.
Sen är jag väldigt fundersam över en sak, två stycken har fått som utslag på ovansidan huvudet. Inte luddigt men det är vitt. Vet inte om jag borde göra något nu? De äter och beter sig som vanligt.
Väldigt snyggt!
Innovativt med plexi och skiffer, riktigt smart.
Angående såren på huvudet så tror jag du kan va lugn. Små channor slås nästan lika ofta som stora fast med inte lila stora konsekvenser. Byt mindre vatten ett par dagar och mäta mindre.
Idéen att separera små och stora är att rekomenderas. Hanar och honor växer ofta olika fort. Inte alls ovanligt att dom äter upp varandra som små.
Tack så mycket. Jo jag har avvaktat någon dag och tycker det verkar gå tillbaka lite på ena. Logiskt om de skulle ha bråkat då det är de två största som har märken.
Det enda jag funderar över kring en separering är om det inte blir bråk när man för tillbaka dom igen när de förhoppningsvis är i lika storlek.
Har flyttat till en mindre lägenhet och insett att jag bara har vettig plats för ett akvarium, dessutom har jag tyvärr inte tyckt att Firebacksen har varit så intressanta hittills. Visst, de är fortfarande väldigt små så det ändrar sig säkert men just nu blir de bortprioriterade och jag kommer sälja både dem och 220-burken.
Istället kommer jag att fokusera på 400-litaren (120x60). Drömmer givetvis om ett större men vet inte när det blir så därför blir det lite mindre fisk i denna som kan leva bra länge i den här burken om uppgraderingen dröjer.
Köpte Hujetagäddor för en vecka sedan, har två L001. Fick även hem ett Sunsun 304a i veckan och igår hämtade jag ett stim filamentbarber som lagret hade hemma!
Hujetorna åt pellets direkt. Veckan de var ensamma var de väldigt lugna och gled omkring. Igår när jag släppte i filamenterna tror jag att de rycktes med i deras simsätt för helt plötsligt började gäddorna stimma tillsammans och yra omkring! :D Sedan när jag gav Hujetorna mat försvann varenda barb, tog 10 min av aktivt letande innan jag såg någon. Blev inte riktigt samma efter det haha.
Har flyttat till en mindre lägenhet och insett att jag bara har vettig plats för ett akvarium, dessutom har jag tyvärr inte tyckt att Firebacksen har varit så intressanta hittills. Visst, de är fortfarande väldigt små så det ändrar sig säkert men just nu blir de bortprioriterade och jag kommer sälja både dem och 220-burken.
Istället kommer jag att fokusera på 400-litaren (120x60). Drömmer givetvis om ett större men vet inte när det blir så därför blir det lite mindre fisk i denna som kan leva bra länge i den här burken om uppgraderingen dröjer.
Köpte Hujetagäddor för en vecka sedan, har två L001. Fick även hem ett Sunsun 304a i veckan och igår hämtade jag ett stim filamentbarber som lagret hade hemma!
Hujetorna åt pellets direkt. Veckan de var ensamma var de väldigt lugna och gled omkring. Igår när jag släppte i filamenterna tror jag att de rycktes med i deras simsätt för helt plötsligt började gäddorna stimma tillsammans och yra omkring! :D Sedan när jag gav Hujetorna mat försvann varenda barb, tog 10 min av aktivt letande innan jag såg någon. Blev inte riktigt samma efter det haha.
Cool blandning, filamentbarber har jag alltid haft en weakspot för.
Jävligt snyggt kar för övrigt! Vad är det för växter som flyter med någon form av sten i längst ner?

Skrivet av Sjebbe
Cool blandning, filamentbarber har jag alltid haft en weakspot för.
Jävligt snyggt kar för övrigt! Vad är det för växter som flyter med någon form av sten i längst ner?
Oj, har helt glömt av den här tråden! Växterna med stenar i botten är Mangrooveskott, de vill ha bladen ovanför ytan så där har jag fäst frigolitbitar och sedan stenar i botten så att inte hela stjälken ska flyta. En ganska svår växt, tog länge innan de började växa och sen tyvärr dog de när jag flyttade då de fick gå utan ordentlig belysning för länge. Men tack och tack :)
Har tyvärr haft en del bortfall senaste månaderna, inget speciellt som hänt utan några som har droppat av eftersom. Framförallt Channorna har minskat, de har varit väldigt rymningsbenägna. En som var mindre än de andra blev mat i flytten och för några veckor sedan rymde även den största som trots tappra upplivningsförsök inte återhämtade sig. Jag har lagt ner 220 burken som de gick i och de två som är kvar går nu tillsammans med hujetorna i 400-litarn. Inget bråk eller så men de är lite tillbakadragna. Nu senast i helgen fick jag avliva ena malen då den har varit förstoppad och svällde upp till köttbullenivå, fick hjälp av akvarielagret med behandling men det hjälpte inte.
Nåja, det som är bra är att Hujetorna har växt på sig lite så jag har beställt hem två Delhezis som kommer på torsdag. De är säkert stora som maskar när de kommer men det är bara bra så jag kan vara säker att gäddorna får vara ifred. Ska även försöka knåpa ihop någon film att lägga upp till helgen.
Har varit minst sagt dålig på att uppdatera. Dessa bilder kommer från 16 Juni, när jag precis köpt mig en Nikon One kamera. Ska försöka ta lite nyare bilder när jag får tid. Framförallt ena gäddan har fetat på sig ganska bra. Var riktigt svårt att fånga den gröna nyansen på filamentbarberna men utav typ 1200 bilder blev det iallafall en hyfsad!
Slänger upp några mobilbilder från dagens vattenbyte. Rensade ut lite vöxter också :) Förra veckan ledsnade jag på mitt Sunsun-filter och köpte en Fx5 istället. Har även ett droppfilter modell mini.

Skrivet av Twix
Har varit minst sagt dålig på att uppdatera. Dessa bilder kommer från 16 Juni, när jag precis köpt mig en Nikon One kamera. Ska försöka ta lite nyare bilder när jag får tid. Framförallt ena gäddan har fetat på sig ganska bra. Var riktigt svårt att fånga den gröna nyansen på filamentbarberna men utav typ 1200 bilder blev det iallafall en hyfsad!
Fina fiskar & bilder. Den sista bilden är dock extremt bra tycker jag. Fotointresserad?

Skrivet av Wur
Fina fiskar & bilder. Den sista bilden är dock extremt bra tycker jag. Fotointresserad?
Tack så mycket! Visst är jag lite intresserad, men ska jag vara ärlig var den sista bilden en ren lyckträff. Tog säkert 1500 bilder så det är klart att någon blir bra :) Vet att du svarade i någon kameratråd, det blev en Nikon One J4 med fast objektiv. Får tacka för det tipset, är mycket nöjd.