Fiskrelaterat

»

Ha rovfisk på deltid?

Hej allesammans.

Har planer på att starta min första rovfiskbalja till våren nån gång, har i dagsläget tre sällskapsakvarium. Samtidigt funderar jag på att planera om jobbet så jag kan veckopendla vilket innebär att jag kommer vara hemma tre dagar och borta fyra.

Är det möjligt att hålla rovfisk på detta vis, sett både från fiskens välbefinnande och från en moralisk vinkel? 

Jag kommer inte kunna ha någon som tittar till karet regelbundet men visst ibland gpr det. Fiskarna jag är mest intresserad av är f. Gars, jordätare, Fei Feng, Cichla och drömmen vore att kunna ha en mindre rocka men det är väl bara att glömma på en gång känner jag själv. Vad säger ni?
Foderautomat?
Foderautomat skulle jag inte använda. Blir det mat kvar så kan det gå dåligt väldigt snabbt. Gars skulle fungera tror jag, vet dock inte hur dom påverkas av att gå så där under lång tid. Rockor skulle jag personligen undvika, men det kan kanske fungera också.
Jag kör foderautomat till mina smårockor och det funkar bra! Körde även det när jag hade en massa koi. Det som är viktigt att tänka på om man kör flera matningar per dag är att fisken inte har samma aptit efter ett tiotal matningar var 6e timme. I början går allt ner och ser ut att vara hur lite som helst. Efter två-tre matningar är det plötsligt väldigt mycket. Men som stödmatning är det jävligt bra om det är foder som fisken verkligen dammar i sig..

Annars ser jag ingen anledning till att bara vara hos fiskarna tre dagar i veckan. Det blir ju känsligare för ett breakdown men så länge man har extremt överdriven rening, strömavbrottslarm och någon som har lite koll som kan rycka in vid ett eventuellt strömavbrott så är det nog inga problem. Jag skulle nog satsa på att ha någon form av liveövervakning med webkamera för att kunna hålla koll på att ingen stor fisk dör.. Rockor är inte sämre än någon annan fisk i ett sådant kar så länge det inte går åt helvete. Om det går åt helvete så dör nog allt ändå så då är de väl bara lite dyrare än resterande population och dör först.
Skrivet av gar
Jag kör foderautomat till mina smårockor och det funkar bra! Körde även det när jag hade en massa koi. Det som är viktigt att tänka på om man kör flera matningar per dag är att fisken inte har samma aptit efter ett tiotal matningar var 6e timme. I början går allt ner och ser ut att vara hur lite som helst. Efter två-tre matningar är det plötsligt väldigt mycket. Men som stödmatning är det jävligt bra om det är foder som fisken verkligen dammar i sig..

Annars ser jag ingen anledning till att bara vara hos fiskarna tre dagar i veckan. Det blir ju känsligare för ett breakdown men så länge man har extremt överdriven rening, strömavbrottslarm och någon som har lite koll som kan rycka in vid ett eventuellt strömavbrott så är det nog inga problem. Jag skulle nog satsa på att ha någon form av liveövervakning med webkamera för att kunna hålla koll på att ingen stor fisk dör.. Rockor är inte sämre än någon annan fisk i ett sådant kar så länge det inte går åt helvete. Om det går åt helvete så dör nog allt ändå så då är de väl bara lite dyrare än resterande population och dör först.
Rockor sägs ju vara känsligare för dåligt vatten så då blir det naturligtvis en större risk utan täta kontroller. Sen är gars extra lämpliga för sånt här eftersom dom tål mycket sämre vatten än många andra fiskar. Det beror troligtvis mest på att dom andas luft.
Jag tror det är lugnt om du lägger mkt tid på karet när du väl är hemma, samt ev installerar div säkerhetsåtgärder typ strömavbrottslarm, webkamera etc. Men du kommer behöva ha en person som kan rycka in vid nödfall. Det är nog ett måste om det ska fungera. Lycka till !
Ja det är väl sant. Jag om någon vet att rockor kolar först av alla vid strömavbrott. Min poäng är att man får vara extra noga med att det inte ska kunna hända något. Då dör fisken oavsett art eftersom man inte upptäcker det och kan agera.
Nu såg jag att du skrev exakt det jag sa innan mig. Haha sorry. Bra tips ;) gar
Tack för alla svar! Roligt att ni ändå är positiva till det här, jag har varit sugen länge nu att prova rovfisk och detta har jag funderat mycket över.

Vad gör man för att minska skadorna vid strömavbrott? Har ni tex någon batteribank i reserv eller så?

Toppen att Gars är lite tåliga mot sånt här, har ni tips på fler arter som är mer lämpade?

Om jag skaffar foderautomat tänkte jag ställa in den när jag är hemma så att ingen mat blir över och sedan kör jag typ 75% av det för att vara säker på att det inte blir för mycket när jag är borta. Vad tror ni om det? 
Channor ska nog fungera lika bra som gäddor, kanske till och med lite bättre.
Fodermaskinen funkar nog men titta som sagt inte på en matning när du avgör hur mycket som är lagom. Ha översikt flera dagar i rad så att du verkligen ser att all mat blir uppäten alla matningar!

Man kan garanterat ha någon strömreserv. Husvagnar går väl på uttag så länge det är inkopplat och sedan slår det bara om till batteri när man drar ur sladden? Kan ju inte vara någon jätteavancerad teknik.. Om man underhållsladdar ett husvagnsbatteri en gång i månaden eller så lär det klara att hålla liv i en tank rätt länge. Har funderat en hel del över detta själv och jag tror inte att det kan vara så komplicerat. Det allra minst komplicerade är dock att ha en pålitlig polare i jour och ett strömavbrottlarm/kamera.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.