De är minst sagt ett mysterium. Vissa kan ha 5 st på 30cm och alla är stabila. Den andre har lika många i samma storlek men alla är bruna. Eller så kanske en stabil. Eller två.. Eller alla förutom en. Vissa gömmer sig och visaa är framme, ibland är alla bruna och framme vid rutan, ibland tvärt om...
tror det är en del faktorer som spelar in: miljö, tankmates, artfränder(rangordning). Jag tror stabiliteten har nån effekt att visa att de är starka och farliga i grunden. När jag har haft 2 st i samma storlek har de småbråkat ibland och då var båda helt stabila. I stora karet just nu där det går 5 st så ärenden största mest stabil och näst störst lite mindre stabil och resten bruna. Dock kan jag trigga fram färgen ibland när man luras lite med nått framför karet som de tror är mat/levande fisk. En annan konstig sak är att de färgar ut under nästan en hel dag när jag öser i salt
...

Mina brukar dessutom vara stabila, eller iaf väldigt mycket mer aktiva, även när man har en annan sorts fisk som är snabb på maten och alltid är framme och glider. Typ skivtetror eller barber. Som om de blir avundsjuka eller nått...
Det är verkligen helt omöjligt att veta om de kommer vara stabila eller inte. (Tänk på det när ni köper dats, om det står att de är "stabila hela tiden" eller nått. Det är 0 garanti... De kan lika gärna bli helt bruna hos dig, eller lite halvastabila eller vad som).