Akvarium och teknik

»

Nu brinner det i knutarna.. (Läckande akvarium)

5/6
[QUOTE=opius;44224]Alla tuber hade bäst före februari 2015

Jo , men problemet var att det härdade i andra änden.. som var något tjockare.. men nu har jag skurit bort allt igen.
Det hade alltså knappt börjat härda på 4 dygn, medans det tog 3 dygn för att härda klart förra gången.
Kommer köpa riktigt akvariesilikon till nästa omgång.

3:e gången gillt va?

Och nu går det sjukt mycket snabbare att ta bort / rengöra det gamla när jag vet hur man gör :)[/QUOTE]

Vad rengjorde du glaset med innan du la på silikon ?
Jag har limmat en 1500l burk med limm som hade gått ut, dom på grossisten sa att det var lugnt. Alla stora kar jag limmat har jag provfyllt efter 3 dagar, har det inte torkat då så är det något fel.

Det kan inte vara så att det låg nån pöl med t-röd där du siliconade? jag tror att det kan förstöra härdningen på siliconet, jag har för mig jag gjort det misstaget någon gång...
[QUOTE=PatrickPata;44226]Jag har limmat en 1500l burk med limm som hade gått ut, dom på grossisten sa att det var lugnt. Alla stora kar jag limmat har jag provfyllt efter 3 dagar, har det inte torkat då så är det något fel.

Det kan inte vara så att det låg nån pöl med t-röd där du siliconade? jag tror att det kan förstöra härdningen på siliconet, jag har för mig jag gjort det misstaget någon gång...[/QUOTE]

Även helglas? Hade jag aldrig vågat :D
aa, helglas ;)
[QUOTE=Mreque;44225]Vad rengjorde du glaset med innan du la på silikon ?[/QUOTE]

kemiskt ren aceton..
[QUOTE=PatrickPata;44226]Jag har limmat en 1500l burk med limm som hade gått ut, dom på grossisten sa att det var lugnt. Alla stora kar jag limmat har jag provfyllt efter 3 dagar, har det inte torkat då så är det något fel.

Det kan inte vara så att det låg nån pöl med t-röd där du siliconade? jag tror att det kan förstöra härdningen på siliconet, jag har för mig jag gjort det misstaget någon gång...[/QUOTE]

Mycket möjligt att det kan ha varit lite aceton kvar i "ramen" som sedan sögs upp av silikonet typ..
får gå loss med papper och hårtork osv..
kommer vara proffs innan det här är över..
[QUOTE=opius;44244]Mycket möjligt att det kan ha varit lite aceton kvar i "ramen" som sedan sögs upp av silikonet typ..
får gå loss med papper och hårtork osv..
kommer vara proffs innan det här är över..[/QUOTE]

Acetonet dunstar väldigt fort så det tror jag inte var problemet.

Du har nog haft sjuk otur helt enkelt, ush hoppas du får ordning på det!
jodå, jag kommer få ordning på det.
Eftersom jag är så satans envis..
[QUOTE=opius;44253]jodå, jag kommer få ordning på det.
Eftersom jag är så satans envis..[/QUOTE]

Är en bra egenskap sålänge man envisas med något positivt! :D

Har du inga redskap så är maskeringstejp och en tesked bra medel att använda när man lägger fogarna!
Har nu inhandlat silikon igen.
Silirub AQ som tyvärr måste mixas med lite Parasilico eftersom det inte går få tag på grejor i den här staden..
Men båda är svart silikon ämnat för akvarium åtminstone :)
Glömde köpa tejp dock, så får väl göra det senare eller imorgon.

Ska testa med tesked, låter rätt smart.
Svårt att få till det med tummen när det kletar överallt, och såpa hjälpte inte ett skit för mig typ.

Återkommer med resultat/bilder senare.
Fan vad nödvändigt det var att maskera, när jag ändå min dumma fan inte kunde låta bli att smeta ut det tjockaste överflödet runt fogen..
Får nog gå loss med lite rakblad och jämna till det lite.
Undrar hur mycket mer ättika det är i det här silikonet, det andra luktade inte mycket.
Men detta fick det att vattnas i ögonen, och det går knappt vara i rummet även nu dagen efter.
Yikes! Då kan den andra tuben vart gammal... kolla ifall det står något hållbarhetsdatum om du har kvar den!
Nej då, inget var gammalt :) det kollade jag innan. Nu är även bakgrunden på plats. Litar på att det håller tätt nu haha
Hur länge brukar ni andra vänta innan ni provfyller?
Är på dygn 5 nu men tycker det luktar lite ättika fortfarande..
Mvh
lägg alltid Silicon bredvid som du kan skära i så ser du precis hur mycket det härdar ;)
Smart, dock lite sent för det nu :)
Äsch, efter drygt en månad srå kan jag väl vänta en dag eller två till :)
Nu står det iaf vattenfyllt på prov..
Började läcka lite i ena hörnet direkt, så jag köpte orca mirakel-lim..
Eller så var det lite vatten i ramen som pressades ut av trycket?

Än så länge håller det tätt :)

Lakanet har fungerat ypperligt som läckage indikator.

[ATTACH=CONFIG]8166[/ATTACH]
Hur mycket har det kostat hittills? :)
5/6
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.