Rockor

»

Bästa maten

Tjena jag undra rvad ni anser är den bästa maten för att få rockor att växa till sig. Han jag köpte rockan av använda Repashy Spawn & Grow.

Just nu matar jag rockan med räk mix men tyvärr flyter den så jag är tvungen att stoppa ner maten i sanden så inte den flyter upp. Rockan äter bra och är pigg så den har inga problem.

De kriterier jag har är

näring så klart bra proteiner och viktiga vitaminer    
Lite skit ja det är ju ungefär som 1an med rätt foder så blir det inte lika skitigt i karet då det är de rätta ämnena som rockan är anpassad till att bryta ner.
sjunkande såklart.
Schyssta pellets, typ cichlid gold, massivore osv är överlägset bäst för tillväxt enligt mig
Skrivet av Wrandel
Schyssta pellets, typ cichlid gold, massivore osv är överlägset bäst för tillväxt enligt mig
Jo och det blandat med typ räkmix borde ju vara topppen för en varierad kost är ju något att eftersträva. Vilken av de skulle du säga är bäst? 
Massivore, då den har lägre fetthalt vilket är gynnsamt för de flesta rovfiskar. Dock kostar en påse lika mkt som en tändare på kåken
http://www.akvariecenter.com/hikari-massivore-del-1000-g/3429-0

500kr för ett kilo är inte allt för farligt eller? 
Skrivet av KarlOlsson
http://www.akvariecenter.com/hikari-massivore-del-1000-g/3429-0

500kr för ett kilo är inte allt för farligt eller? 
Nä faktiskt inte. Helt okej !
Jag tror mycket på ett varierat foder. Brukar passa på när man får gädda eller abborre också, stycka upp i lagom bitar. OBS viktigt att frysa innan du matar med svensk fisk, så man inte får med parasiter eller bakterier.

Störfoder hos de som säljer damm produkter fungerar också bra, sjunker och är mycket billigare än vanlig pellets.
Varierat med mat som sagt, tror jag på. Enformig kost (oavsett kost) är aldrig bäst. Dock är ju en del pellets, typ hikaris olika sorter, väldigt välproppade med olika göttiga nyttigheter. Så det är ju inte dåligt om en fisk enbart äter cichlid gold eller massivore t.ex.. Personligen kör jag just nu enbart 2 olika pellets till mina valpar, för att verkligen få i dem så mycket näring och vitaminer osv som möjligt. Hikari cichlid gold och hikari massivore delite. Men till de större rockorna, och alla andra fiskar, så varierar jag mellan flera olika sorters pellets, räkor och olika sorters fisk (ansjovis, strömming, alaska pollock).
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.