Bilder och filmer

»

Presentation av BaconParadise

4/5
Tanken av att det stora karet ska spricka och tömma 900l på mitt golv skrämmer mig fortfarande.
Har kollat alla sidor och diagonal med vattenpass och allt är rakt, möjligen att bubblan är 1mm åt något håll då det är lite svårt att se exakt.

Vad är oddsen på att något ska hända? Hur stor marginal har man?
Hjälp mig få sinnesro innan jag tömmer karet och lämnar denna hobby.
Skrivet av BaconParadise
Tanken av att det stora karet ska spricka och tömma 900l på mitt golv skrämmer mig fortfarande.
Har kollat alla sidor och diagonal med vattenpass och allt är rakt, möjligen att bubblan är 1mm åt något håll då det är lite svårt att se exakt.

Vad är oddsen på att något ska hända? Hur stor marginal har man?
Hjälp mig få sinnesro innan jag tömmer karet och lämnar denna hobby.
Nån millimeter på 2 meter har jag väldigt svårt att se som någon risk. I så fall borde man höra om kar som spricker åt både höger om vänster.

Mina argument för att det ska vara lugnt är.

Trägolv och träbjälklag rör sig och alla kar som står på det borde i så fall ligga i riskzonen.

Juwelmöbler har fasta fötter, med tanke på hur populära dom är borde halva sverige vara vattenskadat om nån millimeter var farligt.

Glas är trots allt lätt flexibelt.

Nån får gärna argumentera emot då jag inte har någon överväldigande erfarenhet, utgår mest från mitt sunda förnuft 🙂

Jag har mät med skjutmått mellan botten på akvariet och toppen på stålställningen. Är det jämnt under alla ben så kan du va lugn. Kolla främst hörnen. Då ser du om 2 diagonala hörn är högre än dem motsatta.
Karet är igång men händer inte så mycket just nu. Har en liten gibbi i som bajsar ner hela botten 😂
Väntar på att den nya filter median ska få lite goa bakterier innan rockan ska få flytta in.
Har även två små Påffar på uppväxt i det lilla karet.
Skrivet av BaconParadise
Karet är igång men händer inte så mycket just nu. Har en liten gibbi i som bajsar ner hela botten 😂
Väntar på att den nya filter median ska få lite goa bakterier innan rockan ska få flytta in.
Flytta filter/media tillsammans med rockan, direkt om du vill. En gibbiceps kommer inte att få igång mediat tillräckligt för att komma upp i den biologiska last en rocka producerar. Mata sparsamt till att börja med och öka sakta under flera veckor.
Skrivet av Mara
Flytta filter/media tillsammans med rockan, direkt om du vill. En gibbiceps kommer inte att få igång mediat tillräckligt för att komma upp i den biologiska last en rocka producerar. Mata sparsamt till att börja med och öka sakta under flera veckor.
Halva filtret är fyllt med "gammal" media så kanske är rätt lugnt. Räknar med att jag får mata mindre i börjar, men imed det är en valp så vill jag inte mata för lite heller. Men rejäla vb borde hjälpa.
Skrivet av BaconParadise
Halva filtret är fyllt med "gammal" media så kanske är rätt lugnt. Räknar med att jag får mata mindre i börjar, men imed det är en valp så vill jag inte mata för lite heller. Men rejäla vb borde hjälpa.
Hur stor är valpen? Skulle säga att en valp i ett 960 är dumt då det är så pass stort.
Skrivet av tobiassorensen
Hur stor är valpen? Skulle säga att en valp i ett 960 är dumt då det är så pass stort.
Nu känns det jättedumt att säga emot dig som uppenbarligen har stor erfarenhet av rockor jämfört med mig som haft mina 7månader 🙂

Men jag släppte ner mina valpar i ett 280×82×60 akvarium direkt och det har funkat jättebra för mig. Ca.1500 liter. Däremot har jag lagt ner extremt mycket tid och energi på att lyckas med mina första rockor, hittills går allt enligt planerna om inte bättre än förväntat..

Tänker du att dom har svårt att hitta mat i ett 960 eller varför avråder du från större akvarium till nyfödda valpar?

Jag kanske bara haft flyt men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter, även om dom är väldigt begränsade sett till kunskapen på forumet. Jag är definitivt ödmjuk inför andras erfarenheter osv 🙂
Skrivet av JonasG
Nu känns det jättedumt att säga emot dig som uppenbarligen har stor erfarenhet av rockor jämfört med mig som haft mina 7månader 🙂

Men jag släppte ner mina valpar i ett 280×82×60 akvarium direkt och det har funkat jättebra för mig. Ca.1500 liter. Däremot har jag lagt ner extremt mycket tid och energi på att lyckas med mina första rockor, hittills går allt enligt planerna om inte bättre än förväntat..

Tänker du att dom har svårt att hitta mat i ett 960 eller varför avråder du från större akvarium till nyfödda valpar?

Jag kanske bara haft flyt men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter, även om dom är väldigt begränsade sett till kunskapen på forumet. Jag är definitivt ödmjuk inför andras erfarenheter osv 🙂
Av just den anledningen du nämner. Att det är lättare att kontrollera matintag i ett mindre kar. Det är bara min erfarenhet av det hela.
Skrivet av tobiassorensen
Av just den anledningen du nämner. Att det är lättare att kontrollera matintag i ett mindre kar. Det är bara min erfarenhet av det hela.
Jag förstår hur du tänker.. Tyvärr finns ingen möjlighet för mindre kar. Men valpen går i ett 1500l idag.
Får lägga lite extra krut på att se till att hon hittar maten.
Eventulet kanske man kan lägga i mer rötter för att begränsa simytan för henne?
Skrivet av BaconParadise
Jäkla vackert det blivit!
Skrivet av HampusSkoglund
Jäkla vackert det blivit!
Tackar! Rätt nöjd själv
Skrivet av BaconParadise
Tackar! Rätt nöjd själv
Det ska du absolut vara!

Så när flyttar en rocka in eller 5?
Skrivet av HampusSkoglund
Det ska du absolut vara!

Så när flyttar en rocka in eller 5?
Som det ser ut nu så blir det nästa helg. Ska laborera lite med streamer och sådant först
image
En tur hem till polaren för att hämta hem min gamla mal.
Råkade följa med en Silver hem också.
Skrivet av BaconParadise
En tur hem till polaren för att hämta hem min gamla mal.
Råkade följa med en Silver hem också.
Gött när det "råkar" följa med en silver arowana sådär bara 😂👍🏽
Skrivet av AntonBergman
Gött när det "råkar" följa med en silver arowana sådär bara 😂👍🏽
Haha ja det är ju sånt som bara "råkar" hända ibland 😂
Nu är hon hemma 😍
image
4/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.