Butiker och grossister

»

Nols Akvariehobby

23/24
Finns det något intresse där ute för 1+2 Boulengerochromis microlepis på ca 50cm? 😎Dra iväg ett PM i så fall...

Och äntligen är fisklistan uppdaterad igen, med en del av de fiskar som finns i lager och det som är ny-inkommet de senaste två veckorna. Har också lagt in en ny kategori: dammfisk/kallvattensfisk. Denna kategori kommer fyllas på en del de kommande veckorna! 🙂
http://www.nolsakvariehobby.se/fisklistan/

Fredag igen, rakt på sak! 🐟 Nu börjar det bli vår, och då får man vårstäda. Därför kör vi lite vårstädningsrea som gäller hela helgen och även hela nästa vecka (ink. nästa helg)! 😀 Dessutom är vi två personer på plats i helgen för att underlätta för oss och er.
Fredag igen, och vi fortsätter med lite vårstädningsrea... 😀
Det var en himla massa fisk att prata om idag... 😅 Nästan från alla världsdelar, kändes det som!
Då var det ju fredag igen. 😀
Glömt av att dela med mig av dessa ju... Cyphotilapia gibberosa från Moba. Svårt att tänka sig att den där lilla krabaten har potential att bli lika stor som den största. 😍
Då var det ju fredag ännu en gång! En hel del kul fisk, och även kulfisk, denna vecka. 😀
Skrivet av HampusH
Då var det ju fredag ännu en gång! En hel del kul fisk, och även kulfisk, denna vecka. 😀
Jäklar vilka fina Marbles! 😍 Man blir ju riktigt sugen på en hona till min hane, blir väl trångt i karet jag har just nu dock..
Stort grattis till blivande ägaren, lär inte bli missnöjd 😁
Skrivet av AntonBergman
Jäklar vilka fina Marbles! 😍 Man blir ju riktigt sugen på en hona till min hane, blir väl trångt i karet jag har just nu dock..
Stort grattis till blivande ägaren, lär inte bli missnöjd 😁
Jo, nästan så jag fällde en tår när jag håvade upp dem... Men man kan inte ha allt!

...eller? 🤔

Bifogar lite bilder på dem när jag ändå är i farten. 😍
Då var det ju fredag igen! 😀🐟
Då var fisklistan uppdaterad med en hel del rolig ny fisk, och det kommer mer roligt i veckan. Lagom till rovfisk's 10 årskalas! 😎
Och även fyndhörnan är uppdaterad med en del prylar, bland annat flera olika ytterfilter! 😀

http://www.nolsakvariehobby.se/fisklistan/
http://www.nolsakvariehobby.se/page/12/
Bättre sent än aldrig antar jag! Mycket roliga rovfiskar och annat udda denna vecka. Forumet till ära! 🙂
Denna BD x Pearl hane finns i butiken för 4000:-, men skulle man vara intresserad och kan hämta honom snabbt så kan vi absolut diskutera prislappen.

Börjar komma mycket små ljusa prickar mellan de stora fläckarna... 😍

Dra iväg ett PM vid intresse. Även inbyte kan vara aktuellt. 🙂
Då var det ju torsdag igen! 🤭
Det har ju kommit lite fisk även denna veckan... Glad midsommar! 😀🐟
Blinka inte... För då missar ni. 🤭

Här är en häftig, utpräglad rovfisk från Sydamerika som finns i butiken just nu. Det är en så kallad "vampyrtetra" eller "sabeltandad tetra", som kallas så pga. sina två stora tänder i underkäken. De har dessutom 2 hål i sin överkäke, som är placerade precis mitt emot tänderna så att när de stänger munnen så har tänderna någonstans att ta vägen. 😀

Som man kan se i klippet så är dem extremt snabba på att ta sina byten, och de attackerar framför allt underifrån. Nu äter dessa än så länge frysta vita mygglarver men det bör inte vara allt för svårt att vänja dem vid annan mat. Dock kan de vara lite kräsna när det kommer till torrfoder, och de plockar i stort sett aldrig mat från botten utan endast mat som sakta faller eller yr omkring i vattenmassan. 🐟

Detta är en av de mindre arterna inom sitt släkte och blir ca 25-30cm. De går att ha i samma akvarium som andra fiskar men bör inte gå med för små fiskar eftersom dessa lätt blir offer för deras aptit, men de ska heller inte gå med för stora och "buffliga" fiskar eftersom de själva kan vara rätt så lättstressade. Bra sällskap skulle t.ex. kunna vara arter från släkten som Datnioides, Polypterus, Ctenopoma, Crenicichla, eller mellanstora Ciklider och malar av olika slag. Huvudsaken är att inte storleksskillnaden mellan fiskarna är för stora eftersom de kan se varandra som byten. 🙂

