Channor

»

Hur strömt vatten

Hur vill channor ha i vatten. Har en fx6 som blåser på ganska bra på vattenytan. Men är det för mycket för dessa tro? Å i sånna fall hur drar jag ner på de strömma utan å sänka vattenflödet?
Nu är jag ju "channa-färsking" själv, har bara haft min i tre-fyra veckor. Det jag har kunnat läsa mig till på olika forum osv är att dom vill ha i princip stillastående vatten. Det syns ju även på fisken att den inte är byggd för att "simma mot strömmen" om man säger så :)

Vad du ska göra åt din FX6 vet jag inte, kanske ta bort den? Har du mycket växter i burken?

Ett annat förslag är att försöka fixa större spridning på utblåsen så att det inte blir så stark cirkulation. Det går ju att använda strilrör eller en "tratt" för att åstakomma det.
Ok va lite rädd för att de va för kraftigt. Va lite inne på att montera innerfiltret bara igen som va original på juwel. Då får jag inte jätte strömt. Kommer bara ha Channa i detta akvarium så jag borde få bra filtrering me detta.

jo det finns en del växter både flyt och  höga växter. Ska inskaffa mera me tiden. 
Som Erik säger är minsta möjliga cirkulation att föredra men det beror lite på vad du har för tanke med karet. Det är förmodligen större chans att de parar ut och leker om de har låg syrehalt och minimal cirkulation. Ska du bara ha en trevlig sällskapsfisk så gör det inte så mycket om det är lite rörelse i vattnet. De är rätt anpassningsbara och en fx6a gör mycket för vattenkvalitén i ett mindre kar med låg belastning. Strilrör eller tratt är ju det bästa!
Hur stort akvarium har du?

Jag kör med biobollar i en filtermodul och har en pumpskalle som drar runt vattnet. Pumpskallen har justerbart flöde och jag kör på lägsta möjliga, dvs 150 l/h. Min burk är på 250 L och har relativt mycket växter och en del flytväxter. Det gäller ju att ha något som klipper ämnen som man vill bli av med, ammonium, nitrat osv. och det har man ju via växterna. Men det räcker ju inte med ett par anubias då utan då ska man helst ha någon växt som växer skapligt mycket. Flytväxter är också grymma på att ta upp näring har jag märkt. 

Egentligen kan man skippa filtrering helt i en välplanterad burk för channa, du behöver ju inte ha någon cirkulation för att få ner syre i vattnet för fiskens skull. Vid nedbrytning i ett filter däremot så förbrukar bakterierna mycket syre. Det som däremot kan bli lite problematiskt är att mycket växter, snabbväxande, kräver en hel del belysning. Kör du något annat än LED så får du värme vilket kanske inte är optimalt när man håller subtropiska arter och inte har möjlighet att placera burken svalt under kallperioden.

Jag håller själv på att fundera på det här nämligen, blir därför lite mycket text, sorry! :)
Ett 450 liters .de ska vara så nära deras naturliga miljö som möjligt. Vill ha mycket växter i mitt akvarium ändå. Men trodde inte de va bra med LED till växter. När kör man kall period då? Hur reagerar växterna på kallare vatten? Nu blev de lite offtopic.

Å till pumpen då så har jag en. som pumpar 1000l är det som följde me mitt juwel akvarium. Räcker detta då tro. Då blir vattnet mycket lugnare för dom
1000l/h räcker säkert i flöde. Det handlar mer om filterytan och syrenivå i filtret. Jag har ett droppfilter till mitt Pulchrakar som är gjort av en vinhink och det funkar riktigt bra. Tror att den pumpen är på ca 1000l/h. Riktigt fult att ha en vinhink på karet dock..

Kallperiod kan du köra när som helst men lämpligast är väl vintertid eftersom det är naturligt mörkare och lättare att få jämn dov belysning.
Det är ganska stort filteryta för å va inne filter. Går att byta pump till 1500l. Men hur kan man Annars ändra så inte de blir så strömt i vattnet. Ser ut som om dom flyger iväg ibland
Fixa ett strilrör. Det är lätt att ordna själv och om man har tummen i handen och inte pallar mecka så kan nog en vettig butik knåpa ihop något åt dig på några minuter :)
Ok då ska ja googla lite tack tack alla
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.