Channor

»

Streamer till channa?

Har idag ett 540kar med fx6 pump till mina 9 cm channa asiaticor.
Vad jag har förstått så vill channor ha de i princip helt stilla i vattnet, men jag tycker att sanden blir så skitig, full med bajs och ful när de är dålig cirkulation.
Fx6 kör ju på 3500 l/h men trycket ut ur slangen är ju värdelöst..

Kan jag skaffa en streamer för att få lite mer fart på vattnet?
Mvh ?
Absolut. Så känsliga för strömmande vatten är de inte. Jag tror dessutom att det skiljer sig en del mellan arterna, vissa simmar i stilla vatten och andra i mer strömmande. Exakt vad som gäller för asiatica är jag dock osäker på.

Tycker nästan det ser ut som alger eller något på sanden? Eller är det bara "skit"? ?

Annars kan du ju testa att rikta utblåset på FX6an neråt kanske? Men ja, annars går det så klart bra att köra med en streamer. Fördelen med streamer är ju att du flyttar mycket vatten men med ett brett utblås. Istället för t.ex. pumphuvuden där du har många liter per timme, men en litet litet hål, så att det blir en jetstråle. Så ja, streamers fungerar nog bra i ditt fall! ?
Skrivet av HampusH
Absolut. Så känsliga för strömmande vatten är de inte. Jag tror dessutom att det skiljer sig en del mellan arterna, vissa simmar i stilla vatten och andra i mer strömmande. Exakt vad som gäller för asiatica är jag dock osäker på.

Tycker nästan det ser ut som alger eller något på sanden? Eller är det bara "skit"? ?

Annars kan du ju testa att rikta utblåset på FX6an neråt kanske? Men ja, annars går det så klart bra att köra med en streamer. Fördelen med streamer är ju att du flyttar mycket vatten men med ett brett utblås. Istället för t.ex. pumphuvuden där du har många liter per timme, men en litet litet hål, så att det blir en jetstråle. Så ja, streamers fungerar nog bra i ditt fall! ?
Ja de är både alger och skit. Dammar om man drar ner handen och vevar lite så de är nog mest skit :)

Har riktat den neråt men den når inte till botten, utblåsen/slangarna är ju så stora så de blir inget tryck så de når ner till botten :)
Får klicka hem en streamer ??
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.