Tänkte att det vad dags för en ny bildtråd med fokus fisk nu när stora karet har varit klart ett tag. :)
Inleder tråden med dagens påssjuka, jag är helt oskyldig men när jag fick erbjudandet om ”ta det du vill i karet för xxx kr” från lokala butiken så kunde jag inte stå emot riktigt.
Sorubim lima x4 (trodde det var 3) som behöver växa på sig lite.
Papyrocranus afer x1 - runt 20cm och pigg som få.
Pimelodus pictus x1 - liten, prickig och söt. Dvs ett måste för frun.
Samt en okänd bonusfisk som jag inte vet vad det är, kanske en pictus eller närbesläktad?
Dåliga ”fisk i påse” bilder, men det är en början. :)
Skrivet av HampusH
Bra inköp! ?
Den okända malen är en "driftwood catfish", Trachelyopterus fischeri. Säkert en av
MichaelNordlund's 7000 avkommor som han spred ut i Sverige för några år sedan. ?
Ah, självklart. Tack!
Kommer ihåg karet han hade vid köksbordet som fullkomligen myllrade av yngel. =)
Skrivet av DavidEk
Tänkte att det vad dags för en ny bildtråd med fokus fisk nu när stora karet har varit klart ett tag. :)
Inleder tråden med dagens påssjuka, jag är helt oskyldig men när jag fick erbjudandet om ”ta det du vill i karet för xxx kr” från lokala butiken så kunde jag inte stå emot riktigt.
Sorubim lima x4 (trodde det var 3) som behöver växa på sig lite.
Papyrocranus afer x1 - runt 20cm och pigg som få.
Pimelodus pictus x1 - liten, prickig och söt. Dvs ett måste för frun.
Samt en okänd bonusfisk som jag inte vet vad det är, kanske en pictus eller närbesläktad?
Dåliga ”fisk i påse” bilder, men det är en början. :)
Kommer ihåg när jag erbjöd stoby akvarieaffär pengar för att ta emot mina gamla driftwood?
Hur många sorubim Lima har du nu ? :)
Skrivet av HampusSkoglund
Kommer ihåg när jag erbjöd stoby akvarieaffär pengar för att ta emot mina gamla driftwood?
Hur många sorubim Lima har du nu ? :)
6st nu.
De två gamla ligger på ~30cm och fet samt ~20cm och halvspinkig. De är köpt vid två olika tillfällen så jag är lite lur på om den mindre är en elongatus. Eller om den helt enkelt har sämre gener/har något skit i sig som gör att dem växer sämre.
De fyra som kom hem idag verkar vara knappa 15cm och spinkiga, så de behöver gödas upp rätt ordentligt innan de flyttar in i stora, dvs jag har tid på mig att minska antalet ciklider. =)
Får se om alla blir kvar, men jag kände att de behövde följa med hem iaf tillfälligt.
Skrivet av DavidEk
6st nu.
De två gamla ligger på ~30cm och fet samt ~20cm och halvspinkig. De är köpt vid två olika tillfällen så jag är lite lur på om den mindre är en elongatus. Eller om den helt enkelt har sämre gener/har något skit i sig som gör att dem växer sämre.
De fyra som kom hem idag verkar vara knappa 15cm och spinkiga, så de behöver gödas upp rätt ordentligt innan de flyttar in i stora, dvs jag har tid på mig att minska antalet ciklider. =)
Får se om alla blir kvar, men jag kände att de behövde följa med hem iaf tillfälligt.
Att mata upp dem klarar du galant ?
Grym skillnad på limorna.
Från 10cm och smal som en penna till rund och 15cm.
Känns som att en av dem har dragit iväg nu växten jämfört med de andra.
Dagen efter..
Alla limorna frossar i pellets, afern är rund om magen.
Vi har nu kvar 4 av 10 praktbarber i karet.. hade räknat med att några skulle försvinna över tid, inte 6st på en natt.
