Akvarium och teknik

»

Plexi kar

1/2
Tänkte bygga några små kar och istället för att beställa så kanske jag ska bygga dem själv.

Jag kolla runt lite och paxiglas vore en lätt och billig lösning och då är frågan skulle 4mm plexiglas funka till kar med måtten 60*60*30cm och vad för lim rekommenderar n?
Kommer jag behöva ha en ram runt övre kanten? 
4mm plexi? Alltså plexiglas som typ sånt man köper på biltema? 
jupp
Det kommer nog bågna nått djävulskt. Kommer inte funka tror jag. Jag använder sådanna till täckglas på några olika kar och sumpar. Minsta lila tryck från någonstans så böjs de efter en vecka eller två. Vad för lim kan ens hålla ihop det plexi och plexi som en låda? Vanligt silikon funkar la inte, har jag för mig... Rätta mig om jag har fel, någon.
Weld-On 4 är det som ofta används 

Det är självklart att det komemr böjja sig det är inte ett hårt matrial som glas och det är därför man har en ram i toppen som man brukar ha i normala glas kar det gör stor skilnad. 
Plexi känns ju ganska segt, så jag har svårt att tro att det skulle gå sönder för 54 liter. Men blir det verkligen billigare? 54-liters säljs ju kompletta för under 500:- på många djuraffärer.
nja nu blir det 180liter och plexi kar är väll samma sak som akryl kar eller?
Vanligtvis räknar man ju 1,5 ggr tjockleken mot glas men testfyll utomhus och rapportera.. 
Skrivet av KarlOlsson
nja nu blir det 180liter och plexi kar är väll samma sak som akryl kar eller?
Ah, jag trodde det stod 60x30x30. Men 60x60x30 108 liter, så att du vet :)
haha jo råka skriva fel. Jag får väll testa och återkomma.
Då är det bara att geställa 4 skivor och börja limma.
nu säger jag bara vad jag själv vet, (antar att andra har egna erfarenhet) men plexi fäster ej bra mot varandra med lim a'la silicon.... ) behövs ett lim som smälter ihop plasten... Rätta mig om jag också har fel men plexi är inte att leka med efter bekantas erfarenhet, har du rätt lim o bra struktur är det klockrent! Men för den burken hade jag valt glas alla dar året runt!!
Han sa ju att han ska använda Weld-On 4 vilket onekligen låter som att det smälter ihop skivorna :)
Skrev nog inlägget innan jag såg de svaret! Men ja isf så just go for it! :)
Jo Weld-On 4 löser upp plasten och sen så svätas den ihop. det som händer är att den sugs liksom in mellan skivorna löser upp plasten och sen så dunstar Weld-On 4 bort.
Då är de väl bara att köra
Enligt DIYfishkeepers acrylkalkulator så ska du ha 8.5 mm acryl utan stag och ram, 6 mm om du kör med.
Sen är väl plexiglas är väl bara ett märke av acryl? Har även för mig att plexi inte är särskilt starkt heller, så kan nog behövas tjockare än rekommenderat. 

Nu är jag långt ifrån expert när det kommer till detta, har inte ens jobbat med materiallet, men jag personligen skulle inte våga bygga ett kar av biltemas plexiglas, en överrinningsbox, sure, kan sträcka mig till att använda som täckglas på små akvarier också, men annars känns det inte som ett material man direkt vill använda..
Kör med glas, det är både billigare och enklare.

Ska du köra acryl så måste du ju upp på iaf dubbla tjockleken jämnfört med glas.

4mm glas kostar 100-200:- kvadraten. Inte mycket att bråka om.
Jo men jag är kass på att skär glas XD Akryl är ju lättare att arbeta med. Om jag måttbeställer glaset så lär det även bli dyrare än akryl. Ska kolla om jag hittar 6mm akryl för det var rekonanderad tjovkletk enligt någon sida. 
Jag köpte glas för 80x50x40 i 6 mm för 950:-. 60x60x30 i 4 mm borde kosta närmare 500:-. I Stockholm finns säkert nån ruskigt billig glasmästare dessutom.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.