Vill man läsa mer om arten så kan man göra det här: https://www.rovfisk.se/species/2865/
Skrivet av HampusH
Blinka inte... För då missar ni. 🤭

Här är en häftig, utpräglad rovfisk från Sydamerika som finns i butiken just nu. Det är en så kallad "vampyrtetra" eller "sabeltandad tetra", som kallas så pga. sina två stora tänder i underkäken. De har dessutom 2 hål i sin överkäke, som är placerade precis mitt emot tänderna så att när de stänger munnen så har tänderna någonstans att ta vägen. 😀

Som man kan se i klippet så är dem extremt snabba på att ta sina byten, och de attackerar framför allt underifrån. Nu äter dessa än så länge frysta vita mygglarver men det bör inte vara allt för svårt att vänja dem vid annan mat. Dock kan de vara lite kräsna när det kommer till torrfoder, och de plockar i stort sett aldrig mat från botten utan endast mat som sakta faller eller yr omkring i vattenmassan. 🐟

Detta är en av de mindre arterna inom sitt släkte och blir ca 25-30cm. De går att ha i samma akvarium som andra fiskar men bör inte gå med för små fiskar eftersom dessa lätt blir offer för deras aptit, men de ska heller inte gå med för stora och "buffliga" fiskar eftersom de själva kan vara rätt så lättstressade. Bra sällskap skulle t.ex. kunna vara arter från släkten som Datnioides, Polypterus, Ctenopoma, Crenicichla, eller mellanstora Ciklider och malar av olika slag. Huvudsaken är att inte storleksskillnaden mellan fiskarna är för stora eftersom de kan se varandra som byten. 🙂

Vill man läsa mer om arten så kan man göra det här: https://www.rovfisk.se/species/2865/
Otroligt cool fisk! Det var första riktiga rovfisken jag fick syn på i butik innan jag började inom hobbyn 😁
På den tiden cyberzoo hade butiken i Vargön och även en akvarieavdelning, de släppte i några guppys framför oss och det bara small till 😅 dessa var 40 cm, undra vart dom hamnade 😁
Skrivet av AntonBergman
Otroligt cool fisk! Det var första riktiga rovfisken jag fick syn på i butik innan jag började inom hobbyn 😁
På den tiden cyberzoo hade butiken i Vargön och även en akvarieavdelning, de släppte i några guppys framför oss och det bara small till 😅 dessa var 40 cm, undra vart dom hamnade 😁
Eller hur! Grymt häftiga... Se där ja, 40cm är ju brutalt. Men var det H. scomberoides då? Dessa ska ju bli max 30-35cm. Kan ju ha varit H. armatus, den blir ju betydligt större. Fast det är ju klart, man har ju varit med om fiskar som cirkulerat i akvarier som blivit en bra bit större än vad de "ska" bli. 😅
Skrivet av HampusH
Eller hur! Grymt häftiga... Se där ja, 40cm är ju brutalt. Men var det H. scomberoides då? Dessa ska ju bli max 30-35cm. Kan ju ha varit H. armatus, den blir ju betydligt större. Fast det är ju klart, man har ju varit med om fiskar som cirkulerat i akvarier som blivit en bra bit större än vad de "ska" bli. 😅
Det är möjligt att det var, minns inte då man inte var inbiten akvarist på den tiden 😉
Men har för mig att dom i butiken sa att de kunde bli uppemot 60 cm 🤔 vet inte om de visste heller för dom hade fått in dom ifrån en privatperson👍🏽
Skrivet av AntonBergman
Det är möjligt att det var, minns inte då man inte var inbiten akvarist på den tiden 😉
Men har för mig att dom i butiken sa att de kunde bli uppemot 60 cm 🤔 vet inte om de visste heller för dom hade fått in dom ifrån en privatperson👍🏽
Haha alright! Jo men det kan säkert ha varit en armatus... 😀
Idag är det fredag igen, och inte vilken fredag som helst... Det är exakt 1 år sedan jag fick ta över butiken! 😀

Vill passa på att tacka alla er som kommit under året, alla fina ord och roliga stunder! 🙂🐟 Butiken vore ingenting utan er!

Jag passade på att bjuda in en speciell gäst till denna veckas fredagsklipp också... 🤭
23/24
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.

Ta del av Sveriges största forum för rovfisk och andra vattenlevande djur. Gå med eller logga in om du redan har ett konto. Du kan även logga in med ditt Facebook-konto.