Bilder och filmer

»

Hampus fiskar och kar

125/127
Skrivet av HampusSkoglund
Det är galet vad vackra de är!
De är ju det!! 🤓
Datnioides microlepis (Indonesian tigerfish eller IT) och Datnioides campbelli (New Guinea tigerfish eller NGT)...

ITn är störst i karet, gammal och har ett och annat battlescar. NGTn är stuntad (dvs stannat i växten) och minst av alla fiskar, men definitivt chefen i hela burken. Så jäkla mycket attityd i den lilla randiga abborren.

Den stora ITn och den lite mindre till vänster är två av totalt fyra st tigerfiskar som jag köpte för över 10 år sedan. Mina fyra första tigerfiskar, och även mina första "riktiga" rovfiskar (eller monsterfiskar som vi kanske oftare kallade dem förr 😎)... Köptes av en herre vid namn Besse som importerade massa udda fisk på den tiden, och de var väl ca 4-5cm stora då. Tyvärr tappade jag den största och finaste av dessa fyra för ca 1.5 år sedan, som klockade in på 52cm om jag minns rätt. Min absolut tyngsta förlust hittils i hobbyn. Ännu oklart vad som hände.. De övriga tre krigar dock på!

NGTn köpte jag av Freke när han också höll på med import och tog in massa udda och roliga arter, också ca 10 år sedan. Tyvärr upptäckte jag efter en tid att den inte växte så bra, och jag drog slutsatsen att den vart stuntad. Men beteendet är det inget fel på, inte heller aptiten eller livslusten! 😄

Älskar dessa fiskar. Tigerfiskar for lajf! 💪
Sicken redig pjäs!
Älskar när fiskar är såpass gamla man ser dem börjar bli dammig å sliten. Färgerna är inte lika skarpa som i unga dagar 😍
Simon, jodå han börjar bli rätt bajtig... Och då var ändå den bortgångna datten aningen större!

ChristofferJonsson eller hur! Man riktigt ser hur mycket de varit med om. Som en gammal sliten gubbe med ärr och men för livet... Just denna har ju en skada i käken efter ett nattligt krogslagsmål med en såna däringa tuff "rocker".
*suck*...

Det är inte bara honor som kan bli tuggade av en aggro hane.. Efter att jag släppt tillbaka den stora hybridhonan i karet började min förstfödda marblehane bita den andra jämnstora marblehanen. På bara 2-3 dagar såg det rätt illa ut. Jag delade faktiskt av karet eftersom jag precis burit ut och lovat bort min IBC-tank, och jag kände ändå inte att det var ett alternativ att bära in den igen. Jag lät han gå avskilt tills såren läkt och sedan tog jag bort avdelaren igen... Ca 2 dagar så såg var det nya rejäla bett. Troligtvis är det närvaron av den könsmogna honan som gör att denna upplevs som en rival. Konstigt ändå eftersom de alla har gått tillsammans i samma kar i flera år utan problem.

Hur som helst så fick det bli att flytta den skadade till karet med alla mina marblehonor, där han först får läka och vara ifred, och sedan kanske också producera lite nya valpar. 😋
Bajskorv också!
Hoppas han återhämtar sig, för det såg jäkligt illa ut.
Skrivet av HampusH
*suck*...

Det är inte bara honor som kan bli tuggade av en aggro hane.. Efter att jag släppt tillbaka den stora hybridhonan i karet började min förstfödda marblehane bita den andra jämnstora marblehanen. På bara 2-3 dagar såg det rätt illa ut. Jag delade faktiskt av karet eftersom jag precis burit ut och lovat bort min IBC-tank, och jag kände ändå inte att det var ett alternativ att bära in den igen. Jag lät han gå avskilt tills såren läkt och sedan tog jag bort avdelaren igen... Ca 2 dagar så såg var det nya rejäla bett. Troligtvis är det närvaron av den könsmogna honan som gör att denna upplevs som en rival. Konstigt ändå eftersom de alla har gått tillsammans i samma kar i flera år utan problem.

