Jag håller på att isolera bänken för att få bort ljudet från filtreringen. Redan idag med skivorna på så är det ganska varmt och fuktigt, mätte upp luftfuktigheten till 72%. Sätter jag in isoleringen så lär det bli värre ändå.
Hur hög luftfuktighet i en träbänk är olämpligt? Borde jag göra ett hål i skivan på ena sida och sätta in en fläkt (typ datorfläkt 150mm eller nått liknande)?

Skrivet av djr83
Jag håller på att isolera bänken för att få bort ljudet från filtreringen. Redan idag med skivorna på så är det ganska varmt och fuktigt, mätte upp luftfuktigheten till 72%. Sätter jag in isoleringen så lär det bli värre ändå.
Hur hög luftfuktighet i en träbänk är olämpligt? Borde jag göra ett hål i skivan på ena sida och sätta in en fläkt (typ datorfläkt 150mm eller nått liknande)?
Jag skulle inte gå över 70%.

Skrivet av faltaren
Jag skulle inte gå över 70%.
Tror du att det kommer att fungera bra med en fläkt som jag skrev?

Skrivet av djr83
Tror du att det kommer att fungera bra med en fläkt som jag skrev?
Gör du ett hål på varje sida och en fläkt i den ena som drar ut borde det funka. Men då får du fukten i rummet istället. Men borde ju vara lugnt då volymen är större. Har du ok ventilation så ska det inte vara några problem. Mögel börjar växa runt 80% men man vill ju ha lite marginal.

Skrivet av faltaren
Gör du ett hål på varje sida och en fläkt i den ena som drar ut borde det funka. Men då får du fukten i rummet istället. Men borde ju vara lugnt då volymen är större. Har du ok ventilation så ska det inte vara några problem. Mögel börjar växa runt 80% men man vill ju ha lite marginal.
Det bör inte vara några problem att dra ut fukten i huset, jag har ventilation i alla rum och ett insug i just vardagsrummet där akvariet står, så det borde jämna ut sig ganska snabbt.
I teorin skulle jag kunna dra en kanal från insuget in i bänken... men jag vet inte om det är lämpligt?

Skrivet av djr83
Det bör inte vara några problem att dra ut fukten i huset, jag har ventilation i alla rum och ett insug i just vardagsrummet där akvariet står, så det borde jämna ut sig ganska snabbt.
I teorin skulle jag kunna dra en kanal från insuget in i bänken... men jag vet inte om det är lämpligt?
Känns overkill. Är sump osv täckt så räcker en liten fläkt

Skrivet av faltaren
Känns overkill. Är sump osv täckt så räcker en liten fläkt
Sumpen är täckt till 90% kanske. Täckglasen är lite kortare än dom ska vara för att få ner slangar osv. Med tanke på hur lite kodens det är på täckglasen så gissar jag att det mesta blåser ut pga luftpumpen.
Om jag har två hål på ca 150x150 mm, hur mycket oljud kommer att läcka ut då? Det är ju hela poängen med att jag ska isolera.

Skrivet av djr83
Sumpen är täckt till 90% kanske. Täckglasen är lite kortare än dom ska vara för att få ner slangar osv. Med tanke på hur lite kodens det är på täckglasen så gissar jag att det mesta blåser ut pga luftpumpen.
Jag hade inte rört huset ventilation. Ett hål på ena sidan och sen en fläkt tror jag kommer funka fint.
Ska man placera utblåset i toppen och insug i botten?

Skrivet av djr83
Ska man placera utblåset i toppen och insug i botten?
Ja det är nog smart. Diagonalt.
Hur många CFM (Cubic feet per minute) tror du att man behöver ha för att det ska vara effektivt?

Skrivet av djr83
Hur många CFM (Cubic feet per minute) tror du att man behöver ha för att det ska vara effektivt?
Inte så mycket. Sätt en 120mm som går på kanske 600rpm.

Skrivet av djr83
Ja kommer funka fint. Så mycket fukt kan det inte vara. Du hade ju ändå det mesta täckt.
Vafan 70% luftfuktighet? De har inte ens vi i lokalen. Vi snittar 62% där nere och dp har vi ändå inte täckglas på en hel del där nere?

Skrivet av TobiasKing
Vafan 70% luftfuktighet? De har inte ens vi i lokalen. Vi snittar 62% där nere och dp har vi ändå inte täckglas på en hel del där nere?
Det går nog inte riktigt att jämföra en stängd bänk med en hel källare. Procentuellt har jag ju mer mängd vatten i det utrymmet än du har i källaren. Det är väl typ 40% vatten.
Huset i övrigt ligger på 50-60%. Jag har inga siffror att jämföra med så vet inte vad som är normalt.

Skrivet av TobiasKing
Men akvariumen är väl samma temp som rummet?

Skrivet av faltaren
Men akvariumen är väl samma temp som rummet?
Typ. Har väl 25 i rummen och 26.5 i karen utan doppisar. Sen har jag iofs en avfuktare som tar mellan 11 och 15L vatten från luften per dygn.

Skrivet av TobiasKing
Typ. Har väl 25 i rummen och 26.5 i karen utan doppisar. Sen har jag iofs en avfuktare som tar mellan 11 och 15L vatten från luften per dygn.
15 liter vatten blir rätt mycket i gasform ?