Akvarium och teknik

»

Betraktarvinkeln genom glaset på akvariet.

Är i startgroparna för att bygga ett större akvarium. Har tänkt bygga det i reglad plywood.

Vill givetvis ge så mycket volym som möjligt för mina firrar. Har lite avloppsrör som är i vägen för att kunna ha det rektangulärt.

Kommer därför bygga som ett hörnakvarium fast med olika längd, på sidorna se bild.

Nu till min fråga, kommer det bli något konstigt brytningsfel när jag tittar in i akvariet.

Vore ju lite jobbigt att märka detta när allt jobb är klart.

@svampus Du har ju ett hörnkar modell (lite) större.
Har man ett hörnakvarium med lika långa sidor får man ju denna betraktningsvinkel rakt framifrån. I mitt fall blir ju denna sned.
Första bilden var kanske lite missvisande, denna är nog mera rätt.
Mitt kar är 6-kantigt, som en "avlång" hexagon typ, och det står i ett hörn. Ritade en fantastiskt fin bild där blått är väggarna i rummet och pilarna är var man ser in i karet.

Problemet blir när du står vid den ena pilen och ska titta in i en annan ruta. Först och främst så kan du se samma fiskar i båda rutorna samtidigt, om de står på "rätt ställe" i akvariet. Tittar man i mittenrutan så kan man se in i båda de andra rutorna samtidigt, tittar man in i höger eller vänster ruta kan du bara se in i den, och den rutan bredvid den.

Det blir också lite svårare att få en helhetsbild av akvariet eftersom man är van vid att ha en stor framruta att se allting i, och även kunna titta på det från sidorna. Men jag skulle säga att allt det här bara är en vanesak...

Kommer du ha insyn enbart i en ruta? Eller kommer du ha flera rutor? Jag tolkar sin bild som att man ser in genom den sidan där vinkeln är sned? Se min bild med pilen. I så fall tror jag att det enda "problemet" du stöter på blir att se in i höger och vänster hörn i akvariet. Hörnet längst in/längst bak är inga problem. Men höger och vänster kommer nog bli blindzones typ.
Tack för ditt svar.

Jag ska bara ha en ruta, och du har uppfattat det hela rätt. Tittar in, där du ritat pilen. Risken är som du säger att det kommer bli "blinda ställen" vid hörnen. Men det är ju bättre än vid L-format där "blinda stället" blir hörnet längst in. Mitt djup kommer bli nästan 270 cm till hörnet och det vill man ju inte missa. Det viktigast är att det inte blir någon form av förvrängning av bilden. Så man blir illamående eller nått. :-)

Har gått igenom gamla bilder för att se om jag sett något liknade förut och hittad en bild från ett besök i Lomma, Zoogiganten för några år sedan. Blir ju ungefär samma fast bara glas åt ett håll och sedan inte så spetsig kant som akvariet på bilden.
Skrivet av zyberzeb
Tack för ditt svar.

Jag ska bara ha en ruta, och du har uppfattat det hela rätt. Tittar in, där du ritat pilen. Risken är som du säger att det kommer bli "blinda ställen" vid hörnen. Men det är ju bättre än vid L-format där "blinda stället" blir hörnet längst in. Mitt djup kommer bli nästan 270 cm till hörnet och det vill man ju inte missa. Det viktigast är att det inte blir någon form av förvrängning av bilden. Så man blir illamående eller nått. :-)

Har gått igenom gamla bilder för att se om jag sett något liknade förut och hittad en bild från ett besök i Lomma, Zoogiganten för några år sedan. Blir ju ungefär samma fast bara glas åt ett håll och sedan inte så spetsig kant som akvariet på bilden.
Är det väggar runtom alla andra sidor? Eller kan du rita upp hur rummet ser ut och var karet skall stå? Även om det en bra idé att maximera akvariets storlek så är det rätt bra enligt mig att också tänka på hur trångt det eventuellt kan bli, samt estetiskt sett, hur snyggt eller o-snyggt det blir när man maximerar akvariets storlek. Och sen prioriterar man såklart vilket som är viktigast...

Men jag hade nog kör på ett eventuellt mindre kar, om det innebar att helheten blev bättre (dvs inte trångt, estetiskt snyggt, lättare åtkommlighet till filter, bättre uppsyn i akvariet, osv). Det snyggaste och kanske bästa tror jag hade varit att köra ett trekantigt kar där du har en stor frontruta, som du själv visade. Men så klart blir ju karet mindre...

Tror det hela bubblas ner till vad man själv vill prioritera. Det kommer bli lite sämre insyn med en sned ruta och "gömda" hörn i inuti karet. Men ingen direkt jättegrej.

Så här ser förutsättningarna ut. Jag har laborerat med många olika modeller. Hade tidigare ett 240x110x60cm längst in i rummet och två stycken 2 meters kar på långsidan i ställning(320 cm) mot Bergvärmepumpen.