Hur som helst så fick det bli att flytta den skadade till karet med alla mina marblehonor, där han först får läka och vara ifred, och sedan kanske också producera lite nya valpar. 😋
Ja jäklar vad fort det kan gå 😕 är en påminnane till en annan att ha ett extra kar så man kan dela på dom om det behövs 😊
Simon yup... Han såg ut att vara vid gott mod ändå! Simmar runt och äter som om inget har hänt idag. Jag tror faktiskt stressen av en jobbig hane under lång tid är värre än dessa kortvariga perioder med stora skador. Skadorna på disken läker ju, men en rocka som blir konstant stressad under flera veckor kan stryka med trots de bästa av behandlingar. Jag trodde ju jag skulle tappa min hybridhona där ett tag t.ex.

Fredrikösterby jo, det är ju det! Har varit med om värre skador på kortare tid dessutom. Hade en hona som fick dubbelt så grova skador över 1 natt...

För övrigt försökte jag få dem att vara lite på latsidan genom att mata riktigt rejält varje dag. Alla hanar såg ut att vara havande, haha. Men det hjälpte inte. Trots matkoma så hade de ork att vara jävliga mot varandra. Iof så gav jag ju dem en hel del energi i form av mat, hehe.
Skrivet av HampusH
Simon yup... Han såg ut att vara vid gott mod ändå! Simmar runt och äter som om inget har hänt idag. Jag tror faktiskt stressen av en jobbig hane under lång tid är värre än dessa kortvariga perioder med stora skador. Skadorna på disken läker ju, men en rocka som blir konstant stressad under flera veckor kan stryka med trots de bästa av behandlingar. Jag trodde ju jag skulle tappa min hybridhona där ett tag t.ex.

Fredrikösterby jo, det är ju det! Har varit med om värre skador på kortare tid dessutom. Hade en hona som fick dubbelt så grova skador över 1 natt...

För övrigt försökte jag få dem att vara lite på latsidan genom att mata riktigt rejält varje dag. Alla hanar såg ut att vara havande, haha. Men det hjälpte inte. Trots matkoma så hade de ork att vara jävliga mot varandra. Iof så gav jag ju dem en hel del energi i form av mat, hehe.
Dubbel benämning i matkoma och energin efter där då 😂
Slängde upp dessa bilderna på ansiktsboken med titeln "That damned smile"... JohnJohn skapade en schysst mejmej av det! Tackar vi för!

Han är ju rätt go. Fisken alltså. Döptes för övrigt också till Wallace igår.
image
Skrivet av Sjebbe
Den tidningen ska jag nog börja prenumerera på 🧐
Joo!
...
Skrivet av JohnJohn
...
Hahaha! Bro... Du e la go du också! 👊
Börjar kanske bli dags att ansa här... 🤔
Skrivet av HampusH
Jäklar vilken skog! Ser sjukt mysigt ut 😊 vad går där i nu? Förutom en räka 😁
Skrivet av sluggo112
Jäklar vilken skog! Ser sjukt mysigt ut 😊 vad går där i nu? Förutom en räka 😁
Tack! Jo, det är ett gött kar att ha bredvid sängen... Vill fixa lite go kvällsbelysning här dock. Typ en svag LED-spotlight eller någon svag LED med möjlighet att ändra färgen. Får lösa det någon dag när jag orkar.

Just nu går det ett gäng körsbär- och amanoräkor, citrontetror, sudadanio axelrodi, siamensis, en grupp Corydoras splendens, ett gäng ancistrus claro, ett gäng ancistrus sp. Rio Paraguay, någon liten L25 och min Gymnothorax polyuranodon. Tror det var allt. Mycket smått och en stor muräna helt enkelt... Kanske ploppar ner en till långsmal fisk där imorgon. Vi får se. 😎
Skrivet av HampusH
Nej! Ge fan i det!😄 såg ju grymt fint ut!!!!!
Skrivet av Simon
Nej! Ge fan i det!😄 såg ju grymt fint ut!!!!!
Tyvärr HampusH så håller jag med Simon

Rör inte växterna ❤️ Karet ser ju otroligt ut!
125/127
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.