Rovmalar

»

Jaguarmal

Har två st Liosomadoras oncinus på 15+ som börjat med, vad jag tror är, parningsbeteende.

Dem går i ett 720 med en jävla massa Dats, rötter och en annan släkting till jaguaren, The Dude visste namnet på den.
Ph ligger runt 7, ibland över, hårdheten är runt 10 tror jag. Salthalten går upp och ner, ibland upp mot 2 dl/100 liter.
Anledningen är att jag testar mig fram vad Ats är känsliga mot för att kunna komma fram till varför vissa dör hux flux.

I alla fall, mina två jaguarer tar långa repor genom karet tillsammans bredvid varandra. Det brukar sluta i en massa snurrar där den ena viker in analfenan runt den andres buk. När detta sker brukar de skaka endel mot varandra dessutom. Den som viker analfenan, misstänker att detta är hanen, brukar ibland bita tag i honans(?) bröstfena, antagligen för att hålla sig kvar.

Har ingen ork att sätta gång ett till kar enbart för yngla av dessa. Så det jag undrar är om det finns möjlighet att få dem att yngla av sig och sen flytta äggen i så fall? Vart och hur lägger dem äggen? I sanden överallt som fengäddor, i ett gömt skyddat ställe( ex tegelrör) där vaktar äggen tills dem kläckts osv?

Tips och tankar välkomnas

[MENTION=21]Lutt[/MENTION] din gamla stork bör ju kunna nått om detta.
Saxat från planetcatfish "Sexually mature males have a genital papilla which is a modification of the anal fin, they also have thicker and more robust dorsal and pectoral fin spines. Harder to sex younger individuals."

Efter en väldigt snabb googling så hittade jag inget om lekbeteende, bara att det inte fanns några rapporterade lekar.
Och en tanke (som säkert inte stämmer...) om leken så tror jag att hannen har befruktat honan och honan kommer föda levande yngel precis som en guppy.
Jo det läste jag med förut. Det stämmer in lite på mina då dena ena skiljer sig lite på fenorna. Exakt hur blir svårt att förklara :)

Dem är smällfeta av pellets båda så det är svårt att avgöra hur kloaken, eller vad den heter, ser ut. Dem ligger ju rätt ofta och trycker även om dem alltid kommer fram vid matning. Men just detta jag beskrev i förra inlägget är relativt nytt. Sett det 2-3 ggr bara.
Den enda skillnaden jag gjort är att byta vatten något oftare, kallt vatten ca 20 % tempen ligger mellan 23-26 i karet, och åter ökat på saltet.
Mig veterligen så är detta inte en levande födare... :P
Nä jag vette fan, gissade bara :P
De hade sex! Så det går till i naturen haha ;)

Nej men om honan är havande så kommer hon lägga äggen som grodorna. dvs i en geleaktig klump.
Flyter den? Eller kommer den ligga på botten eller mot typ fäst mot något?

Spelar saltet någon roll för äggen eller ynglens överlevnad?

Hade vart råball att få yngel på dessa :)
Nej gravitationen vinner. Äggen ligger antingen insnörad i sand eller mot en växt. Ja salta är väl inte att föredra. flytta du äggen och med samma vatten som dom la äggen i och försök hålla samma temp.
Okej, good to know. Första gången jag såg detta var för ca en vecka sedan. Senast gången var idag. Så säg att det kan ha pågått iaf 2 veckor. När kan klumpen beräknas komma?Dagar, veckor, månader?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.