Skrivet av DavidEk
Dagen efter..
Alla limorna frossar i pellets, afern är rund om magen.
Vi har nu kvar 4 av 10 praktbarber i karet.. hade räknat med att några skulle försvinna över tid, inte 6st på en natt.
Bilder eller video på kniven tack! ?
Häftig fisk! Ser ju riktigt snäll ut ?
Skrivet av DavidEk
Helvete va barb snacks de va där???
Vi fortsätter utan bilder men med funderingar. =)
Ciklider är ju skoj, men... Jag börjar bli lite less på vissa av dem, därav impulsköpet av limor och en kniv.
Om vi skulle minska ciklidbeståndet, vad kan det finnas för annan rolig fisk (som inte är rockor) som kan passa i karet? Storlek ~20-40cm och trivas tillsammans med dats, limor, några halvtuffa ciklider.
Skrivet av DavidEk
Vi fortsätter utan bilder men med funderingar. =)
Ciklider är ju skoj, men... Jag börjar bli lite less på vissa av dem, därav impulsköpet av limor och en kniv.
Om vi skulle minska ciklidbeståndet, vad kan det finnas för annan rolig fisk (som inte är rockor) som kan passa i karet? Storlek ~20-40cm och trivas tillsammans med dats, limor, några halvtuffa ciklider.
Fler dats! Annars vore ju en grupp Feifeng (Semaprochilodus taeniurus) jäkligt fett. De flesta har ju bara ha plats för 1 eller max 3st. Men eftersom de är aggressiva mot varandra om de är färre än 5st ca, så brukar det ju bara bli 1... Vore ju riktigt ballt om någon tog tag i saken och fixade en grupp, i en riktig balja! ?
Eller kanske en grupp med Barbonymus schwanenfeldi, "tinfoil barb". Men jag röstar på fäjfäng... ?
Skrivet av HampusH
Fler dats! Annars vore ju en grupp Feifeng (Semaprochilodus taeniurus) jäkligt fett. De flesta har ju bara ha plats för 1 eller max 3st. Men eftersom de är aggressiva mot varandra om de är färre än 5st ca, så brukar det ju bara bli 1... Vore ju riktigt ballt om någon tog tag i saken och fixade en grupp, i en riktig balja! ?
Eller kanske en grupp med Barbonymus schwanenfeldi, "tinfoil barb". Men jag röstar på fäjfäng... ?
Gärna fler dats. =)
Inte helt vanliga dock, särskilt inte med lite storlek (eller ens små här uppe).
Ska inte Feifeng vara överdjävliga på växter? Annars skulle en liten grupp kunna vara skoj. =) Tinfoil har jag tyvärr aldrig riktigt gillat.
Skrivet av DavidEk
Gärna fler dats. =)
Inte helt vanliga dock, särskilt inte med lite storlek (eller ens små här uppe).
Ska inte Feifeng vara överdjävliga på växter? Annars skulle en liten grupp kunna vara skoj. =) Tinfoil har jag tyvärr aldrig riktigt gillat.
Fri Feng är inte aggressiva på växter.
Jonte har ju haft växter och Fei Feng i massa år och de små vi har är inte på växter öht.
Vi har en grupp på uppväxt i Lindas 960 just nu, så det ska bli spännande att se hur dom tar sig över tid.
Jag hade ju 2 i min balja utan problem, dom höll sig i olika nivåer mestadels.
Så kör bara!
Skrivet av HampusH
Du behöver ta en sväng till Gôteborg hör jag... Det är här datsen finns!
Jag har ingen egen erfarenhet av Feifeng VS växter, men det finns ju andra här som har det. Som sagt. ? Vore fett!
Fast ni har ju Semaprochilodus kneri väl,
KristianE. ?
Fei Feng som feinfeng ?
I 960 har vi ju dom vi köpte av er.
Tidigare har jag bara haft dom med röd stjärtfena.