Bilder och filmer

»

Channa Asiatica 630L

3/4
Det är inte red stripe men tycker det är väldigt fin färg på dom, finare är vad föräldrarna var som små.

Tror att den orangea färgen ofta kommer fram vid lek/humör.
Min hona färgade gärna ut till den färgen även som ungdjur.

Vet inte vid vilken temp mina lekte men mitt kar gick aldrig under 20 grader. Typ 20-22 på vintern och 25-26 på sommaren. Mina lekte på våren 🙂
Skrivet av JohanEgerhäll
Det är inte red stripe men tycker det är väldigt fin färg på dom, finare är vad föräldrarna var som små.

Tror att den orangea färgen ofta kommer fram vid lek/humör.
Min hona färgade gärna ut till den färgen även som ungdjur.

Vet inte vid vilken temp mina lekte men mitt kar gick aldrig under 20 grader. Typ 20-22 på vintern och 25-26 på sommaren. Mina lekte på våren 🙂
ok, ja det är väldigt fin färg på dem. Hur gjorde du med ynglen? Hade du dem separat eller fick dem simma med föräldrarna?

Ja jag upplever också att färgerna blir mer markant vid leken.

Ja det ska nog inte vara krångligare än att inte ha doppvärmaren igång på vintern.
Asiatica är väl en tropisk Channa som inte behöver kallperiod?
Skrivet av Erik
Nu när jag googlade och även på forumets fisklista så stämmer det som du säger behöver inte ha kallperioder. Stackarn channor 🙃, blir att dra på doppvärmaren 🤣.
Skrivet av Meftah1
Jag har faktiskt haft det väldigt enkelt för mig dem står i hallen som är rätt kall vinter tid och hamnar väll 18-19 grader när belysning är igång eventuellt lite kallare på natten. Och sommaren kör jag doppvärmare kanske 25 grader. Under denna period matar jag dem mer (1 gång varje dag) än under ”kallperioden kanske 3 gånger i veckan.

Har haft lek på dem förut men dem är så dåliga föräldrar så dem käkar alla ibland äggen och ibland låter dem äggen kläckas sen käkar upp ynglen. Har testat mata extra under perioden samt minska ljustimmar. Men vet ej vad jag gör för fel. Dem ska i naturen vara väldigt skyddande av yngel.

Nu har dem lekt igen och jag fiskade upp äggen och dem får gå separat denna gång få se ifall det funkar bättre.

Nej jag är långt ifrån duktig på Channor. Men har sett lite bilder på red stripe och det verkar vara just dom vilket är jävligt ballt. Mina är gula och medium sizen så dem blir nog inte mycket större. Ca 30cm men dem är tjocka som korvar 🤣.
Skulle noh säga att dina gula är ovanligare än den röda varianten av asiatica.

Sen ang att dom äter upp sina yngel. Du nämner dom står i hallen. Är de myckr spring och rörelse där? Isf har du förklaringen där.
Skrivet av Erik
Jag trodde det först också. Men efter att ha läst runt så har jag fått uppfattningen om att de mår bäst med en kallare period på vintern.
Skrivet av TobiasKing
Skulle noh säga att dina gula är ovanligare än den röda varianten av asiatica.

Sen ang att dom äter upp sina yngel. Du nämner dom står i hallen. Är de myckr spring och rörelse där? Isf har du förklaringen där.
Jo det stämmer, om det är någonstans det är spring hemma så är det just där. Ok så dem blir rädda helt enkelt och äter upp dem.

Dem hade yngel för några veckor sen och dem käkades upp när dem va ca 2 veckor gamla. Dem la nya ägg för några dagar sen som jag fiskade upp och nu går dem separat.

Finns det något jag bör tänka på när det gäller belysning, vattnet eller något annat när det gäller ynglen?

(Lite svårt att fota prickar 😀)
Skrivet av Meftah1
Jo det stämmer, om det är någonstans det är spring hemma så är det just där. Ok så dem blir rädda helt enkelt och äter upp dem.

Dem hade yngel för några veckor sen och dem käkades upp när dem va ca 2 veckor gamla. Dem la nya ägg för några dagar sen som jag fiskade upp och nu går dem separat.

Finns det något jag bör tänka på när det gäller belysning, vattnet eller något annat när det gäller ynglen?

(Lite svårt att fota prickar 😀)
Mina yngel gick kvar i karet med föräldrarna men blev bara 4st i slutändan.

Men gör gärna en egen tråd om dina channor och yngel så slipper det bli så rörigt här i Makkis tråd 🙂
Skrivet av JohanEgerhäll
Mina yngel gick kvar i karet med föräldrarna men blev bara 4st i slutändan.

Men gör gärna en egen tråd om dina channor och yngel så slipper det bli så rörigt här i Makkis tråd 🙂
Ja förlåt, det va inte alls meningen att kapa tråden 😀.
Lite uppvisning häromkvällen!

https://youtu.be/gPwHUYxk6GA
Skrivet av makki

Jäklar vad granna de är! Bra fångat. 😀
Plötsligt har dom börjat bli väldigt skygga.. Gömmer sig för det mesta. Kommer fram ibland men så fort någon rör sig kring karet så gömmer dom sig igen. Matning går än så länge bra (då kommer dom fram).

