Alternativet på bild nr 5 är rätt coolt tycker jag. Har sett några kar likt det innan, men tyvärr stjäl det ju lite fokus med en brytning i mitten där rutorna möts. Men det är ett rätt ballt kar.
Karet som stod i butiken där fungerar ju eftersom man ser det från alla håll, även om det har en väldigt udda form. Antar att de gjorde karet med den formen för att det är en "gång" i butiken längs den sneda rutan?
Personligen hade jag nog kört på alternativ nr 1 faktiskt, alltså det rektangulära karet med insyn från "hela rummet", även om det karet blir mindre än vad du tänkt. Det blir ändå ett rätt bajtigt kar, och du får en mycket bättre insyn i akvariet, och det ser estetiskt mycket snyggare ut. Kanske istället satsa på höjden? Typ 130cm högt? Eller kanske bygga en överdel med skjutdörrar av glas, och skapa en paludariemiljö med massa grenar och tropiska växter á la
MichaelNordlund?
Men åter igen, det är ju vad man själv prioriterar. Jag hade personligen inte velat ha ett akvarium där jag gick och störde mig på att insynsvinkeln är skev, riktad mot ena sidan av rummet, där man missar delar av insidan av akvariet pga måtten, oavsett hur stort det var... Framför allt inte när det är så små marginaler i rummet. Jag brukar försöka prioritera helheten när jag planerar/bygger kar, dvs hur själva akvariet ser ut, hur det passar in i rummet, hur enkelt man kan komma åt allting inuti akvariet och själva filtreringen, hur trångt blir det i rummet, osv... Men om det inte är prioriterat för din del, så säger jag bygg så stort du kan helt enkelt! ?Slänger upp en bild på hur jag hade gjort, om jag hade kört på så stor volym som möjligt. Ungefär som du tänkt, men att man sparar ett bra avstånd från sakerna i rummet som står i vägen, åter igen för att det inte ska bli för trångt.