Hej!
Under tiden jag håller på med mina rovfiskar så ställer jag en fråga för övriga i familjen som är sugna på att skaffa ett lite annat slags akvarium.
Det är på 360L, 130x50x59cm.
Tanken de ville och jag klagar inte hehe, var att ha några fina ciklider fast med ändå lite storlek kanske så inte vanliga fjärilsciklider eller så.
Geopaghus grammepareius (stavning) var någon vi tittade på som kanske hade funkat där & såg väldigt fin ut, bland de mindre i det släktet va? :)
Sen kanske det kan bli trångt med liten yta men tanken hade varit att köra då lite fina ciklider, antagligen SA med sen ett gäng fina malar på botten inrett med rätt mycket rötter.
Mvh Viktor
Det funkar men fjäril cikliderna kommer inte trivas 100%.

Skrivet av pleco
Det funkar men fjäril cikliderna kommer inte trivas 100%.
Men tror du det skulle funka med den sorten jag skrev och l malar på botten? :)

Skrivet av Viktor98
Men tror du det skulle funka med den sorten jag skrev och l malar på botten? :)
Det funkar bra med de flesta l-malarna .

Skrivet av pleco
Det funkar bra med de flesta l-malarna .
Frågan är bara vilka som funkar i 360L :)

Skrivet av Viktor98
Frågan är bara vilka som funkar i 360L :)
Thorichthys meeki skulle funka utmärkt. Ganska tuff ciklid för sin storlek.

Skrivet av TobiasKing
Thorichthys meeki skulle funka utmärkt. Ganska tuff ciklid för sin storlek.
Den har jag inte tänkt på! Inte sett i verkligheten men ser väldigt fina ut!
Vad skulle du rekommendera för antal i ett 360 kar? Och fungerar de att behålla gruppen där eller man måste flytta resten när ett par har bildats? :)
Och fungerar de med L malar? :)

Skrivet av Viktor98
Den har jag inte tänkt på! Inte sett i verkligheten men ser väldigt fina ut!
Vad skulle du rekommendera för antal i ett 360 kar? Och fungerar de att behålla gruppen där eller man måste flytta resten när ett par har bildats? :)
Och fungerar de med L malar? :)
Dom är riktigt tjusiga små krabater. Har dock aldrig hållit arten själv men har varit sugen att prova den. Annars så är herotilapia multispinosa med en riktigt snygg mindre ciklid som ska vara relativt fredlig och går att hålla i större grupp vad jag har hört. Finns en hel uppsjö av både centralamerikanska och sydamerikanska ciklider som blir mindre och skulle funka i ett kar med dina mått. Som @svampus nämde spana in artregistret på www.ciklid.org det är fantastiskt bra och täcker upp dom flesta arter du kan tänka dig. Allt ifrån afrikanska ciklider så som victoria, malawi, tangianika och västafrikanska arter till central och sydamerikanska arter uppdelat i släkten med underarter. Där kan du spendera många timmar med att leta upp arterna du vill hålla.