Bilder och filmer

»

Cichlor och annat sydamerikanskt

14/15
Skrivet av KristianE
Idag gjordes en efterlängtad investering.
En flödesvärmare för att värma vattnet när man byter vatten.
Den värmer alltså direkt från kallvatten till 25-26 graders värme varmvatten (ställbart från 20-60).
Sjuukt smidigt att kunna byta hur mycket man vill när man vill!
Enda är ju såklart kostnaden för el...
Nice. Dyra? Tänker Finns ju värmeväxlare för damm. Värmer ifs inte inkommande..
3709 ink moms och frakt känns överkomligt.
Skrivet av KristianE
3709 ink moms och frakt känns överkomligt.
Jao. Men hur mycket vatten bytar ni? Jag har större och kör vanligt.
Jag kan inte byta mer än 10-20% just nu... Och har bytt 50% en gång i somras...
Skrivet av KristianE
Jag kan inte byta mer än 10-20% just nu... Och har bytt 50% en gång i somras...
Ok. Inget varmvatten där då?
Skrivet av faltaren
Ok. Inget varmvatten där då?
Jo, jag använder upp dom 300l 70 gradigt vatten som vi har i varmvattenberedaren...
Jag vill inte sänka temperaturen i karet för mycket.

Plus att övriga familjen vill kunna duscha ibland...
Skrivet av KristianE
Jo, jag använder upp dom 300l 70 gradigt vatten som vi har i varmvattenberedaren...
Jag vill inte sänka temperaturen i karet för mycket.

Plus att övriga familjen vill kunna duscha ibland...
Fattar inte. Har samma. Tar 30min sen finns det varmt igen. Om det inte är - 10 då tar det längre tid
Vi har en vanlig el beredare på typ 2-3kW. Tar upp till 4-5timmar för att det ska bli tillräckligt varmt så att det är användbart varmvatten igen.
Du har troligen någon form av värmepump med kombinerad värme och varmvatten. Då har du tillgång till uppåt 12kW värme om du låter radiatorkretsen bli kall under 30min.
Skrivet av KristianE
Vi har en vanlig el beredare på typ 2-3kW. Tar upp till 4-5timmar för att det ska bli tillräckligt varmt så att det är användbart varmvatten igen.
Du har troligen någon form av värmepump med kombinerad värme och varmvatten. Då har du tillgång till uppåt 12kW värme om du låter radiatorkretsen bli kall under 30min.
Yes stämmer. Luft/vatten
Skrivet av KristianE
Idag gjordes en efterlängtad investering.
En flödesvärmare för att värma vattnet när man byter vatten.
Den värmer alltså direkt från kallvatten till 25-26 graders värme varmvatten (ställbart från 20-60).
Sjuukt smidigt att kunna byta hur mycket man vill när man vill!
Enda är ju såklart kostnaden för el...
Vad kostade den i inköp och hur mycket drar den när den värmer vattnet till den temperaturen?
Skrivet av Stavhem
Vad kostade den i inköp och hur mycket drar den när den värmer vattnet till den temperaturen?
3700
16-20A är Max förbrukning. (Man kan ställa den 11 eller 13kW).
Jag ska kolla vad den faktiskt drar när jag kopplat in den. Tänkte sätta en separat elmätare på den så att jag vet exakt vad det kostar med vattenbyte. Och då kan jag ju kolla hur den jobbar.

Det lilla jag har läst så är det 2 värmeelement kollade till varsin pulser vilket innebär att de troligen slår till och från halva lasten vardera i olika långa sekvenser beroende på hur stort behov det är.
Skrivet av KristianE
3700
16-20A är Max förbrukning. (Man kan ställa den 11 eller 13kW).
Jag ska kolla vad den faktiskt drar när jag kopplat in den. Tänkte sätta en separat elmätare på den så att jag vet exakt vad det kostar med vattenbyte. Och då kan jag ju kolla hur den jobbar.

Det lilla jag har läst så är det 2 värmeelement kollade till varsin pulser vilket innebär att de troligen slår till och från halva lasten vardera i olika långa sekvenser beroende på hur stort behov det är.
Absolut intressant. Jag har ju en varmvattenberedare på 55 liter bara så jag är också i behov av mer värme.
Jaha, lite uppdatering på värmaren då...
Värmaren funkar bra. Den ger den effekten den ska och håller väl temperaturen helt ok.

Men.
Det är väldigt tunna ledningar genom den vilket gör att det blir relativt stort tryckfall. Fördelen blir ju att den hinner värma bra. Nackdelen för mig är att det blir väldigt lågt flöde.
Min tanke var ju att ställa den på typ 23-24 grader och bara köra.
Det kan man glömma om man inte vill byta vatten i flera dagar. Flödet blir knappt 300l/h vilket innebär att jag skulle behöva fylla i 8-9timmar om jag byter 50%. Då flödet är så lågt så reglerar värmaren ber effekten till ca 7kW.

Lösningen är ju givetvis att ställa ett högre värde på värmaren och sen blanda ut med kallvatten för att få högre flöde.
Just nu går värmaren på 11kw och levererar 40grader. Då jag inte gjort någon permanent installation än så kör jag med en till slang med bara kallvatten för att kompensera för flöde och temperatur.

I framtiden kanske det blir till att göra en reglering på det hela. Att kunna ställa 24grader och få ut det med "rätt" flöde vore ju det optimala. Men jag måste bara få hit en rörmokare som kan göra en permanent lösning.
Skrivet av KristianE
Jaha, lite uppdatering på värmaren då...
Värmaren funkar bra. Den ger den effekten den ska och håller väl temperaturen helt ok.

Men.
Det är väldigt tunna ledningar genom den vilket gör att det blir relativt stort tryckfall. Fördelen blir ju att den hinner värma bra. Nackdelen för mig är att det blir väldigt lågt flöde.
Min tanke var ju att ställa den på typ 23-24 grader och bara köra.
Det kan man glömma om man inte vill byta vatten i flera dagar. Flödet blir knappt 300l/h vilket innebär att jag skulle behöva fylla i 8-9timmar om jag byter 50%. Då flödet är så lågt så reglerar värmaren ber effekten till ca 7kW.

Lösningen är ju givetvis att ställa ett högre värde på värmaren och sen blanda ut med kallvatten för att få högre flöde.
Just nu går värmaren på 11kw och levererar 40grader. Då jag inte gjort någon permanent installation än så kör jag med en till slang med bara kallvatten för att kompensera för flöde och temperatur.

I framtiden kanske det blir till att göra en reglering på det hela. Att kunna ställa 24grader och få ut det med "rätt" flöde vore ju det optimala. Men jag måste bara få hit en rörmokare som kan göra en permanent lösning.
Alla sätt är bra utom dom dåliga 😎
Skrivet av faltaren
Alla sätt är bra utom dom dåliga 😎
Tur att det bara finns bra sätt🤣
Skrivet av Kj80
Tur att det bara finns bra sätt🤣
Nja..
Finns det inga blandningsventiler som är ställbara i det önskade temperaturområdet?
Vet faktiskt inte.
Dom jag har sett går inte så långt ner.
Men jag har inga problem att slå ihop en reglering själv. Det är vad jag gör dagligen så det känns rätt basic.
Lite bilder nu när man bytt vatten så att färgåtergivningen inte är helt off...

Snyggt! 👌jag börjar bli lite sugen på en vanlig leo, börjar nästan kännas som dom börjar bli ovanliga på grund av att det finns så mycket av dom "värre" sorterna 🤔
14/15
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.