Vårdcentralen

»

Sjukdom vita kullar / ludd.

4/5
Skrivet av HampusH
Jaaaaja... Jag tolkade det som att du inte hade något Furanol alls. Men du har kört ett bad i alla fall. Det är en bra början.
Har lite som räcker till bad, men inte på långa vägar nog att behandla 840l. Tyvärr.
Verkar som jag också har fått liknande symptom hos mina, det verkar sprida sig...?
Vad tror ni, är det samma? Och är det Parazin som gäller?
Skrivet av thomskepp
Verkar som jag också har fått liknande symptom hos mina, det verkar sprida sig...?
Vad tror ni, är det samma? Och är det Parazin som gäller?
90%vb. Salta höj tempen öka syresättning och kör en parazin p kur.
Det är alltså parasiter, ej bakterierelaterat?
Skrivet av thomskepp
Det är alltså parasiter, ej bakterierelaterat?
Ser ut som epistyles i mina ögon iaf. Alt nånting väldigt närbesläktat.

Vad säger ni
BSE
@Svampus
Jozi

Skrivet av TobiasKing

Vad säger ni
BSE
@Svampus
Jozi

Agree
Jo, ser så ut! Stort VB, salt och parazin! Du märker ganska snabbt om det Inte biter, och då kan det vara något annat... Om det är något bakteriellt borde det dock också läka iomed stora VB och salt. ?
Skrivet av TobiasKing

Vad säger ni
BSE
@Svampus
Jozi

Jag kan inte säga annat heller,
baserat på bilderna.
Damnit... När man talar om parasiten. Vitt ludd på ryggfenor och i mun. Klassiska symtom för Epistyles.

70% VB, och 3 dl salt / 100 liter vatten till att börja med. Sedan Waterlife Parazin P. ?
Har nyss varit igenom en redig skitperiod, aktivt kol typ 1kg till 2000l vatten och släck lampan+ vb 2-5%, jag sög upp all skit och fyllde på samtidigt som jag körde kol.
Om du har hög nitrit och häller i salt mducin eller så blir det skit med det mesta. Kolla filter vb och aktivt kol, det tror jag på.
Men vad fasiken är det som händer?

Åker alla på det nu?
@päran, hmm... Aktivt kol? Vilken funktion skulle det fylla i mitt fall? ?

DavidEk, av egen erfarenhet så verkar det kunna blossa upp ibland. För mig är detta nog tredje eller fjärde gången det sker i mitt kar. Min en av de tidigare gångerna så har det skett i samband med, eller snarare efter, någon större förändring. Det var när jag bytte plats på min sump, och karet stod still länge.. En annan gång blossade det upp på en fisk som blev mobbad länge.

Denna gången vet jag inte vad eller varför, men t.ex. så har det släppts i en albino pearl för några veckor sedan och för ca en vecka sedan bråkade jag i karet rätt mycket när jag skulle fånga upp 5 st cichlor.

Tänker så här: parasiten finns latent hos många fiskar. Kanske t.o.m i karet / hos fiskarna som fått medicin som hjälpt. Sedan, om förhållanden i vattnet är rätt och fisken blir stressad så kan det åter igen blossa upp... Ännu större risk om man dessutom flyttat in ny fisk sedan "sist". Och det har jag absolut gjort. Men det är bara en gissning från mitt håll.
Skrivet av DavidEk
Men vad fasiken är det som händer?

Åker alla på det nu?
Dessa jävlar dödar man sällan helt...
Verkar det som...
Dom kommer oftast tillbaks.
Dvs de är mycket vanliga o lätt få in.
I normal fall e dom ej så att säga ett problem.
Dom kan ”gå” i baljan länge ...tills stress eller rätt förutsättningar ger dem övertaget.
Detta enligt vad jag läst mej till lite här o var.
Salt 2g/liter under lång tid ska vara bra..
Det enligt Gerard bassler.

@Svampus thomskepp

”To reduce Epistylis (Heteropolaria) we recommend using Gastropex.”

Detta fick jag från Esha.

Dock säljs det ej i swe.
Förbjudet ......??

Går nog näta hem.
Jävla öl!!!?
Tjena, har nu kört en kur med vattenbyte, salt och dubbel dos Parazin P och det har verkligen blivit bättre. Tack för tipset!
Hur länge bör man vänta till nästa vattenbyte och ev ny kur med Parazin?
Du kör hela kuren vilket är 14 dagar. Sen vb och vid behov så kan du köra en ny kur parazin p.
Gött att höra thomskepp. Instämmer med @tobiassorensen. En ny kur vid behov, dvs om du ser antydan till ludd igen, eller om det fortfarande är kvar något.
Zebrinan har lite ludd kvar och lite tendens kvar på Cichlorna. Däremot har jag några långsträckta pansarmalar som det ser ut att komma igen på. De har fått uttorkade ”bölder” som ser ut Terminator- skador, men det kanske är en del av läkningsprocessen? Jag har i alla fall flyttat dom till eget kar med ny dos av Parazin.
4/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.