Den ända "förändring" jag gjort senaste tiden är att jag la i mer rötter förra veckan. Men de borde väll om något ha motsatt effekt? 🤔Jag tänker mer gömställen = större trygghet = ute mer i den fria ytan.
Skrivet av makki
Plötsligt har dom börjat bli väldigt skygga.. Gömmer sig för det mesta. Kommer fram ibland men så fort någon rör sig kring karet så gömmer dom sig igen. Matning går än så länge bra (då kommer dom fram).

Den ända "förändring" jag gjort senaste tiden är att jag la i mer rötter förra veckan. Men de borde väll om något ha motsatt effekt? 🤔Jag tänker mer gömställen = större trygghet = ute mer i den fria ytan.
Känner igen mig lite i det där. Mitt par fick varsitt tegelrör som dom bosatte sig i och efter det tycker jag att dom blev mer skygga och tillbakadragna. Såg dom knappt alls i perioder.

Känns som att man får balansera fasta gömställen med mer växtlighet för att få bra trygghet i hela karet typ.
Skrivet av JohanEgerhäll
Känner igen mig lite i det där. Mitt par fick varsitt tegelrör som dom bosatte sig i och efter det tycker jag att dom blev mer skygga och tillbakadragna. Såg dom knappt alls i perioder.

Känns som att man får balansera fasta gömställen med mer växtlighet för att få bra trygghet i hela karet typ.
Märkligt! Får hoppas att de ger sig, annars fundera på nån typ av ommöblering.
Samma med min asiatica. Efter flytt så har den varit i princip osynlig, kommer inte ens fram vid matning nu längre men käkar när man inte är i närheten. Så där lagom kul..
Skrivet av Erik
Samma med min asiatica. Efter flytt så har den varit i princip osynlig, kommer inte ens fram vid matning nu längre men käkar när man inte är i närheten. Så där lagom kul..
Men vad tråkigt.. Skulle vara intressant att veta vad det beror på. Osäkerheten för fiskarna vid flytt/ommöblering brukar gå över efter ett par dagar enligt min erfarenhet.
Ja det brukar inte vara något större bekymmer. Har slängt i lite flytväxter nu så får vi se om det kan göra någon skillnad. Men känns som en sån fisk som gillar att ligga och trycka i en håla, andra asiatica verkar väldigt sociala men dom är ju individer..
Skrivet av Erik
Ja det brukar inte vara något större bekymmer. Har slängt i lite flytväxter nu så får vi se om det kan göra någon skillnad. Men känns som en sån fisk som gillar att ligga och trycka i en håla, andra asiatica verkar väldigt sociala men dom är ju individer..
När jag hade en asiatica var den väldigt framme, särskilt vid utfodring. Men som ni säger, det är säkert individuellt också såklart. Min gick med en stor silver arowana. Jag hade i princip ett helt ommöblerat kar med mest fri simyta. Man kan ju spekulera i ämnet i oändlighet.

Är lite sugen på channa asiatica igen i det karet när jag känner efter, haha, men går asiatica i grupp? Ni som vet, kan jag lyckas med en hel grupp av asiatica? Jag finner storleken på fisken tilltalande nämligen, och skulle om ni "rekommenderar" det få plats med en hel grupp.

Roligt med channor också, då de enligt allmänna informationen ofta vill ha mycket vegetation och rötter/gömställen. Jag gillar inredningen lika mycket som fiskarna.

En viktig punkt är dock att jag kan ha kvar min stora gullranka som går ned i vattnet. Hur hade ni löst det? Man vill ju inte att de hittar kryphål där de tar sig ut och sen torkar ihop på land/golvet.

Skrivet av makki

Ber om ursäkt om mitt senaste inlägg var som att jag "kapar tråden", inte meningen. Jag går på en medicin som gör mig helt snurrig för tillfället.

Hade även missat inlägget som jag nu citerar, haha. Grym video, och det verkar ju som att man kan ha fler med varandra! Nice!!

Nu ska jag gå igenom tråden grundligt, så slipper jag ställa alla mina konstiga frågor om och om igen 😀
Skrivet av Sydamerika
När jag hade en asiatica var den väldigt framme, särskilt vid utfodring. Men som ni säger, det är säkert individuellt också såklart. Min gick med en stor silver arowana. Jag hade i princip ett helt ommöblerat kar med mest fri simyta. Man kan ju spekulera i ämnet i oändlighet.

Är lite sugen på channa asiatica igen i det karet när jag känner efter, haha, men går asiatica i grupp? Ni som vet, kan jag lyckas med en hel grupp av asiatica? Jag finner storleken på fisken tilltalande nämligen, och skulle om ni "rekommenderar" det få plats med en hel grupp.

Roligt med channor också, då de enligt allmänna informationen ofta vill ha mycket vegetation och rötter/gömställen. Jag gillar inredningen lika mycket som fiskarna.

En viktig punkt är dock att jag kan ha kvar min stora gullranka som går ned i vattnet. Hur hade ni löst det? Man vill ju inte att de hittar kryphål där de tar sig ut och sen torkar ihop på land/golvet.

Ingen fara alls(som svar på andra inlägget)
Asiatica fungerar mig veterligen inte särskilt bra i grupp. Men om man vill försöka få ut ett par så bör man ha en grupp från att de är små och sen när/ om ett par bildas vara snabb på att ta ut dom andra.

Channa asiatica kan vara väldigt aggressiva och har t.o.m. läst om fall där de varit ett par och efter lek så tar honan ihjäl hanen.

Gällande gullrankan kan jag inte ge svar mer än att se till så du inte har några rymningsvägar upptill 😅
3/4
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.