Bilder och filmer

»

Svampus fiskar och kar

104/105
Skrivet av Svampus
Eller hur! Tjocka och goa... 😊
Ja det är nått med visst med naturens freaks☺️
Nä men visst. Jag vill ändå inte ha någon sand i framkant. Jag vill hellre ha en bergskedja mitt i karet istället. Även "snöglobseffekten" i hela karet är mycket uppskattat.

Kolla sista bilden. Så där satt han länge och blickade ut över sin skapelse. Skitfisk...
Skrivet av Svampus
Nä men visst. Jag vill ändå inte ha någon sand i framkant. Jag vill hellre ha en bergskedja mitt i karet istället. Även "snöglobseffekten" i hela karet är mycket uppskattat.

Kolla sista bilden. Så där satt han länge och blickade ut över sin skapelse. Skitfisk...
Alltid 😂.
Finns det någon fisk som fungerar med rockor och som älskar att flytta sand från mitten av akvariet till framrutan? Jag skulle också behöva några sådana i så fall :)
Skrivet av rambo
Finns det någon fisk som fungerar med rockor och som älskar att flytta sand från mitten av akvariet till framrutan? Jag skulle också behöva några sådana i så fall :)
Den enda jag kan komma på är jordätare... Men de har nog inte specifik agenda bakom sitt sandflyttande, som rockor verkar ha. Men jag skulle tro att det blir mer jämnt utspritt igen. Behövs nog många och ganska stora dock.
Skrivet av Svampus
Den enda jag kan komma på är jordätare... Men de har nog inte specifik agenda bakom sitt sandflyttande, som rockor verkar ha. Men jag skulle tro att det blir mer jämnt utspritt igen. Behövs nog många och ganska stora dock.
Med hjälp av strategiskt utplacerade växter funkar jordätare fint för ändamålet. Ställ växten där det är lite högt och jag lovar växten flyter nästa dag och sanden är utjämnad.
Jag har funderat på att limma lite sjösten i framkant. Det borde skapa ett lager som håller kvar åtminstone lite sand i framkant...
Skrivet av Svampus

Därför körde jag med bare bottom
Skrivet av KristianE
Jag har funderat på att limma lite sjösten i framkant. Det borde skapa ett lager som håller kvar åtminstone lite sand i framkant...
https://www.vattenliv.se/produkt/kantmatta-sjosten-stenbelagd-04-m-bred/
Blir en massa äckel peckel under mattan
Hörde hur den knastrade från akvariet... Det var den ljuva stämman av en rockad tänder mot en bengäddas ganoidfjäll...Denna marblehanen är rätt aggro alltså. 😅

Och as we speak (under tiden jag skriver detta inlägg) försökte han fånga en gar igen... 🙈

Kanske svårt att uppfatta på bilden där han fångat en, men på de andra bilderna ser man att de lätt är lika långa som rockan är över disk, t.o.m längre... Tror jag ska ge grabben lite mat.

(Ingen gar kom till skada). 😊
image
Tror du får skaffa andra tuggleksaker 😁

Typ denna
https://www.amazon.com/Longnose-Plastic-Fish-realistic-inches/dp/B01DTZL6YG
Skrivet av Sjebbe
Tror du får skaffa andra tuggleksaker 😁

Typ denna
https://www.amazon.com/Longnose-Plastic-Fish-realistic-inches/dp/B01DTZL6YG
Finns den modellen i form av diverse malar, synodontis, woodcats å diverse jordätare? Plättkärringen här hemma har ju fått fnatt å ska försöka sig på å äta allt som simmar å även det som inte simmar. Irwinin morrar dagligen när hon är framme å försöker få sig ett skrovmål. Å Danne sa den är snällare än tomten själv.....
Lite matning av min grupp med Ancistrus sp. Paraguay... Farsan ser lite trött ut när kidsen klättrar i ansiktet. 😅
Fiskgrejarsöndag...

Var iväg en sväng till Kent i Nol och mötte upp RobertJohansson där för att byta lite fisk. Blev av med några L160 och kom hem med lite moduler och en trevlig knivfisk! Tackar för ett smidigt byte! 🤙

Väl inne hos Kent stötte jag på OscarOberg, eller snarare han stötte på mig. Ja alltså inte stötte på DET sättet, utan han kände igen mig och hälsade... Alltid kul att träffa folk från forumet, speciellt när man inte ens känner igen dem! Han såg inte alls ut som sin profilbild...

Sen hem och flytta lite fisk. Två av mina vuxna marblehonor är på tjocken igen (😀😀😀) och jag vågar inte låta dem föda i det stora karet, med diverse hungriga monster... Så jag flyttade ner snygghanen från hörnkaret till det stora karet, och flyttade honorna från det stora till hörnkaret. En switch-a-roo så att säga... Ogillar egentligen att flytta honor som är gravida, men jag misstänker att de har ca 1 månad kvar, och så länge de inte är höggravida tänker jag att en kort och smidig flytt är ok...

För övrigt var snygghanen på den kvarvarande honan i stora karet efter ca 5 minuter. 😅
Skrivet av Svampus
Fiskgrejarsöndag...

Var iväg en sväng till Kent i Nol och mötte upp RobertJohansson där för att byta lite fisk. Blev av med några L160 och kom hem med lite moduler och en trevlig knivfisk! Tackar för ett smidigt byte! 🤙

Väl inne hos Kent stötte jag på OscarOberg, eller snarare han stötte på mig. Ja alltså inte stötte på DET sättet, utan han kände igen mig och hälsade... Alltid kul att träffa folk från forumet, speciellt när man inte ens känner igen dem! Han såg inte alls ut som sin profilbild...

Sen hem och flytta lite fisk. Två av mina vuxna marblehonor är på tjocken igen (😀😀😀) och jag vågar inte låta dem föda i det stora karet, med diverse hungriga monster... Så jag flyttade ner snygghanen från hörnkaret till det stora karet, och flyttade honorna från det stora till hörnkaret. En switch-a-roo så att säga... Ogillar egentligen att flytta honor som är gravida, men jag misstänker att de har ca 1 månad kvar, och så länge de inte är höggravida tänker jag att en kort och smidig flytt är ok...

För övrigt var snygghanen på den kvarvarande honan i stora karet efter ca 5 minuter. 😅
Gött. Riktig marblefabrik nu 😎
Skrivet av faltaren
Gött. Riktig marblefabrik nu 😎
På liten skala, i dubbel bemärkelse! 😎
Skrivet av Svampus
Fiskgrejarsöndag...

Hoppas inte mitt utseende var allt för stötande😅
Alltid trevligt att träffa rovfiskfolk👍 Och fin ny kniv!
Skrivet av OscarOberg
Hoppas inte mitt utseende var allt för stötande😅
Alltid trevligt att träffa rovfiskfolk👍 Och fin ny kniv!
Absolut inte! Det var bara det att jag förväntade mig att du helt enkelt var ett par albino pearls IRL också. Jag var väl ändå rätt lik min profilbild? 🤔

Ja knivfisken är riktigt go! Till utseende är den ju helt "standard", men det är kul det också. Var ganska spontant byte egentligen, men jag är riktigt nöjd. Så länge han sköter sig...
104/105
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.