Information och nyheter

»

Rovfisk.se:s podcast

1/26
Idag släpper vi det första avsnittet i vår nya podcast! Det är jag, Sjebbe, Svampus och Tess som sitter och diskuterar mer eller mindre viktiga ämnen som oftast är relevanta för hobbyn. Och ibland säger Sjebbe mindre viktiga saker...
Ja det här var ett trevligt litet "projekt". Riktigt kul att sitta o tjöta om lite små ämnen inom hobbyn. Vi får väl se om det finns några där ute som tyckte det var lika kul att lyssna på också, tyck till! 03 
Spännande 03
Det där var ju mkt trevligt att sitta å lyssna på!
Tips namn på podden.. fish-pod02
Nu har jag lagt in avsnittet på Youtube också. Det ska bara processa färdigt innan det går att kolla.
Kul.
Antar att det är betydligt lättare att få ihop än live video också framförallt om ni ska vara på samma ställe.
Skrivet av KristianE
Kul.
Antar att det är betydligt lättare att få ihop än live video också framförallt om ni ska vara på samma ställe.
Live-sändningen körde vi ju ocskå utspritt, men ja, det här är betydligt lättare. Lättare kommer också att betyda att vi kan göra det oftare och få med mer aktuella ämnen.

Men både att ha video och att köra live ger andra fördelar, så det kommer också att fortsätta, men som sagt inte lika ofta som podcasten.
Lyssnat tålmodigt på hela:)
även om de va något långt är det enkelt att lyssna på er. Bra jobbat
Skrivet av Simon
Det där var ju mkt trevligt att sitta å lyssna på!
Tips namn på podden.. fish-pod02
Bra tips!
Mitt förslag var cod-pod eller codcast 04

Fler mottages gärna!
Oj intressant podcast.

Fastnade för erat tjöt om arter mm.
Ras är ett ord som människan använder för att avla på husdjur, nötkreatur, grisar mm. alltså en slags planerad avel av djur som skiljer sig från ursprungsarten. Akvarievärlden är så pass färsk att det inte hunnit utvecklats raser. Kanske koi, guldfisk och slöjstjärt skulle betecknas som ras.

Dubbla artnamn är systerarter. Exempel Homo sapiens sapiens och Homo sapiens neanderthalensisDock är vi och neandertalarna uppdelade i två skilda arter idag, Homo sapiens och Homo neanderthalensis. 04
Skrivet av Lutt
Oj intressant podcast.

Ras är ett ord som människan använder för att avla på husdjur, nötkreatur, grisar mm. alltså en slags planerad avel av djur som skiljer sig från ursprungsarten. Akvarievärlden är så pass färsk att det inte hunnit utvecklats raser. Kanske koi, guldfisk och slöjstjärt skulle betecknas som ras.

Dubbla artnamn är systerarter. Exempel Homo sapiens sapiens och Homo sapiens neanderthalensisDock är vi och neandertalarna uppdelade i två skilda arter idag, Homo sapiens och Homo neanderthalensis. 04
Du behöver vara med i någon kommande podcast! Och även live! 
Lite för långt för min smak men det är riktigt häftigt hur mycket ni brinner för det här creeds till er! 05
Skrivet av Lutt
Oj intressant podcast.

Nja, det är ju inte betydelsen av raser. Mänskliga raser (oavsett om man anser att det existerar eller inte) är det ju ingen som tror syftar på planerad avel som har lett till uppdelning av raser.
Jag tycker fortfarande att raser är en vettig term för tex motoro och marble.

Nu var det inte systerarter jag frågade om utan vad skillnaden var mellan, om vi tar ditt exempel, Homo sapiens och Homo sapiens sapiens. Lägger man bara till ett extra namn för varje steg ner?
Perfekt längd och roligt innehåll. Tycker dock att vi hörde för lite av Tess ljuva stämma02
Skrivet av djr83
Nja, det är ju inte betydelsen av raser. Mänskliga raser (oavsett om man anser att det existerar eller inte) är det ju ingen som tror syftar på planerad avel som har lett till uppdelning av raser.
Jag tycker fortfarande att raser är en vettig term för tex motoro och marble.

Nu var det inte systerarter jag frågade om utan vad skillnaden var mellan, om vi tar ditt exempel, Homo sapiens och Homo sapiens sapiens. Lägger man bara till ett extra namn för varje steg ner?
Så här står det på wiki
"Till skillnad från underart (som uppkommit till följd av geografisk isolering under lång tid) har begreppet ras olika definitioner. Det används främst för sådana varieteter av domesticerade djur som människan skapat genom selektiv avel. Motsvarigheten bland odlade växter kallas sort. I vissa sammanhang används begreppen underart och ras synonymt."

Motoro är en ren art och ingen ras. Det är just det som är skillnaden, dom är syster/underarter. Aldrig hört talas om tre artnamn.
Läste samma Lutt.

Tre artnamn finns väl ändå? Trachemys scripta och Trachemys scripta elegans, vissa skriver även Trachemys scripta scripta. Super-rörigt!
Kanske inte va det du menade iofs 68
Skrivet av Sjebbe
Läste samma Lutt.

Tre artnamn finns väl ändå? Trachemys scripta och Trachemys scripta elegans, vissa skriver även Trachemys scripta scripta. Super-rörigt!
Kanske inte va det du menade iofs 68
Menade tre artnamn, du har ett släktnamn och två artnamn. Typ Potamotrygon motoro marble maddafakker. Nu är varken marble eller maddafakker artnamn, utan var mer ett exempel. 14
Skrivet av Lutt
Menade tre artnamn, du har ett släktnamn och två artnamn. Typ Potamotrygon motoro marble maddafakker. Nu är varken marble eller maddafakker artnamn, utan var mer ett exempel. 14
Ahaaaaaaa My bad2704
Bra jobbat! Perfekt längd för VB/rengörning i stora karet. 60
image
1/26
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.