Tigerfiskar och abborrar

»

Fundering kring "ostabila" datnioides microlepis

Vet inte om någon annan märkt det, men datnioides microlepis verkar ha ett "standard" mönster även vid ostabilt utseende. Kika på bilderna så ser ni mina ITs, där alla har nästan exakt likadant mönster när de inte är utfärgade... likadana mörka fläckar och partier på samma ställen. Har aldrig lagt märkte till det innan, denna mystiska fisk blir bara mer och mer mystisk... om inte någon har en bra förklaring till varför detta sker? 05
Shit! Jag ska göra om lite hos mina Tigrar sen. Tar ett kort på mina i ostabilt läge och postar ikväll 05
Här är en av mina.
Verkar hopplöst att få ngn långvarig färgning när man håller en grupp. 1 el 2 funkar. Blir det fler så försvinner ränderna i olika bruna gytter .. Min erfarenhet såklart. Finns säkert ngn som har en stabil grupp. Jag misstänkte ett tag att det var min randiga frontosa som dominerade tigrarna. Tog ut den i ett dygn och blev skillnad först, men sen tillbaka efter ngn timme. Kanske för kort tid iofs. Ett mysterium som sagt det här ..
Dom fyra som simmar här nu efter ett par månader i karet fått fylliga ränder allihop. Dock är dom ganska små än, 10-15cm. Blir dom mer ostabila när dom blir större?
Skrivet av Jensinho
Dom fyra som simmar här nu efter ett par månader i karet fått fylliga ränder allihop. Dock är dom ganska små än, 10-15cm. Blir dom mer ostabila när dom blir större?
Precis så ..
De är minst sagt ett mysterium. Vissa kan ha 5 st på 30cm och alla är stabila. Den andre har lika många i samma storlek men alla är bruna. Eller så kanske en  stabil. Eller två.. Eller alla förutom en. Vissa gömmer sig och visaa är framme, ibland är alla bruna och framme vid rutan, ibland tvärt om...

tror det är en del faktorer som spelar in: miljö, tankmates, artfränder(rangordning). Jag tror stabiliteten har nån effekt att visa att de är starka och farliga i grunden. När jag har haft 2 st i samma storlek har de småbråkat ibland och då var båda helt stabila. I stora karet just nu där det går 5 st så ärenden största mest stabil och näst störst lite mindre stabil och resten bruna. Dock kan jag trigga fram färgen ibland när man luras lite med nått framför karet som de tror är mat/levande fisk. En annan konstig sak är att de färgar ut under nästan en hel dag när jag öser i salt
... 42 Mina brukar dessutom vara stabila, eller iaf väldigt mycket mer aktiva, även när man har en annan sorts fisk som är snabb på maten och alltid är framme och glider. Typ skivtetror eller barber. Som om de blir avundsjuka eller nått...

Det är verkligen helt omöjligt att veta om de kommer vara stabila eller inte. (Tänk på det när ni köper dats, om det står att de är "stabila hela tiden" eller nått. Det är 0 garanti... De kan lika gärna bli helt bruna hos dig, eller lite halvastabila eller vad som).
Nu har jag kunnat konstatera att mina dats var stabila å fina sålänge jag hade en grinig guldsöm och en arg jätteguramy som jagade dem ganska frekvent.
Alltid en massa småsår hade dem.
Nu är det lungt och harmoniskt efter bortlämningen av bråkstakarna.
Tyvärr är datsen O-utfärgade fast sunt sociala och pigga.
Så jag kan konstatera att det var stress som gjorde mina tigrar utfärgade och vackra.
Men jag har hällre mindre fina fast mer välmående tigrar än stressade och skadade fina
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.