Filtrering och vattenkemi

»

Vattenflödet ur ett droppfilter

Sitter och funderar på slutmonteringen av mitt droppfilter. Alla kammare och material och sådant är klart men jag är lite osäker på hur mycket vatten som kan passera igenom rör av olika diameter. Tänkte överdriva och köra 15000 l/h genom filtret och är därför orolig för att de rören jag väljer som utlopp är underdimensionerade..

Jag undrar alltså:

Hur mycket vatten kan passera igenom ett rör på tex. 50mm om höjdskillnaden är 1-2dm?
Hur mycket sjunker kapaciteten av 45° och 90° böjar?
Hur fäster jag enklast så grova rör i plastbacken? Någon speciell bordsgenomföring eller något som passar avloppsrör? 

Antar att ingen sitter på exakta svar på så specifika frågor men många här har väl erfarenhet av sådant här så någon hjälp kanske finns att få :)
För 15 kubik går det åt någonstans mellan 50 och 63mm. Jag skulle hellre köra 2st 50mm rör än ett 63 rör. Eller ännu hellre 3-4st 40mm rör för att få ner hastigheten.
Jag har dubbla 50mm rör till min sump som jag kör en pump på 15kubik genom. Dom har inga som helst problem att svälja flödet var för sig, men då låter det för mycket.

Genomföringar finns ju specifika som är gjorda för ändamålet. Jag skulle köra PVC rör från typ Dammbutiken.se istället för avloppsrör, dom är smidigare att jobba med och genomföringarna är gjorda för dom. Bara limma dom med tangit.
jag tror 50mm sväljer cirka 9-10kubik. iaf det jag har kört här hemma :)
Beror ju iofs på fallhöjden också. Det sväljer ju mer om man får lite fallhöjd. Då drar det ju med sig själv.
Men jag har som sagt 50mm och 6st 90graders böjar och det klarar vad min pump på 15.3kubik klarar vid ca 1m lyfthöjd och 3m slang påkopplat.
Jag har 2 Ikea backar 130l som agerar droppfilter, 50mm utlopp per back.. En dammpump på 20000 l/h driver bägge genom en väl testad t-koppling. Uppskattar att vattennivån är  10% i varje back av total kapacitet.  Jag upplevde vissa utmaningar i att få till inkommande 40mm slangar i liknande längd -  och här spelar böjar en stor roll.... Däremot är vattennivån i bägge backarna snudd på identisk trots att den ena backen har en 90 graders böj utöver de 2st 45 graders som även den andra backen har, men det kan nog bero på hur man dimensionerar och drar ihop inlopp.

Inte säkert att ovan hjälper dig men det är min erfarenhet...

Edit* backarna är monterade ca 30cm ovanför karet...
Ok stort tack för hjälpen!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.