Akvarium och teknik

»

Kan jag ha ett 720?

Har möjlighet att ev köpa ett riktigt fint helglas 720. Dock vet jag inte om det funkar i min lägenhet!:confused: Det är en gammal kåk typ 30 tal med trägolv. Har märkt att golvet på sina ställen sviktar när man går på det t.o.m. Kanske en omöjlig fråga att svara på, men tror ni det skulle fungera om man har en skiva under själva ställningen?
O vart är den bästa (stabilaste) platsen för ett sånt kar i en lägenhet?
[QUOTE=fishkeeperkarl;5770]ja det tror jag nog äldre hus brukar vara väl byggda och så länga du har något underlag åt det så att det kan stå platt så borde det funka.[/QUOTE]

ok! Trodde att äldre golv = sämre golv.

Vad för skiva skulle ni placerat under ställningen?
Kjörer 2 x 720 L på mitt golv,huset fra 1933 :p
har haft ett 720 o ett 540 i en kåk med väldigt ojämt golv, jag la plankor mellan benparen(tvärs) på aluställningen för att fördela vikten lite och för att mattan inte skulle skadas, viktigaste är att det hamnar i våg och inte blir ojämnt belastat, kolla den här tråden, där har redan det här ämnet diskuterats och det finns en del bra tankar o tips http://www.rovfisk.se/showthread.php?350-skulle-mitt-golv-klara-det
[QUOTE=Esox;5781]har haft ett 720 o ett 540 i en kåk med väldigt ojämt golv, jag la plankor mellan benparen(tvärs) på aluställningen för att fördela vikten lite och för att mattan inte skulle skadas, viktigaste är att det hamnar i våg och inte blir ojämnt belastat, kolla den här tråden, där har redan det här ämnet diskuterats och det finns en del bra tankar o tips http://www.rovfisk.se/showthread.php?350-skulle-mitt-golv-klara-det[/QUOTE]

Låter ju då som det är helt möjligt!:)

Den tråden hade jag missat, tackar
Det är tydligen inte alls viktigt att akvariet står i våg, det viktiga är, som Esox även skrev, att det inte blir ojämnt, så att glaset böjs. Tänk dig att ett hörn står lägre än dom övriga. Står två hörn på samma sida lägre än dom två andra så att karet bara lutar så ska det inte påverka något.
enklaste sätter är att ta en 10mm frigolit eller tjockare och lägga under karet för att ta bort ojämnheter under karet.
själv kör jag 20mm frigolit.

jag provfyllde mitt 1300l på en ojämn stengång med en frigolit under så visst gör det underverk :p

och nu till frågan!
vilken våning bor du på?

om du bor på bottenvåningen eller liknande kanske du kan ställa stämp i källaren som håller upp golvet där akvariet ska stå.

om du har möjlighet att gå in på våningen under och titta vart bärande väggar är.

Eller om det går någon korridor utanför lägenheter då själva centrum väggarna (väggen mellan din lägenhet och trapphuset/korridoren) ofta är tjockare och starkare, och bär upp golvet mycket bättre(Den placeringen är den optimala)

Ett altenativ är att lägga reglar under benen på akvariet. Men var noga med att få reglarna som akvariet står på att gå över så många golvbjälkar som möjligt.. Det vore ju bra om du visste åt vilket håll bjälkarna i golvet ligger så att du kan ställa reglarna till akvariet tvärsöver så många bjälkar som möjligt.

Ursäkta om jag är jävligt dålig på att förklara men hade jag vart duktig på det hade jag nog aldrig blivit snickare ;) du får fråga om det är nåt du inte fattar :)
Bor på bottenvåningen. Stämp vet jag inte vad det är men är tveksam till att jag ställa nåt i källaren eftersom det är hyreshus!

Men kolla ut bärande väggar borde jag fixa:). Som jag har möblerat lägenheten nu finns dock bara en plats som vill ha det på som får hoppas att det går där (det är bara en etta på 43kvm). Golvbjälkarna har jag knackat fram innan så det har jag koll på.

Tänker att en hel skiva är stabilare än reglar? Men det är bara i mitt huvud:D
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.