Här en en liten filmsnutt på hur det såg ut. https://youtu.be/LN4zKhLBoMM

Nu vill jag ha ett större. Vill man ju alltid. Har bestämt mig för minst 80 cm högt denna gång. Så då kan jag inte ha djupare än 190 cm, för att tekniken för golvvärmen i badrummet i våningen ovanför sitter på i vägen för djupare än 190 cm. Det är ju helt ok mått med 250x190x80. Tyvärr är ju detta yttermått och kör man reglar på 45x90 och 15 mm plyfa så blir det ju inte så mycket större än det jag haft tidigare.

Där av vinkel på rutan så jag kan optimera volymen. Tidigare hade jag frontruta på 240x60cm. Bygger jag rektangel med reglar och plyfa blir inte frontrutan mer än 230x75cm så ingen större skillnad.

Kör jag vinkel på karet och mera volym får jag samma storlek på frontrutan men mer volym i karet.

Här kommer många olika varianter som jag tänkt på.

Var har du tänkt att ha filtret? Kan tänka mig att det blir lite svårjobbat också när du inte kommer åt att jobba i burken förutom vid framrutan. Men det går ju alltid att slänga på sig badbrallorna och dyka i förstås ?
Skrivet av Erik
Var har du tänkt att ha filtret? Kan tänka mig att det blir lite svårjobbat också när du inte kommer åt att jobba i burken förutom vid framrutan. Men det går ju alltid att slänga på sig badbrallorna och dyka i förstås ?
Tidigare har jag haft en sump under akvariet och ett P10 dammfilter till höger om bergvärmepumpen. Så det blir nog något liknade igen. Bänken är ju en meter hög så gott om plats under för filter. Sedan är det ju alltid skönt att kunna röra sig runt akvariet. Eftersom rummet är så litet, så finns det ingen möjlighet till det. Så det gäller att göra rätt från början.
Alternativet på bild nr 5 är rätt coolt tycker jag. Har sett några kar likt det innan, men tyvärr stjäl det ju lite fokus med en brytning i mitten där rutorna möts. Men det är ett rätt ballt kar.

Karet som stod i butiken där fungerar ju eftersom man ser det från alla håll, även om det har en väldigt udda form. Antar att de gjorde karet med den formen för att det är en "gång" i butiken längs den sneda rutan?

Personligen hade jag nog kört på alternativ nr 1 faktiskt, alltså det rektangulära karet med insyn från "hela rummet", även om det karet blir mindre än vad du tänkt. Det blir ändå ett rätt bajtigt kar, och du får en mycket bättre insyn i akvariet, och det ser estetiskt mycket snyggare ut. Kanske istället satsa på höjden? Typ 130cm högt? Eller kanske bygga en överdel med skjutdörrar av glas, och skapa en paludariemiljö med massa grenar och tropiska växter á la MichaelNordlund?

Men åter igen, det är ju vad man själv prioriterar. Jag hade personligen inte velat ha ett akvarium där jag gick och störde mig på att insynsvinkeln är skev, riktad mot ena sidan av rummet, där man missar delar av insidan av akvariet pga måtten, oavsett hur stort det var... Framför allt inte när det är så små marginaler i rummet. Jag brukar försöka prioritera helheten när jag planerar/bygger kar, dvs hur själva akvariet ser ut, hur det passar in i rummet, hur enkelt man kan komma åt allting inuti akvariet och själva filtreringen, hur trångt blir det i rummet, osv... Men om det inte är prioriterat för din del, så säger jag bygg så stort du kan helt enkelt! ?Slänger upp en bild på hur jag hade gjort, om jag hade kört på så stor volym som möjligt. Ungefär som du tänkt, men att man sparar ett bra avstånd från sakerna i rummet som står i vägen, åter igen för att det inte ska bli för trångt.
Jag hade också gått på alternativ 1, känns lite awkward att stå i ett litet hörn när man vill kolla in sina firrar. Bästa skulle ju helt klart vara om det gick att ta upp ett hål i väggen där bergvärmepumpen står. Då får du ett 200 cm djupt och 320 cm brett med en halvmeter bakom burken så du kan komma åt och jobba.

Det förutsätter ju att det är ett rum på andra sidan väggen då förstås ?
Nu har jag "nästan" bestämt mig på att köra rektangulärt. Yttermått blir 250x200x80. Som du säger Erik, blir lite skumt att kolla firrarna från hörnet. Betydligt lättare att bygga också, slipper hålla koll på alla vinklar hela tiden. Kommer nog bli bra. Varit och shoppat första vändan. Nu ska man bara få tid att komma igång.
Skrivet av zyberzeb
Nu har jag "nästan" bestämt mig på att köra rektangulärt. Yttermått blir 250x200x80. Som du säger Erik, blir lite skumt att kolla firrarna från hörnet. Betydligt lättare att bygga också, slipper hålla koll på alla vinklar hela tiden. Kommer nog bli bra. Varit och shoppat första vändan. Nu ska man bara få tid att komma igång.
*nickar instämmande*, bra val... Ser fram emot bygget! ??
Skrivet av zyberzeb
Meh.. nu blir jag ju lite stressad..

Måste se till att komma igång med mitt bygge snart.
jag tycker nog L formen såg roligast ut.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.